Нещодавній грудневий цінопад на АЗС, коли паливо щодня дешевшало на 30-50 копійок на літрі, завиршився. З початку 2020 року ціни на бензин і ДТ впали загалом всього на 8-10 коп/л, проте перестав дорожчати скраплений газ.
Так, за 10 днів всі види палива, крім автогазу, істотно подешевшали – на гривню й більше. Нагадаємо, що в грудні президент Володимир Зеленський зажадав від трейдерів знизити ціни на бензин.
Які тренди очікувати на прийдешньому тижні розповіли наші експерти: директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн і замдиректора Науково-технічного центру “Психея” Геннадій Рябцев.
Що змінилося за 10 днів
Ціни на бензин і дизель постійно знижувалися, в результаті паливо стало дешевшим загалом на 1 гривню за літр. Найбільше здешевлення зафіксовано на заправках Житомирської області – на 1,43 грн/л (на 4%), найбільш незначне – на Харківщині – на 70 коп./л, але паливо там як і раніше найдешевше.
Різниця в ціні між найдорожчим та найдешевшим бензином по регіонах: щодо А-92 діапазон цін зменшився з 7% до 5,8% (1,47 грн/л або – 40 коп.), щодо А-95 він зменшився з 6,3% до 4,9% (1,30 грн/л, або -41 коп./л), щодо дизелю зменшився з 5,9% до 4,2% (1,08 грн/л, або на 40 коп./л). Як бачимо, різниця в ціні за регіонами після здешевлення поступово згладжується. Щодо автогазу максимальна різниця в ціні за тиждень збереглася на рівні 93 коп./л, у відсотках це 7,5%.
У Києві вартість бензину А-92 тепер 27,37 грн/л (-1,12 грн/л за 10 днів), А-95 – 29,11 грн/л (-1,15 грн/л), ДТ – 27 , 30 грн/л (-1 грн/л), автогазу – 13,02 грн/л (не змінилася).
Ціни на А-92
Середня ціна по Україні – 26,18 грн/л (здешевлення за 10 днів на 1 грн/л), найвища – в Луганській області – 26,08 грн/л (здешевлення на 1,12 грн/л), найнижча – в Харківській області – 25,49 грн/л (здешевлення на 0,72 грн/л).
Ціни на А-95
Середня ціна по Україні – 27,21 грн/л (здешевлення за 10 днів на 0,98 грн/л), найвища – в Луганській області – 27,80 грн/л (здешевлення на 1,12 грн/л), найнижча – в Харківській області – 26,50 грн/л (здешевлення на 0,70 грн/л).
Ціни на ДП
Середня ціна по Україні – 26,74 грн/л (здешевлення за 10 днів на 0,92 грн/л), найвища – в Луганській області – 27,09 грн/л (здешевлення на 1,12 грн/л), найнижча – в Харківській області – 26,01 грн/л (здешевлення на 0,6 грн/л).
Ціни на LPG
Середня ціна по Україні – 12,67 грн/л (ціни не змінилися), найвища – в Одеській області – 13,28 грн/л, найнижча – в Харківській області – 12,36 грн/л. Цього разу Харківська область стала “абсолютним чемпіоном” – там найнижчі ціни на всі види палива.
Аналіз ситуації на ринку
Прогнози експертів про те, що світлі нафтопродукти ще на гривню на літрі подешевшають, збулися.
“Причини зниження цін не змінилися: тривале стійке зміцнення гривні до долара, втручання Антимонопольного комітету і президента”, – говорить Геннадій Рябцев.
Нагадаємо, 5 грудня він надіслав трейдерам обов’язкові до виконання рекомендації щодо зниження роздрібних цін на високооктанові бензини і дизельне паливо.
Сергій Куюн уточнив, що найвідоміші брендові мережі за період передноворічних та новорічних вихідних, з 25 грудня по 2 січня, знизили ціни на 20-50 коп./л. Ціни почали падати ще 5 грудня, за даними консалтингової групи “А-95”, імпортні бензин і ДП подешевшали на 2-2,5 грн/л або на 7-8%. Найбільша в країні роздрібна мережа, що продає паливо українського виробництва, в грудні опустила ціни на 1 грн/л або 3,6%.
За даними учасників зустрічі з президентом Володимиром Зеленським, орієнтиром від чиновників прозвучала ціна $ 1,1/л (25,6 грн/л за курсом долара на той момент), яка була на ринку в грудні 2018 року. Якщо врахувати, відтоді офіційний курс долара дещо зріс – до 23,69 грн/$, арифметично виходить, що бензин А-95 має коштувати 26 грн/л, тобто на 1,2 грн/л дешевше, ніж зараз.
Що може змінитися в січні
Обидва експерти впевнені, що бензин і дизель продовжать дешевшати.
“Основна причина – тривале посилення курсу гривні і стабільність цін в опті. Упевнений, що зіграла свою роль і зустріч у президента, під час якої учасники ринку донесли інформацію про загрозливі масштаби тіньового ринку”, – говорить Рябцев. – Незначне зміцнення долара до гривні поки не вплинуло на зростання цін, але дещо загальмувало зниження. З огляду на те, що під час новорічних свят ділове життя завмирає, закупівель імпортного палива немає, тому трейдери поки вичікують, куди піде курс після 15 січня коли ринок знову стане активним”.
З ним згоден і Сергій Куюн.
“Бачимо, що як і раніше не вичерпаний потенціал зниження цін, це 26 грн/л бензину А-95 плюс мінус 1,5 гривні, в цьому коридорі будуть ціни найближчим часом, – прогнозує Куюн. – Щодо ризиків, які можуть в майбутньому викликати подорожчання палива, то основних для нас два.
Перший – ціна нафти зросла через події в Ірані (там відновився військовий конфлікт – Авт.), але поки неясно, як будуть надалі розвиватися там події. Другий – Білорусь, один з наших основних експортерів, насамперед дизпалива (близько 35% постачань), з 1 січня припинила його постачання з РФ. Ринок уважно стежить за розвитком подій, сподіваються, що сторони домовляться в найближчі дні, і постачання нафти будуть відновлені. Наразі відомо, що запасів нафти на білоруських НПЗ є до 20 січня. Але якщо криза затягнеться, то це може спровокувати короткочасний стрибок цін”.
Подорожчання автогазу, на думку експертів, поки припиниться, і в найближчі 7-10 днів його ціна залишиться стабільною.
Боротьба влади з нелегалами
Також експерти очікують активізації боротьби з нелегальними заправками(вони загалом торгують дизпаливом і автогазом).
Кабмін вирішив не чекати обіцяної президентом Володимиром Зеленським наради з силовиками з боротьби з паливними нелегалами. Прем’єр Олексій Гончарук доручив створити при обладміністраціях міжвідомчі групи для перевірок АЗС і попросив інформувати його про ймовірне неналежне виконання розпорядження.
“Дані групи в більшості регіонів створені на початку осені, – нагадав Сергій Куюн. – Мені випало побувати на одній з нарад, де адміністрації звітували про роботу. Успіхів небагато: хтось не хоче, хтось не може – це якщо коротко про почуте … Сподіваюся, зараз буде отримано новий імпульс, він потрібен, це програма надовго”.
Геннадій Рябцев доповнив, що трейдери дуже сподіваються на владу в боротьбі з нелегалами, адже на сьогодні кожен п’ятий літр палива продається “підпільно”. Результат мають бути взаємовигідним, тому що трейдери через нелегалів втрачають клієнтів і виручку, а держава – податки. Для скарбниці це близько 10 грн на кожному неврахований літрі палива або близько 25 млрд грн на рік, що становить до 3% доходів держбюджету!
Експерти стверджують, що нелегальну АЗС мало закрити, її потрібно демонтувати, вивезти паливо і устаткування, а це не тільки адмінресурс, а й робота в судах. Таких комісій було чимало й раніше, але результат дуже скромний. Подивимося, як буде цього разу.