Оформлення через “Дію” та хитра формула. Що дадуть українцям замість нульової розмитнення авто

0
401

Паралельно Кабмін почав опрацьовувати схему “розмитнення по-новому” – за гроші, але з обіцяними “спрощеннями” для громадян.

В Україні хочуть змінити правила оформлення іномарок.

Ми вже писали про законопроект, який пропонує скасувати нульове розмитнення на авто. Його мали винести на голосування минулого тижня, але потім відклали.

Але очікується, що проект можуть внести до сесійної зали вже незабаром.

Паралельно Кабмін почав опрацьовувати схему “розмитнення по-новому” – за гроші, але з обіцяними “спрощеннями” для громадян.

У Раді зареєстровано одразу три нові законопроекти на цю тему. Вони пропонують запустити механізм оформлення іномарок через “Дію”, скасувати пенсійний збір при постановці транспортних засобів на облік, але головне — прописано нову формулу розмитнення.

При цьому, як показують попередні підрахунки, для частини автомобілів розмитнення по-новому подешевшає, але для багатьох моделей, навпаки, подорожчає.

Розбиралися, як зміниться вартість машин для українців.

Замість нульової розмитнення – нова формула

Кабмін подав до Ради три законопроекти з оформлення іномарок – №7466, №7467 та №7468.

Вони передбачають внесення змін до Податкового, Митного та Бюджетного кодексів щодо оформлення транспортних засобів.

Зокрема, проект №7466 прописує цілу низку поправок до Податкового кодексу.

По суті йдеться про нову формулу для розмитнення авто.

Раніше (до введення нульового розмитнення) плата за оформлення іномарок вважалася за такою формулою: базова ставка помножена на коефіцієнт двигуна та на коефіцієнт віку.

Базова ставка – 50 євро для бензинових авто і 75 євро для дизельних моторів до 3 літрів (для потужніших 100-150 євро відповідно).

Коефіцієнт двигуна – об’єм двигуна в кубічних сантиметрах розділити на 1000 (наприклад для моторів 2 тисячі кубиків коефіцієнт – 2)

Коефіцієнт віку – кількість років з моменту випуску авто, але не більше 15.

Також з усіх автомобілів, крім електрокарів, стягувалося ввізне мито у розмірі 10%, 20% ПДВ. При постановці на облік потрібно було сплачувати пенсійний збір – 3% (якщо вартість авто не перевищує 165 прожиткових мінімумів), 4% (якщо цінник до 290 прожиткових мінімумів), 5% (якщо ціна перевищує 290 прожиткових мінімумів).

Таку схему й експерти та водії критикували. Адже виходило, що розмитнення старих авто було просто “золотим” – цінник накручував коефіцієнт віку транспортного засобу.

Ще одним каменем спотикання була вартість авто, від якої залежало ввізне мито, ПДВ та сума пенсійного збору. Якщо у випадку з новими авто все було зрозуміло – цінник вказувався в офіційних документах від виробника, то б/в машинах виникало багато спірних моментів.

Але на нашій митниці ці цінники вважали заниженими і виставляли свій прайс. ринку і в Україні.В результаті ціна, на яку “погоджувались” митники могла в кілька разів перевищувати ту, за яку людина реально придбала автомобіль. Наприклад, замість тисячі євро за базову ціну могли взяти 3-4 тисячі євро. І всі податки нараховували вже виходячи з цього цінника. Тому в результаті розмитнення могло обійтися дорожче, ніж сама машина”, – розповідає киянин Віталій, який спеціалізується на пригоні машин з Німеччини.

У новому проекті запропоновано нову формулу для податкової ставки на авто: базова ставка помножена на коефіцієнт.

Базова ставка визначатиметься залежно від віку авто. Причому чим старший транспортний засіб, тим нижча ставка.

Автори законопроекту склали таблицю із градацією базової ставки. Наприклад, для нових авто базова ставка в 2022 році – 2,2, для річних – 1,9, дворічне авто піде за ставкою 1,65, трирічне – 1,55, чотирирічне – 1,45. Для авто, випущених п’ять років тому і більше, базова ставка – від 1,35 до 0,7 для авто старше 15 років.

Ще одна пропозиція – зниження базової ставки (прив’язаної до віку авто) у найближчі 5 років на 30%. Скажімо, якщо нові авто цього року порахують за ставкою 2,2, то у 2023 році – по 2,07, а до 2027 року ставка знизиться до 1,54. Для авто старше 15 років через п’ять років ставка впаде до 0,49 (у 2022 році – 0,7)

Коефіцієнт визначатиметься за окремою формулою: коефіцієнт двигуна (об’єм у кубиках розділений на 1000) помножити на коефіцієнт типу двигуна (0,5 для електрокара, 1 для бензинового мотора, 1,2 – для дизельного) та помножити на так званий коефіцієнт ексклюзивності (2 для авто, які підпадають під податок на розкіш (вартість понад 375 мінімальних зарплат та вік до 5 років), 1 – для всіх інших).

Акцизний збір – це податкова ставка поділена на два.

Тобто, наприклад, на дворічний легковик з об’ємом бензинового двигуна 2 літри нарахують акциз 1,65 тисяч євро. А якщо модель дорожча за 2,4 млн гривень — 3,3 тисячі. Для того ж авто старше 15 років акциз складе 700 євро. Це набагато дешевше, ніж за старою формулою (де сума множилася на коефіцієнт віку – 15).

За іншими податками нововведення такі:

ПДВ – податкова ставка помножена на 3,5 та помножена на 20%. Тобто ПДВ буде вищим за звичні 20%. Скажімо, для того ж дворічного легковика з бензиновим дволітровим мотором – близько 27%. Але до цієї формули в експертів одразу виникло багато питань, але повернемося до них трохи згодом.

Про ввізне мито у новому проекті взагалі немає жодного слова – тобто, виходячи з нинішньої редакції проекту, мита у розмірі 10% просто не буде.

Пропонується скасувати пенсійний збір на реєстрацію авто.

Більше податків до бюджету та розмитнення через “Дію”

У пояснювальній записці зазначено, що у 2019 році (коли розмитнення йшлося за старою формулою) бюджет отримав близько 45,1 млрд гривень (було оформлено понад 218 тисяч авто), у 2020 році — 43,4 млрд (за 481,4 тисячі авто) .

За новою схемою, як підрахували автори проекту, бюджет може отримати близько 45,6 млрд. (при цьому передбачається, що в країну ввезуть понад 544 тисячі транспортних засобів).

Тобто буде позитивний вплив на економіку України, – стверджується у записці пояснення.

У проекті №7467 прописано внесення змін до Бюджетного кодексу – перенаправити більше податків до спеціального фонду бюджету (до загального фонду надходження знизяться на 41%).

Проект №7468 передбачає оформлення авто через “Дію”. Декларант повинен буде внести такі дані: відомості про себе, уповноважену особу, яка склала декларацію, відомості про авто (тип, марка, модель, рік випуску, ідентифікаційний номер, об’єм двигуна, тип палива).

Ще одне важливе нововведення – скасування сертифікації авто (її можна буде робити добровільно).

“Розмитнення через “Дію”, якщо її приймуть, можна назвати революційним проривом. Адже оформлення буде йти в електронному вигляді, з мінімальним впливом “людського фактора”. Це означає, що є шанси прибрати побори на митниці (зокрема люди платили за те , Щоб митник не завищував або завищував не так сильно вартість авто, з якої вважали податки – Ред. ), – говорить голова компанії Autoconsulting Олег Омельницький.

На одні авто – знижки, на інші – подорожчання

Втім, за всіх плюсів “спрощеної розмитнення” в експертів залишається багато питань за формулою та податками.

Олег Омельницький каже, що за новою формулою вигідно розмитнювати можна буде далеко не всі автомобілі.

“За підсумком максимального зниження податкового навантаження буде для авто, випущених 6-10 років тому. При цьому незрозуміло, чому вибрали саме цю категорію автомобілів. У ході військових дій в Україні знищено, за різними оцінками, від 200 тисяч до 400 тисяч автомобілів. 160 тисяч вже заїхало в країну під нульову розмитнення. Після впровадження нових правил завозитимуть машини 2013-2016 років, в результаті наш автомобільний парк, який і раніше був досить старим (середній вік авто – 27 років) продовжить старіти і через кілька років середній вік досягне 30 років. При цьому буде знижена вартість розмитнення також для авто старше 15 років, а це ще один фактор старіння автопарку. Зрозуміло, що такі машини дешевші, але стратегічно такий підхід у розвитку транспортного ринку країни викликає великі питання”,- вважає Омельницький.

Голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів та дилерів Олег Назаренко підрахував, що, наприклад, для п’ятирічної Nissan Rouge з об’ємом двигуна 2488 кубиків і вартістю 3,5 тисяч євро митне оформлення за старою формулою коштувало 1,7 тисяч євро, а за новою — 2,8 тисячі євро. Тобто збільшення на 1,1 тисяч євро.

Новий Nissan X-Trail з таким же мотором вартістю 19,5 тисяч євро за колишньою формулою тягнув на 6,4 тисяч митних платежів, за новою – 4,6 тисяч євро. Тобто розмитнення подешевшає на 1,8 тисяч євро.

Скажімо, за новим Ford Focus з двигуном 1408 кубиків (ціна – 17,7 тисяч євро) розмитнення за новою формулою подешевшає на 2 тисячі євро – замість 4,8 тисяч потрібно буде заплатити 2,8 тисяч євро.

Така ж модель віком п’ять років коштуватиме у розмитненні на 300 євро дорожче, ніж за старою формулою — 1,7 тисяч замість 1,4 тисяч.

Цікавий нюанс – найбільше можна буде заощадити на люксових авто. Скажімо, новий Mercedes з двигуном 3982 кубики за 100 тисяч євро за старою формулою розмитнювався за 31 тисячу євро, а за новою – за 14,7 тисячі. Тобто мінус 16,3 тисяч євро.

“Тобто для деяких авто розмитнення подешевшає на 10-50%, для інших, навпаки, подорожчає”, – зазначив Омельницький.

Також у експертів викликає запитання формула ПДВ. По суті, замість звичних 20% пропонується рахувати податок на додану вартість за формулою — податкова ставка, помножена на 3,5 та помножена на 20%. Податкова ставка, своєю чергою, залежить від обсягу двигуна. Тобто чим більше двигун авто, тим вище ПДВ.

“У Директиві 112 ЄС сказано, що принцип загальної системи ПДВ передбачає застосування до товарів загального податку на споживання, точно пропорційного ціні товарів. І лише оголосили, що Україна стала кандидатом у члени ЄС, як Мінцифри подає до ВР законопроект №7466, який рубає на кореню все євроінтеграційне прагнення України, оскільки пропонує податок на додану вартість рахувати не від вартості, а від обсягу двигуна. У ЄС подібного немає, тому тепер наше законодавство з ПДВ не відповідатиме законам ЄС і двері для нас зачиняться”, – написав Назаренко на своїй сторінці у Фейсбуці.

“З ПДВ норма взагалі дуже сира, виходить, це ще один податок на “кубик” двигуна, це нонсенс. Незрозуміло також, куди пропало ввізне мито в 10%, яке прописане в Угоді про Асоціацію з ЄС. Надія на те, що у процесі роботи над проектом все це виправлять”, – зазначив Омельницький.

Чимало зауважень до проекту і Головне науково-експертне управління Ради. Зокрема, за коефіцієнтом ексклюзивності – платежі для авто дорожчі за 375 мінімалок, по суті, пропонується множити на 2. При цьому залишається податок на розкіш. Тобто фактично такі авто підуть подвійним оподаткуванням, — зазначено в аналізі проекту.

“Незрозумілою виглядає логіка зменшення розміру базової ставки у міру підвищення віку транспортного засобу. Така пропозиція вимагає, як мінімум, обґрунтування з наведенням прикладів розрахунків ставки акцизного податку для транспортних засобів різних років випуску”, – зазначають у Головному науково-експертному управлінні. Таких розрахунків у супровідних документах до проекту немає.

У Головному науково-експертному управлінні також додали, що пільги для старих авто будуть стимулом для ввезення в Україну застарілих транспортних засобів з бензиновими та дизельними двигунами, тоді як багато країн ЄС до 2035 року хочуть заборонити продаж авто з двигунами внутрішнього згоряння.

У якому варіанті затвердять розмитнення по-новому – поки що сказати складно. Але в будь-якому разі вона буде менш вигідною для українців, ніж сьогоднішня розмитнення під нуль. Це означає, що тенденція здешевлення машин, що намітилася на вітчизняному авторинку, може розвернутися.

“Останнім часом б/у авто в Україні помітно впали в ціні. Порівняно з минулим роком, зниження від кількох сотень доларів до тисячі і навіть більше. Що буде з цінами після повернення “платного” розмитнення — питання поки що відкрите”, – підсумував Олег Омельницький.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!