В Україні поки немає прямої відповідальності за їзду на літніх шинах у зимовий період, адже закон не зобов’язує водіїв обов’язково проводити сезонну заміну гуми. Водночас покарання може настати, якщо колеса мають пошкодження або недостатню глибину протектора – менше ніж 1,6 мм для легкових авто.
Це вважається порушенням технічного стану транспортного засобу відповідно до пункту 31.4.5 Правил дорожнього руху та статті 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Повторне порушення може навіть стати підставою для позбавлення водійських прав.
Поліція може оштрафувати водія, якщо шини мають стертий протектор, порізи, розриви чи інші пошкодження. Порушенням також є використання гуми, що не відповідає технічним вимогам автомобіля – наприклад, якщо її розмір, індекс навантаження або тип не збігаються з рекомендованими. Заборонено встановлювати на одній осі шини з різним типорозміром, конструкцією або поєднувати шиповану та нешиповану гуму.
Попри відсутність прямого штрафу, заміна шин на зимові залишається питанням безпеки. При температурі нижче +7°C літня гума втрачає еластичність, гірше зчіплюється з дорогою і значно збільшує гальмівний шлях, що створює ризик ДТП. Зимова гума, навпаки, забезпечує стабільне зчеплення й кращу керованість у сніг, на льоду чи мокрому асфальті.
Експерти радять переходити на зимові шини, коли середньодобова температура опускається нижче +7°C. Така заміна допомагає уникнути аварій і забезпечує безпечну поїздку навіть у найскладніших погодних умовах.