Гальмівний шлях у 10 років: чи виживе автовиробництво в Україні?

1
322

В Україні вже 10-й рік триває боротьба за виживання вітчизняного автопрому. Про проблеми галузі та можливі варіанти їх вирішення – прес-секретар “Богдану” у своєму блозі.

У травні 2018 року заводи випустили 442 транспортні засоби, у той час як за аналогічний період 2008 року з конвеєрів зійшло понад 39 тис. автівок. Минулого року ЗАЗ припинив виробництво Ланосів, а черкаський завод Корпорації «Богдан» вже три роки не виробляє легкові автомобілі. Без швидких антикризових кроків автобудування взагалі можна втратити, і тоді про запуск прибуткового та перспективного напрямку електромобілів в Україні доведеться забути.

Змарновані здобутки

Згідно зі статистикою Держстату, розквіт автобудування в Україні припав на 2003-2008 роки. Наша держава увійшла у десятку найбільших виробників легкових автомобілів у Європі. У 2008 році Україна випустила майже півмільйона автівок і випередила Австрію, Фінляндію, Болгарію, Угорщину, Румунію, Словенію і навіть Швецію з її «Саабами» і різними моделями Volvo. Автобуму сприяла низка законів на підтримку вітчизняних автозаводів, які Верховна Рада ухвалила наприкінці 90-х – початку 2000-х рр.

На піку розквіту автопромисловості Україна вступає до Світової організації торгівлі на програшних для українських виробників умовах, а уряд ухвалює рішення згорнути державні програми підтримки. Це стало початком кінця потужного машинобудування в Україні. Довершила справу економічна криза, яка підірвала світову фінансову стабільність. Це спричинило справжній обвал на ринку автомобілів: виробництво в Україні скоротилося на 84% – із 401 599 одиниць у 2008 році до 65 700 у 2009 році.

Саме напередодні кризи в Черкасах з’явився новий автоскладальний завод з найсучаснішим обладнанням і двома незалежними конвеєрними лініями, які могли випускати транспортні засоби різних класів та моделей одночасно. Його будівництво почалося у 2006 році, коли ринок і попит на автівки показував тенденцію до зростання. Зважаючи на це, українські автовиробники сподівалися й надалі нарощувати виробничі потужності та розширювати експортні можливості. Тому будівництво надсучасного автозаводу у той час було виправданим та економічно вигідним.

Як все починалося

З моменту відкриття 20 червня 2008 року черкаський «Автоскладальний завод №2» залишається єдиним заводом повного циклу, який був побудований за часів незалежності виключно на вітчизняні інвестиції у рекордно короткі строки. Корпорація «Богдан» вклала у його будівництво та оснащення $330 млн. На ці кошти закупили і встановили імпортне максимально автоматизоване обладнання з унікальними комплексами зварювання, лакофарбування та електроосадження. Високий технологічний рівень підприємства забезпечив йому співпрацю з одним із лідерів світового автомобілебудування – компанією Hyundai, з якою був підписаний  договір на виробництво моделей Tucson и Elantra XD.

Заводські приміщення розкинулися на площі у 20 га і дозволяли 3 300 робітникам працювати у кілька змін. Корпорація «Богдан» потурбувалися і про екологію регіону: підприємство обладнали німецькими лініями з очищення води та повітря, які перешкоджають шкідливим викидам потрапляти в атмосферу.

З такими вихідними даними стартував процес виробництва у Черкасах. За підсумками першого року новий завод випустив 88 318 легковиків. Втім за вдалим початком настали важкі часи – криза, СОТ і провальна державна політика. Вже у 2009 році з конвеєрів підприємства зійшло лише 11 387 машин, тобто виробництво впало на 87%.

Зараз читають  Створено «розумну» зарядку для електромобілів

Боротьба на виживання

Красномовним є той факт, що незважаючи на труднощі, черкаський завод активно боровся за ринок. До 2012 року він налагодив серійне виготовлення та експорт за кордон власних моделей: Богдан-2110, 2111, 2310. Підприємство також завзято шукало нових міжнародних партнерів, одним з яких стала китайська компанія JAC. Завдяки цій співпраці до кінця 2013-го в Черкасах вдалося запустити повномасштабне виробництво седана JAC J5.

Втім ситуація в галузі лише погіршувалася і наразі більшість автобудівників опинилися на межі банкрутства і повної зупинки виробництва. Не став винятком і черкаський автозавод: вже три роки він не випускає легковики. Робота продовжується лише у напрямках комерційних пікапів та вантажівок, а також воєнної техніки. Оскільки з 2014 року АТ «АК Богдан Моторс» переорієнтувалася на проектування військових автомобілів, щоб задовольнити нагальні потреби української армії.

З того часу завод представив санітарні автомобілі Богдан-2251, командирські позашляховики Богдан-2351, всюдиходи Богдан-63172, броньовані Барси-6 і 8. Останні, до речі, регулярно потрапляють у авторитетні рейтинги найкращих розробок вітчизняного ОПК, а їхній рівень бронезахисту відповідає стандартами НАТО. Втім виробничий та інноваційний потенціал заводу може бути втрачений через відсутність державної підтримки. На сьогодні він завантажений лише на 10%, а кількість працівників знизилася з трьох тис. до кількох сотень осіб.

Чи є вихід?

Змінити становище можна лише за допомогою системних змін у законодавстві та державній політиці, скориставшись передовим досвідом розвинутих країн. Для прикладу, у США, щоб захистити автопром, планують запровадити 25% мито на ввезення імпортних машин і запчастин до них. Україні також потрібно замислитися над запровадженням антикризових заходів, які підтримують вітчизняну автопромисловість.

Державна політика також повинна законодавчо врегулювати та сприяти створенню в Україні машинобудівних кластерів – об’єднань автовиробників. Це дасть їм змогу працювати в кооперації, реалізовувати спільні проекти з інжинірингу та проектування нових транспортних засобів, залучати та шукати міжнародних партнерів і просувати свою продукцію за кордон. Кластеризація вже стала звичною практикою для середніх та малих підприємців Європи, уряди європейських країн фінансують програми, які передбачають створення кластерів. А в Україні на сьогодні є лише 1 приклад успішного кластеру – в авіаційній галузі.

Також владі необхідно працювати над залученням інвестицій та поліпшенням інвестиційного клімату. Адже 1 євро, вкладене у транспортну сферу, приносить 3 євро прибутку. А 1 робоче місце в автобудуванні створює 8 – 10 робочих місць у суміжних галузях – продажах та логістиці, сервісному і гарантійному обслуговуванні, техогляді і ремонті.

Потрібно зменшити або тимчасово звільнити підприємців від податків і надати виробникам можливість реінвестувати кошти від прибутку у розвиток та модернізацію заводів. Це дозволить стимулювати виробництво і знизити вартість готової продукції, від чого виграють, в першу чергу, українські споживачі, які зможуть купувати доступні та якісні сучасні автівки.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!

1 коментар

  1. нажились на украинцах продавая им говноавто втридорога а оказались в полной заднице и что нам опять предлагает корпорошенко богдан .да ту же схему запретить повысить и заставить дальше покупать свое говно да пускай они сами его жрут задолбали уже

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.