Через три з половиною роки після початку пандемії середня ціна уживаного автомобіля демонструє значне зростання, а кількість автомобілів у США знаходиться на найнижчому рівні більш ніж за десятиліття. То що викликало цей сплеск? Відповідь криється в дуже низьких темпах виробництва нових автомобілів протягом останніх кількох років, що в кінцевому підсумку призвело до того, що на ринку автомобілів, що були у використанні, виявилося менше машин.
За даними Cox Automotive, все почалося з раптової глобальної зупинки виробництва автомобілів навесні 2020 року через COVID-19, що тривала кілька місяців. Спочатку люди перестали купувати автомобілі через карантин та фінансову невизначеність, але дуже скоро ринок відновився безпрецедентним чином. Покупці вийшли зі своїх будинків із готівкою у кишенях, що призвело до різкого зростання попиту на нові автомобілі. Водночас автовиробники не змогли наростити виробництво через проблеми з поставками та глобальний брак напівпровідників. В результаті запаси нових автомобілів різко впали з 3,8 млн. одиниць навесні 2020 року до 820 000 одиниць восени 2021 року.
Загалом автовиробники продали на 8,1 млн автомобілів менше у період 2020-2022 років порівняно з 2017-2019 роками. Ця величезна різниця означає, що на ринку старих автомобілів скоротилася кількість пропозицій. Ефект посилився, тому що найбільше постраждали два основні джерела автомобілів — лізинг скоротився на 28%, а оренда — на 58%. Не дивно, чому 2 мільйони одиниць поточного парку автомобілів у США — це найнижчий показник більш ніж за десятиліття і на цілий мільйон менший у порівнянні з рівнями до пандемії.
Брайан Фінкельмейєр з Cox Automotive повідомляє, що до появи COVID-19 середній автомобіль коштував 19 827 доларів при середньому пробігу в 105 тис. км. Сьогодні ці цифри зросли до 26 686 доларів (+35%) та 114 тис. км (+9%), що робить автомобілі менш доступними для покупців із низьким доходом. Це поєднується зі значним зростанням цін на нові автомобілі через більш високі виробничі витрати і той факт, що автовиробники зосереджуються на сегментах з вищою маржою, часто відмовляючись від своїх основних пропозицій. Цікаво, що на сегменти популярних компактних/середрозмірних седанів та компактних позашляховиків припало 74% скорочення виробництва.
Як показують швидко зростаючі доходи автомобільних сервісних фірм, більшість людей вважають за краще довше експлуатувати свої автомобілі, а не шукати їм заміни. Судячи з останніх прогнозів, ця тенденція, ймовірно, не зміниться кардинально в найближчі кілька років, а ціни на автомобілі залишаться вищими за норму.
Зазначимо, що ситуація на російському ринку багато в чому схожа – жителі нашої країни також стали більше ремонтувати свої старі автомобілі, а вторинний авторинок спорожнів. Також дається взнаки і зростання середньої вартості авто з пробігом.