Маршрутки і пальне: що швидше дорожчає

0
99

Влітку в Україні подорожчав проїзд в маршрутках. В оголошеннях про підвищення цін перевізники посилалися на значне зростання цін на паливно-мастильні матеріали. Kosatka.Media розібралася – як змінювалася вартість проїзду (на прикладі Києва) і ціни на основні види палива для автотранспорту, чи є між ними залежність, чому дорожчає проїзд і чого чекати найближчим часом.

Де дорожчав проїзд

У Запоріжжі маршрутки подорожчали від 6 до 8 грн ще у травні (+33%). У Львові, Дніпрі та Полтаві вартість проїзду в маршрутках і автобусах зросла з 8 до 10 гривень у червні, це +20%. У Києві вартість проїзду в маршрутках також зросла від 8 до 10 гривень у середині серпня. У Київській області проїзд подорожчав на 20% – від 25 до 30 грн, а на окремих маршрутах суттєвіше – на 35% – від 17 до 23 грн.

Як мінялися ціни на пальне та вартість проїзду

Суттєво – вдвічі, з 1,5 грн до 3 грн – проїзд у київському транспорті подорожчав у 2015 році. Це було перше за 9 років підняття вартості проїзду.

Через два роки проїзд знову подорожчав – на 25%, з 3 до 4 грн. При цьому ціна на пальне зросла за цей час: на 21% – на дизпаливо, 20% – на бензин А -92, на 47% – на газ.

Наступне велике подорожчання маршруток (і комунального транспорту теж) відбулося за рік, у 2018, знову на 50% – з 4 до 8 грн. Пальне подорожчало значно менше: дизпаливо – на 26%, бензин – на 21%, газ – на 8%.

Цього року проїзд подорожчав на 20-30%, тоді як серед видів пального так само значно подорожчав лише газ – на 21%, а бензин і дизпаливо за останній рік подорожчали лише  на 1-2%.

Але справа у тому, що вартість проїзду не залежить напряму від ціни на пальне. Точніше, залежить не лише від неї.

Хто встановлює вартість проїзду

Згідно із законодавством України, ціни на міжміські пасажирські перевезення державою не регулюються.

У «Роз’ясненні Мінінфраструктури щодо проблемних питань в галузі автомобільного транспорту» стверджується, що «тарифи на пасажирські перевезення на міжобласних, внутрішньообласних, внутрішньорайонних, приміських автобусних маршрутах загального користування державою не регулюються, тобто є вільними».

Всі перевезення на внутрішньообласних маршрутах здійснюються на конкурсній основі. Конкурси проводить організатор перевезень – облдержадміністрація.

Якщо перевізник збирається підвищити вартість проїзду – він надає організатору перевезення повідомлення про намір підвищення вартості проїзду і розрахунок тарифу.

Організатор може перевіряти ці розрахунки, роз’яснювати громаді, чому проїзд подорожчав. Але не може вказати перевізнику, щоб той змінив тариф.

Якщо громадськість не задоволена підвищенням вартості проїзду – вона може звернутися по роз’яснення до місцевої влади.

За що ми платимо перевізнику

Коли ми платимо за проїзд – це не лише оплата тарифу чи власне пального для транспорту. Та й тариф залежить від ряду умов.

У вартості приміського та міжміського квитка враховується: вартість пального, електроенергії, матеріалів, деталей та запчастин, витрати на заробітну плату працівникам, відстань від початку маршруту до середини тарифної зони (на приміських маршрутах крок тарифної зони дорівнює 5 км); податок на додану вартість (20%); автостанційний збір (в залежності від класу автостанції може дорівнювати від 12 до 18%); страховий збір (3 % – на приміських маршрутах, 1,5 % – на міжміських маршрутах).

Чому подорожчали маршрутки улітку 2021

Як пояснив у коментарі Kosatka.Media керівник Асоціації перевізників Київщини Олексій Павленко, літнє підвищення вартості проїзду на внутрішньообласних маршрутах Київщини сталося, тому що перевізник, який обслуговує маршрут, не підвищував вартість проїзду до того 2 роки. А тим часом умови змінилися, і підвищення було необхідне.

«Вартість росте, коли збільшуються всі чинники, які впливають на вартість проїзду – пальне, рівень мінімальної зарплати, подорожчання розхідних матеріалів, курсова різниця тощо. Якщо ці чинники міняються більше, ніж на 10% – перевізник має законодавче право переглядати тариф на перевезення», – пояснив Павленко.

Також перевізник закладає у вартість проїзду рентабельність, те, що заробляє. За словами Павленка на сьогодні вона не більше 4%, а була більше 25%.

Тому проїзд і подорожчав.

Добре, скажете ви. Все дорожчає, тому і проїзд подорожчав. А як же на рахунок сервісу?

Як контролюють стан маршруток

Щодо саме технічного стану, тобто справності і надійності транспорту, то технічний огляд маршрутного транспорту відбувається на регулярній основі. Його проводять спеціальні служби і контролює поліція.

Щодо комфортності – то поки що такі вимоги введені на рівні тільки Києва, його владою. І за роз’ясненням Олексія Павленка – мова більше про великі автобуси, які можуть бути обладнані кондиціонерами тощо.

Для приміських маршруток питання у тому, хто платитиме за додатковий комфорт – звичайно, перевізник закладе усі покращення у тариф на проїзд.

То як вплинути на розбиті «консервні банки на колесах»?  Відразу скажемо – змусити працівника прибрати з маршруту старі машини досить не швидка справа.

Якщо перевізник використовує у роботі некомфортне авто – можна звернутися зі скаргою до Управління інфраструктури Київської обласної державної адміністрації (або іншої ОДА, залежно від того, де курсує ваша маршрутка).

Також можна звернутися на гарячу лінію Міністерства інфраструктури – (044) 351-48-01 або до Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Мінінфраструктури (044) 351 48 38 та depavtotr@mtu.gov.ua.

Детальну інформацію про перевізника можна знайти в Електронному кабінеті перевізника.

Такі звернення не означають, що «брухт» вас більше не возитиме. Але чим більше скарг на конкретного перевізника і маршрут – тим більше шансів, що влада відреагує. І це значно зменшить шанси недобросовісного перевізника виграти наступний конкурс.

Чи зростуть тарифи на проїзд ще раз?

З 1 грудня 2021 року в Україні очікується чергове підвищення мінімальної заробітної плати. Як ми знаємо, це один із факторів формування тарифу на проїзд. Ми запитали у Асоціації перевізників – чи можливе ще одне подорожчання проїзду на внутрішньообласних маршрутах і коли?

За словами Олексія Павленка наразі прогнозувати щось складно. Але більше, ніж підвищення мінімалки, перевізників лякає ковідна ситуація і пов’язані з пандемією обмеження. Зокрема – перспектива введення на внутрішньообласних маршрутах обов’язкової перевірки ковідних сертифікатів та тестів. Побоюються, що нікому буде ні їздити, ні возити – через низькі темпи вакцинації в Україні.

Так що ж в результаті, наскільки залежить подорожчання вартості проїзду в маршрутках від вартості пального? Давайте порахуємо.

Перше значне подорожчання проїзду відбулося в 2015. Відтоді, за 6 років, проїзд подорожчав більш, ніж в три рази, на 333%. Пальне за цей час подорожчало значно менше, бензин – в півтора рази, на 147%, дизель – на 156%, автогаз – менш ніж в два рази, на 194%. Тобто, за проїзд стали брати удвічі більше, ніж в середньому подорожчало пальне.

Може, державі пора змусити перевізників чесно пояснювати причини підвищення цін?

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.