З десятих чисел квітня на багатьох АЗС в Україні у відкритому продажу немає 95-го бензину, дизеля та автогазу, при цьому працює приблизно третина із 7500 українських АЗС і на багатьох діє обмеження щодо продажу не більше 20 літрів. Водночас імпортерам вдалося налагодити майже довоєнні об’єми постачання палива в Україну з Європи.
«За останню добу в Україну заїжджає щонайменше 10 000 тонн палива, – каже перший заступник міністра економрозвитку Денис Кудін. – Цього об’єму цілком достатньо для задоволення попиту».
Для порівняння: у квітні 2021 року через мережі АЗС продавали приблизно 13 000 тонн на добу, за даними Держстату. Точно підрахувати, на скільки зараз знизилося споживання через війну, складно. Аналітик Upeco Олександр Сіренко оцінює падіння на 30%. 10 000 тонн має вистачати.
Але на багатьох АЗС палива все одно немає у продажу. В чому проблема?
В учасників ринку інша риторика. «Автогазу на АЗС вже немає, дизеля майже немає, а бензину не буде через 7–10 днів», – каже власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін. Головна причина нестачі палива на станціях – держрегулювання роздрібних цін, через яке ціни на бензин і дизель на АЗС зараз нижчі за оптові, пояснює він.
За його словами, в опті дизель зараз коштує 41 грн за літр, бензин – 34–35 грн за літр, а ціни на заправках не мають перевищувати 37,65 грн/л для дизпалива та 33,87 грн/л для бензину. «Зараз на багатьох заправках стоять нулі, у роздріб дизель не купиш, тільки за безготівковим розрахунком, а це вже як домовитеся: по 40–43 грн за літр», – каже Льоушкін. «Ціни штовхає вгору дефіцит палива в Україні. На сході дизель в опті вже по 45 грн», – каже аналітик паливного ринку, який попросив не називати його імʼя.
Оператори не хочуть продавати бензин і дизель у роздробі собі на збиток.
Паливо в країні є, його просто не продають, погоджується Сіренко. «Частина операторів не продає паливо без націнки, до якої вони звикли», – говорить він. Найскладніша ситуація – у східних та центральних регіонах, куди паливо потрібно везти бензовозами через усю країну, що ще збільшує собівартість, каже Льоушкін. Така логістика додає близько 1 грн до ціни літра палива, підрахував Сіренко.
У березні 2022-го Кабмін змінив формулу визначення роздрібної граничної ціни бензину та дизеля, зробивши постачання з Європи більш рентабельним, що запустило імпорт. Чому формула знову не працює? Учасники ринку кажуть, що вона не враховує зростання витрат на логістику. У Мінекономіки вважають, що причина – у бажанні паливників мати високу маржу.
Новий дорожній знак, який нещодавно з’явився на автошляхах деяких країн, може викликати здивування серед водіїв.…
BMW готується до запуску нової ери у дизайні автомобілів. З переходом на платформу Neue Klasse…
Цього року на ринку з'явиться оновлений кросовер Honda CR-V, який розширить своє сімейство за рахунок…
Минулого року світовий продаж електромобілів досяг рекордних показників. За даними консалтингової компанії Rho Motion, 2024-го…
У 2025 році в Україні вводиться новий “податок на розкіш”, який стосуватиметься власників автомобілів, вартість…
Автомобіль Tesla Model Y Juniper буде випущений у США в 2025 році, а потім переобладнаний…
View Comments
А как же обещания о поставках горючего из США и ЕС. Хотя Путлер и исчадия ада, но без российской нефти и газа, загнется не только Украина, но и страны ЕС. США не в состоянии обеспечить Европу достаточным количеством топлива. А автогаз, если он будет даже по цене бензина, можно не завозить на заправки вообще. Никто им заправляться не будет, это чревато на карман потребителей. Разве что будет безвыходное положения