Популярність електромобілів стрімко зростає: у першому кварталі 2023 року Tesla Model Y обійшла Toyota Corolla за обсягом продажів у світі на 267 000 проти 256 400 одиниць. При цьому середня ціна нової Toyota Corolla становить близько 25 000 доларів США, тоді як Tesla Model Y коштує близько 50 000 доларів США.
Споживачі, безсумнівно, проголосують за електромобілі. Однак нинішній рівень розвитку технологій може призвести до шкоди навколишньому середовищу.
У медійному світі прихильники електромобілів вже давно борються з нафтовим лобі. Приватні опоненти з ірраціональною ненавистю до електромобілів також долучилися до боротьби. Однак у цих дебатах є кілька вагомих аргументів. Давайте спочатку обговоримо їх, а потім послухаємо, що скажуть науковці.
Дешевше їздити, дорожче купувати
Прихильники електротранспорту з радістю говорять про те, що вартість кілометра пробігу в екотранспорті в кілька разів дешевша. З цим не посперечаєшся. Власники електромобілів можуть виставляти різні тарифи. Тарифи показують, що за 100 км пробігу домашня зарядка коштує 30 грн, а комерційна – 200 грн.
З іншого боку, витрати для власників невеликих автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння лише починаються з цього рівня. Крім того, власники електромобілів потребують мінімального обслуговування.
Опоненти стверджують, що економія втрачає сенс, якщо вартість електромобілів знижується швидшими темпами. Судячи з ринку США (в Україні сегмент електромобілів ще не сформувався), електромобілі зазвичай втрачають 50% своєї вартості за перші п’ять років володіння. І 80% – через вісім років. Втім, є винятки, такі як Tesla, які втрачають вартість дуже повільно.
Добре для міст, погано для планети
Однією з очевидних переваг електромобілів є їхній вплив на екологічний стан міст. Це зменшення шкідливих викидів. За деякими середніми даними, 80% токсичних викидів у мегаполісах припадає на двигуни внутрішнього згоряння. Тому використання електромобілів може сприяти поліпшенню здоров’я населення та зниженню рівня шуму.
Однак противники електромобілів стверджують, що екологічність електротранспорту є ілюзією. Викиди вуглекислого газу від електродвигунів і, головне, акумуляторів дуже великі.
Агентство Reuters на основі математичних моделей Аргонської національної лабораторії підрахувало, яку відстань має проїхати Tesla Model 3, щоб її вуглецевий слід при виробництві та експлуатації зрівнявся з вуглецевим слідом однокласника – бензинового автомобіля Toyota Corolla.
Результат…
Результат – 21 725 км. Це серйозний розрахунок, враховуючи типи металів, що містяться в акумуляторах та інших компонентах електромобілів. Втім, цей результат стосується лише США. У Норвегії, де майже вся електроенергія “зелена”, Model 3 наздожене Corolla за рівнем викидів вже через 13,5 000 км. А в Китаї, де енергетика зав’язана на теплових електростанціях, цей показник становитиме 126 000 км. Зрештою, Китай – найбільший у світі автомобільний ринок.
Катастрофа з акумуляторами
Нарешті, є одна проблема, яка може пригасити інтерес до електромобілів навіть найпалкіших ентузіастів електромобілів. Проблема утилізації акумуляторів: навесні 2023 року журнал Nature опублікував доповідь, в якій вчені закликали до негайного налагодження процесу утилізації та переробки літій-іонних батарей.
За результатами першого кварталу аналітики прогнозують, що до кінця 2023 року буде продано один мільйон автомобілів Tesla Model Y. Це означає 250 000 тонн батарей. Термін їхньої експлуатації становить близько 10 років. Наразі не існує технології повної промислової переробки, і лише близько 50% може бути перероблено. Продукти розкладання токсичні.
Toyota розглядає можливість інтеграції сонячних електростанцій у свої електромобілі. Однак глобального прориву в цій сфері, схоже, не планується. Nissan намагається використовувати старі акумулятори для допоміжних потреб на своїх заводах, BMW збирає зі старих батарей накопичувачі енергії. Volkswagen планує побудувати шість заводів з переробки акумуляторів. Вже у 2021 році деякі з них переробляють 3600 батарейок на рік.
Ще однією проблемою є відмінності в дизайні батарейок різних виробників. Хоча вони й не є суттєвими, але достатніми для того, щоб вимагати різного обладнання для переробки цих батарей. Для оптимального процесу переробки необхідна стандартизована батарея, яку могли б використовувати всі виробники транспортних засобів. Інакше через 10-15 років вуглецевий слід буде найменшою з усіх проблем, пов’язаних з електромобілями.