Головна Новини Ціни на бензин та дизель зашкалюють: чим українцям замінити звичайне паливо

Ціни на бензин та дизель зашкалюють: чим українцям замінити звичайне паливо

0
3411

На тлі кризи з паливом, що триває вже другий місяць, на заправках все частіше можна зустріти біопаливо, або як його ще називають — «спиртовий бензин». У його плюсах та мінусах розбирався «Телеграф» .

Суміш бензину та спирту – що таке біопаливо

Біопаливо – це свого роду «суміш» традиційного палива та біоетанолу, простіше кажучи спирту, отриманого з рослинних компонентів, наприклад, кукурудзи. Тому такий вид палива ще називають «спиртовим» бензином. Якщо сировиною для отримання спирту використовуються не рослинні продукти, отриманий з нього етанол не може обзаводитися приставкою «біо».

Даний вид палива став альтернативним для автомобілів у багатьох країнах світу, а основними його виробниками та споживачами у світі вважаються США та Бразилія. Біопаливо дозволяє заощаджувати нафту для виробництва традиційного бензину, а також вважається більш екологічним, оскільки має менше хімічних сполук, які через викиди із вихлопної труби потрапляють в атмосферу.

Щоправда загалом частка біопалива у світовому споживанні палива поки що мізерна і становить від 3 до 4%.

Біопаливо в Україні – допомога в кризу

Потенційно Україна має величезні можливості для виробництва біопалива, оскільки, будучи одним з головних виробників зернових у світі, має велику кількість сировини, з якої можна виробляти «біоетанол».

Біопаливом в Україні за даними Інституту споживчих експертиз, у 2021 році торгували 4 мережі АЗС – БРСМ-Нафта, Авіас, Моttо та регіональна BVS. Цікаво, що хоч «спиртовий» бензин до війни коштував на 4-5 гривень за 1 літр дешевше за звичайний (через різницю в акцизах), його не надто охоче купували.

З початком бойових дій та утворенням дефіциту різниця в ціні значно знизилася, наприклад, у мережі АЗС «БРСМ-Нафта», мабуть, найбільшого продавця біопалива, традиційний бензин марки A95euroPlus коштує – 51,99 грн, а марка A95 Біо – 50,99 грн. .

«На даний момент біопаливо це скоріше альтернатива відсутнім традиційним бензинам. З автогазом та дизелем ситуація загалом більш-менш нормальна, а от бензину не вистачає. На щастя наша мережа має можливість виробництва біопалива – коли в заводський бензин А95 додається 32% зневодненого етилового спирту, що навіть покращує його якість. Крім того, оскільки біоетанол виготовлений з української сировини, тим самим ми стаємо навіть менш енергозалежними», — розповів «Телеграфу» директор з маркетингу та інновацій компанії «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук.

Про особливості ставлення до біопалива в Україні говорить директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

«Виробництво біопалива дуже специфічне і передбачає жорстке дотримання технологій та контроль якості, чого в українських реаліях не варто очікувати. Тому багато автовласників вважають за краще не купувати подібний бензин», — наголошує експерт.

Спиртовий бензин – «за» та «проти»

Загалом питання використання біопалива має масу своїх прихильників та противників, а кожна дана категорія має свої «за» та «проти».

Зараз читають  Mercedes-Benz та Volkswagen підтримали повну відмову від ДВЗ

Так, у перелік «за» біопаливо у його прихильників зазвичай входять:

  • екологічність – використання біоетанолу з рослинних елементів суміші дозволяє зменшити кількість шкідливих викидів в атмосферу;
  • відновлюваність – оскільки біоетанол виробляється з вирощених землі компонентів, його виробництво дозволяє берегти нафту, формування якої у землі відбуватися набагато повільніше, а запаси обмежені;
  • економія коштів – загалом біопаливо коштує дешевше за традиційний бензин, хоча в Україні з початком війни ця різниця майже зникла, крім того, це дозволяє економити кошти при закупівлі традиційних нафтопродуктів імпортозалежним країнам.

«Проти» більше

У той же час, список «проти» виглядає ширше:

  • перевитрата палива в порівнянні з традиційними бензинами;
  • шкідливість для двигуна та паливної системи, зокрема, ймовірність роз’їдання спиртом її елементів;
  • необхідність чіткого дотримання технологій та контролю якості;
  • законодавче регулювання існує скрізь.

Багато сучасних авто, перш за все вироблені в США, обладнані адаптивними двигунами, які «підлаштовуються» під тип палива і тому його витрата не змінюється. Інша справа авто з старішими двигунами, там так – витрата може бути вищою приблизно на 10%», — стверджує Олександр Мельничук.

Що стосується шкідливості для двигуна, за словами прихильників біоетанолу, при дотриманні технології ця небезпека насправді перебільшена.

«Спирт у будь-якому випадку залишається агресивною речовиною, навіть з використанням різноманітних присадок, до того ж дане паливо має властивість «розпадатися» з часом і тоді шкода авто вже завдаватиметься. Тобто якщо паливо довго не купують на АЗС і втратило свою безпеку, автовласник, що заправився, може постраждати», — зазначає Сергій Куюн.

У зв’язку з останнім, за словами експерта, особливе значення має дотримання технології виробництва, контролю та законодавчого регулювання.

«У справі виробництва важливим є дотримання технології, наприклад, добавка в бензин не менше 30% біоетанолу, щоб паливо стало «альтернативним», як того вимагає закон. Але хто поручиться, що ця вимога виконується? Щоб контролювати продукцію, потрібна лабораторія, тобто нафтобазу, де зазвичай і заважають біопаливо, треба обладнати лабораторією і не випускати паливо без перевірки. Робитиме це виробник чи ні – надія лише на його чесність, оскільки держава цим питанням не займається. У результаті – власник купує сумнівне паливо, обпалюється і більше його не бере», — наголошує експерт у коментарі «Телеграфу».

Крім того, як пояснює наш співрозмовник, навіть правильно зроблене паливо може працювати не так добре, як має і тому мати недобру славу.

«Припустимо, ви приїхали на АЗС і в умовах відсутності бензину купили біопаливо і залили в бак, де у вас залишився традиційний бензин. Виходить нова суміш і куплене вами біопаливо набуває нових характеристик, передбачити які знову ж таки важко», — наводить характерний приклад Сергій Куюн.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

Дякуємо!

Тепер редактори знають.