Відповідь проста й однозначна: звісно є! Доведено пустими «нульовими» стелами на АЗС, які спостерігаються протягом декількох тижнів — ось вам і дефіцит пального, який ми прогнозували місяць тому. Проте на що саме звернути увагу при виборі електрокара? Які варіанти розглянути? Та чи є альтернатива?
Що таке електромобіль загалом? Це автомобіль, в якому замість традиційного двигуна внутрішнього згорання (ДВЗ) використаний електромотор, а замість паливного бака встановлено акумулятор. Плюс додайте інвертор/конвектор для заряджання акумулятора та контролю живлення двигуна під час руху.
Решта конструкції — ідентична традиційному автомобілю: зазвичай несучий кузов, незалежні або напівзалежні підвіски коліс, є гальмівна система (лише доповнена функцією рекуперації) та звичний салон.
В історії автомобільного світу навіть траплялись випадки, коли електромобіль створювався на основі традиційного ДВЗ-автомобіля: Volkswagen e-Golf, Ford Focus Electric, Toyota RAV4 EV тощо. І таких прикладів безліч…
Проте історія довела, що більш перспективною є розробка електромобіля з нуля. Одна з головних причин — специфічне компонування конструкції, що вимагає розміщення великого акумулятора, зазвичай в нижній частині кузова (в днищі).
Саме акумулятор є одним з ключових елементів електрокара. І водночас одним з найбільш проблемних. Адже акумулятори мають властивість до витрачання своєї ємності з часом, що призводить до зниження запасу ходу електрокара. Цей процес називається «деградація». Одним з найголовніших його чинників є нагрів акумулятора в процесі роботи. Тому якщо перші електромобілі мали звичайне повітряне охолодження акумулятора, то більш сучасні й технічно-просунуті електрокари вже мають рідинне охолодження акумулятора. Крім того, зменшенню процесу деградації сприяє також покращення хімічних формул речовин-наповнювачів акумулятора.
Проте, по-перше, українські спеціалізовані СТО вже навчились відновлювати чи ремонтувати акумулятор — це можна зробити або за допомогою певних електротехнічних процедур («балансування елементів акумулятора»), або за допомогою фізичної заміни сегменті акумуляторної батареї. Врешті-решт, можна замінити акумулятор повністю: наприклад, частковий ремонт або заміна акумулятора Nissan LEAF коштує $2-5 тис. — немало, проте проблема вирішується!
По-друге, акумулятор електромобіля зазвичай втрачає ємність не повністю, а до певної межі: умовно 60-70% від початкового номіналу. Тож якщо вам цього достатньо — то можна й надалі продовжувати експлуатувати електромобіль, проте на менші відстані автономного пробігу.
Крім того, запас ходу електромобіля може зменшуватись через активні прискорення, використання кондиціонера чи обігрівача салону тощо. Однак велика перевага електромобіля в тому, що «де втратили — там можна й знайти»: коли заїхали нагору і витратили багато енергії, то при наступному спуску донизу частину цієї енергії можна відновити завдяки рекуперації.
Але, звісно ж, основне джерело енергії — це зарядка від побутової розетки або спеціальної станції живлення. Повне заряджання акумулятора електромобіля від побутової розетки триватиме довго: мінімум 8-10 годин (умовний Nissan LEAF) — максимум 25-50 годин (умовна Tesla Model S). Адже побутова розетка здатна видавати потужність максимум близько 2-3 кВт, а ємність акумулятора складає від 22-24 кВт*год (найбільш прості й доступні електромобілі) й до 80-100 кВт*год (найбільш дорогі й сучасні моделі). Поділить один показник на інший — ось і отримаєте необхідний час заряджання. Крім того, зверніть увагу на необхідність заземлення, що може бути далеко не в кожній побутовій розетці.
Заряджання від спеціальних зарядних пристроїв значно швидше. Якщо це пристрій з перемінним струмом потужністю 6-22 кВт (такі можна встановити вдома або в офісі, їх вже багато на АЗК та біля торгових центрів), то зарядка акумулятора займає 3-5 годин. А можна навіть швидше! Спеціальні зарядні станції постійного струму видають потужність 50-100 кВт — і, зрештою, можуть зарядити електромобіль майже повністю за 30-60 хвилин. Проте такі зарядки дорогі, вони пропонуються тільки на комерційній основі — тому за користування доведеться заплатити, і заплатити немало.
Однак, дивлячись на нинішні черги біля АЗК, варто відзначити ще одну перевагу електромобілів: електроенергія зараз більш доступна, ніж традиційне пальне! Фактично у будь-якому місці, де є побутова розетка — там у вас є зарядна станція, що може подарувати бажані кілометри пробігу для чергової подорожі. Якщо знайшли можливість облаштувати парковку вдома чи в офісі зі звичайною розеткою, то це взагалі виходять дуже дешеві кілометри. Плюс зауважте, що екстрені служби перш за все будуть відновлювати й підтримувати лінії енергоживлення — й на цьому фоні нестача пального та бензовозів здається проблемою, на яку будуть звертати увагу набагато пізніше. Отже…
Що можна вважати альтернативою електромобілю — з токи зору альтернативного джерела енергії, незалежності від бензину/дизелю, загальної екологічності? Хтось вам буде розповідати про автомобілі на сонячних панелях. Інші згадають про автомобілі з водневими електрохімічними елементами. Проте все це лише фантазії: вибір таких моделей вираховується одиницями, а їх вартість захмарна.
Найцікавішою альтернативою електромобілю є гібрид з можливістю підзарядки від зовнішнього джерела — так званий PHEV-гібрид (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Адже саме такий гібрид поєднав конструкцію електромобіля та звичайного автомобіля: тут є традиційний ДВЗ та електромотор, тут є акумулятор та паливний бак, тут є інвертор/конвертор для електродвигуна та вихлопна система для ДВЗ, тут є можливість перемикання між двома силовими агрегатами або навіть їх спільна робота — для досягнення високої потужності.
Водночас: порахували кількість елементів конструкції? Складна конструкція PHEV-гібридів впливає на їх вартість, яка виявляється досить високою. І це по-перше. А по-друге: складна конструкція впливає на можливість виникнення несправностей — вони можуть бути як зі сторони електричної частини (електромотор, акумулятор, інвертор/конвертор), так і зі сторони традиційного ДВЗ (сам двигун, паливна система, охолодження та вихлоп тощо).
Проте PHEV-гібрид поєднує два автомобільні світи — і пропонує переваги кожного з них. Найголовніша перевага в тому, що невеличкі щоденні подорожі (20-40 км) можна здійснювати на електроприводі та завдяки зарядці електроенергією від побутової розетки. При цьому для повного заряджання акумулятора знадобиться вже менше часу, ніж у випадку електромобіля — адже й сам акумулятор значно менший. Водночас такий гібрид готовий до далекої подорожі, що відбувається із застосуванням традиційного двигуна внутрішнього згорання: коли він працює у найбільш ефективному «трасовому» режимі та потребує мінімум палива. Отже…
Південнокорейський автомобільний концерн Hyundai розпочав рекламну кампанію свого нового кросовера Ioniq 9, який має стати…
Багато автовласників вважають, що варто обходити стороною заправні станції, на яких щойно розвантажився бензовоз. При…
Volvo готується до запуску першого електричного седана ES90, який стане флагманом серед п'яти нових моделей…
Раніше багато автовласників масово переходили на газомоторне паливо, щоб заощаджувати гроші. Однак зараз багато хто…
Незважаючи на те, що Outback був скасований у рідній для себе Японії, машина збережеться на…
Ті, хто живе в північній півкулі, завжди з трепетом чекають наближення зими і намагаються підготуватися…
Leave a Comment