Не більше ніж п’ять літрів на бак: що відбувається з українським ринком палива

1
1691

Через руйнування Росією внаслідок авіаударів українських нафтобаз та Кременчуцького нафтопереробного заводу в нашій країні виник гострий дефіцит палива.

УНІАН спробував з’ясувати, до чого готуватись власникам автомобілів, і як Україна може вирішити цю проблему, інформує UAINFO.org .

На третьому місяці кривавої війни Росії проти України в нашій країні виникла гостра нестача автомобільного палива. Внаслідок ударів російських ракет повністю або частково знищено понад двадцять нафтобаз по всій країні, а також зруйновано єдиний нафтопереробний завод – Кременчуцький НПЗ.

Крім того, український ринок палива, що раніше постачався переважно пальним із Росії, Білорусі та через морські порти, з початком широкомасштабного наступу варварської орди переорієнтувався на постачання з Європи виключно сухопутним транспортом.

Все це призвело до того, що українським автомобілістам навесні 2022 року дуже складно знайти бензин або дизельне паливо на АЗС.

Найпопулярнішим питанням у групах територіальних громад по всій країні став: на якій заправці є паливо та який ліміт видачі за один раз? Про ціну вже навіть не йдеться. Люди готові купувати паливо навіть з огляду на серйозне подорожчання.

“У Рівному на кожній другій заправці немає жодного палива. Там, де є, то всього один або два види пального. Найчастіше – тільки скраплений газ”, – обурюються користувачі соцмереж.

“Вчора роздобули дизпалива по 50 гривень. Задоволені, як слони”, – похвалився водій із Чернівців, додавши, що ще кілька місяців тому купував той самий ресурс за 32 гривні за літр.

Ажіотаж на пальне також активізував шахраїв, які продають неіснуюче паливо за недійсними фейковими талонами. Неохайні ділки у низці регіонів на невеликих заправках почали “у тиху” пропонувати неякісне паливо, що отримало в народі назву “шмурдяк”, яке швидко вбиває двигун автомобіля.

Не більше п’яти літрів на бак

Автолюбителі скаржаться, що деякі бренди АЗС не дають можливості купити паливо прямо на заправці, а лише через мобільні програми, які виставляють ціни значно вищі.

“Ценник на АЗС при заправці один, а купити паливо можливо тільки через додаток. А в додатку оплачуєш плюс п’ять гривень за літр. Війна закінчиться, а покупець завжди голосує гаманцем”, – написав автомобіліст із Київської області, зазначивши, що купив десять літрів бензину А-95 майже за 480 гривень, при тому, що згідно ціни на стелі, плата мала скласти 428 гривень.

“На запитання оператору: “чому так?”, у відповідь не почули жодних аргументів: не хочете – не купуйте”, – додав водій.

Великі українські мережі АЗС обмежили кількість палива, яке відпускається “в одні руки”. Наприклад, мережа ОККО дозволила клієнтам, які мають корпоративну карту Fishka, за раз заправляти свої авто десятьма і більшим об’ємом літрів бензину та дизельного палива. Хто не має такої карти, ліміт на один бак лише п’ять літрів.

Для того, щоб знову заправитися на тій же станції, потрібно почекати щонайменше дві години. Тобто провернути хитрість і розбити заправку повного бака на різні чеки – не вийде.

Але, варто зазначити, що українські мережі, як і раніше, заправляють пальним критичну інфраструктуру, автопарк доблесних Збройних Сил за паливними картами та талонами. На автогаз – обмежень поки що немає.

“Розумний підхід” замість обмежень

Наявність лімітів на заправку одного автомобіля особливо дратує велику кількість водіїв, які змушені стояти у багатогодинних пробках.

Мережі АЗС вважають, що обмеження існують для того, щоб уникнути ситуації, коли пального не залишиться взагалі і дозволяє заправитися більшій кількості машин.

Але існує і альтернативний підхід, який дозволить уникнути зайвого споживання. Серед експертів і автолюбителів знайшло підтримку пропозицію: дозволити заправляти повний бак, але, за умови, що за кожну заправку потрібно сплатити 40 літрів палива, навіть якщо вони не помістилися в баку.

За словами економіста Петра Чернишова, в одній черзі часто-густо стоять ті, у кого вже є в баку як мінімум 30 літрів, і вони можуть ще досить багато проїхати, але про всяк випадок хочуть заправитися. А також ті, хто має порожній бак.

“Нам треба цих, у кого вже є 30 літрів, вигнати з черги!”, – написав він.

У зв’язку з цим рекомендується використовувати альтернативний Smart підхід, що дозволяє заливати не менше 40 літрів у машину.

“Приїжджаєш на заправку, платиш за 40 літрів, заливаєш скільки влізе у твій бак. Якщо влізе менше, то це твоя проблема. Здачі не отримаєш…А здачу мережу заправок може, наприклад, перевести на ЗСУ чи лікування дітей”, – вважає експерт .

При цьому, поріг у сорок літрів – норма, що обговорюється, він може бути і тридцять літрів, враховуючи, що машини мають різні обсяги паливних баків.

Пальне з часом буде, але дорожче

Причину спорожнілих стел на заправках вітчизняні паливні компанії пояснюють нестачею часу на поповнення запасів через зруйновану інфраструктуру та складнощі у розширенні географії закупівель.

“Пальне все ж таки мчить до нас з Європи. Як тільки прибуде, обмеження щодо відпустки пального будуть переглянуті та пом’якшені”, – зазначили в компанії ОККО.

В уряді пообіцяли, що проблему з дефіцитом палива буде вирішено до середини травня. При цьому, у зв’язку зі значним збільшенням логістичних витрат, ціни на пальне будуть вищими.

Перший віце-прем’єр – міністр економіки Юлія Свириденко повідомила, що українські оператори мають законтрактовані обсяги палива на території Європи. І наразі вирішується питання доставки цих цистерн на територію України.

“Ця ситуація призведе до незначного подорожчання нафтопродуктів, – це пов’язано, насамперед, з більшою ціною логістики через складні маршрути та використання кількох видів транспорту”, – сказала Свириденко.

Українцям варто звикнути до думки, що національний ринок палива вже ніколи не буде таким, як раніше. По-перше, з ринку поступово зникне бензин марки А-92, оскільки в Європі його немає, а єдині виробляти – завод у Кременчуці був варварськи зруйнований росіянами.

По-друге, треба бути готовим до того, що ціни на пальне в Україні будуть європейськими, тобто на 60 відсотків вищі за рівень до масштабного вторгнення на нашу землю путінської Росії. Це логічно, адже паливо до закінчення війни та відновлення власної переробки вироблятиметься в Європі, а потім транспортуватиметься до нашої країни.

Наприклад, середня ціна дизеля у Польщі близько 7,5 злотих, в еквіваленті це 49 гривень за літр. У Литві бензин А-95 та дизель коштують понад 1,7 євро, тобто 53 гривні. Як же в Україні він може коштувати менше, якщо його ще треба привезти сюди?

Підвищенням цін на пальне ми зобов’язані не так бажанню власників заправок нажитися на проблемі, як нападу дикої Росії на Україну та пов’язаному з цим руйнуванню українських паливних баз, дефіциту нафти. Сюди можна додати виділення палива аграріям на посівну компанію та закриття потреб сектора оборони.

Зріджений газ “запалює” ринок

Експерт Консалтингової групи “А-95” Артем Куюн вважає, у квітні цього року, коли дефіцит палива в країні став особливо помітним, багато хто оцінив наявність в автомобілі газової установки.

“Колись важко було уявити, що на стелі більшості АЗС світиться тільки газ, а ГБО (газобалонне обладнання) стане для автомобіля з бензиновим двигуном запорукою можливості руху як такого”, – сказав експерт.

Оцінили значущість газу та трейдери, адже нерегульована урядом ціна на нього дозволила хоч якось заробляти, а не закривати заправку повністю.

За словами експертів, більшість українських трейдерів встигли розвідати європейські шляхи постачання газу: сформувати базу контактів, привести газовози у відповідність до вимог ЄС, вивчити логістичні особливості. Саме гнучкі автомобільні поставки дозволили досить швидко доставити цей ресурс в Україну, поки йде налагодження стабільного залізничного постачання інших видів палива.

У той час, як із завезеними з європейського ринку бензином та дизельним паливом до початку війни трейдери такого досвіду не мали, тож наповнення ринку ускладнилося безліччю невивчених логістичних нюансів та періодичним ракетним обстрілом ордою української залізничної інфраструктури.

Куюн вважає, що навіть після появи на заправках у достатній кількості бензину та дизеля, попит на скраплений газ збережеться. Понад те, сфера установки ГБО може вижити.

За даними Консалтингової групи А-95, на 5 травня середня вартість автогазу у різних українських мережах АЗС склала 31,4 гривні за літр, а ще у лютому ціна не перевищувала дев’ятнадцяти гривень.

“До речі, за економією. Пальне буде, але треба трохи почекати. Панічна заправка балонів і каністр, випадкові подорожі та зайве споживання тільки розхитуватимуть систему. Зараз як ніколи потрібно відповідально поставитися до споживання пального, як до елементу нашої перемоги”, – наголосив експерт. .

Українським автоаматорам, яким справді необхідно користуватися машиною, треба трохи зазнати. Енергетичні компанії та уряд намагаються налагодити нові шляхи постачання з Європи, але це не може статися миттєво: на це потрібні тижні та місяці. Передумов для дешевого палива в нашій країні більше об’єктивно немає і в найближчі роки не буде.

Але в цих драматичних змінах можна побачити і позитивний бік: менша кількість авто на дорогах зменшить шкідливі викиди в атмосферу. Особливо це стосується великих міст. Альтернативою є громадський транспорт та, звичайно, перехід на машини з електродвигунами. У містах та селах багато хто згадає про користь використання велосипедів та самокатів. Тим більше, що останніми роками цей малий транспорт також активно переходить на електродвигуни. 

Крім того, наша країна, нарешті, позбавилася залежності від російського та білоруського палива. А це досягнення дорогого варте.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!