Від якості та характеристик бензину безпосередньо залежить робота двигуна внутрішнього згоряння. Під час відвідування АЗС багато водіїв стикаються з непростим вибором оптимального октанового числа, особливо між марками А-92 і А-95. Правильне рішення залежить від цілої низки факторів, зокрема, умов експлуатації автомобіля. І температура навколишнього середовища відіграє тут важливу роль.
Октанове число палива визначає його стійкість до детонації – мимовільного займання повітряно-паливної суміші, що відбувається не в потрібний момент. Це явище може спричинити швидкоплинне руйнування компонентів двигуна, аж до його повного виходу з ладу. Детонація супроводжується характерними шумами, а в сучасних автомобілях вона визначається датчиком. Якщо параметри виходять за межі нормальних, то на приладовій панелі з’являється сигнал Check Engine.
Двигун сучасного автомобіля здатний самостійно протидіяти виникненню детонації. За ризику мимовільного займання суміші блок керування встановлює більш пізнє запалювання, що дає змогу знизити тиск у циліндрі та зменшити ймовірність виникнення детонації. Але у можливостей електроніки є межа.
Бензин марки А-95 має вищу антидетонаційну стійкість порівняно з А-92. Це означає, що паливно-повітряна суміш здатна витримувати більш високі температуру і тиск, перш ніж виникне мимовільне займання. З огляду на цей фактор, важливо правильно підходити до вибору палива, особливо під час експлуатації у спеку.
Для більшості сучасних автомобілів виробник встановлює тільки нижню планку октанового числа, наприклад, “не нижче А-92”. При цьому, заливати паливо з більш високим показником не заборонено, і нерідко це дає змогу домогтися певних переваг: знизити витрату, поліпшити динаміку і прийомистість двигуна. В умовах високої температури навколишнього середовища такий підхід може бути ще більш виправданим.
Багато водіїв помічали, що в спеку двигун “тягне” значно гірше, ніж при температурі близько +15ºC. Різниця в потужності може досягати 10%, і це безпосередньо пов’язано з умовами навколишнього середовища. У нагрітого повітря нижча щільність, тому двигуну не вистачає кисню для роботи з максимально можливими характеристиками. Використання А-95 замість А-92 дає змогу частково компенсувати цю “просадку”. Ефект особливо відчутний на навантажених автомобілях, а також під час експлуатації влітку в горах, де нестача кисню буде ще більш відчутною.
Паливо з вищим октановим числом також дасть змогу зменшити ризик виникнення ситуації, коли блок управління значно коригує запалювання і склад суміші. Якщо виробник допускає використання А-92 і бензин буде якісним, то навіть у сильну спеку суміш не стане детонувати завдяки коригуванням з боку автоматики. Однак більш високе октанове число допоможе краще протистояти самозаймання, тому двигун не настільки інтенсивно йде “на захист”.
Важливо пам’ятати, що марка – це важлива, але не єдина характеристика бензину. Низькоякісний А-95 може проявити себе гірше, ніж А-92, вироблений за всіма стандартами. Саме тому важливо орієнтуватися не тільки на октанове число палива, а й на інші параметри пального.