Categories: Авто

5 помилок водіїв під час їзди в горах

Share

Дорога в горах – мабуть, найсуворіший вид випробувань, що випадає на долю середньостатистичного водія. Як правильно їздити в гірських умовах – ми присвячуємо цій темі окрему статтю.

Їзда гірською місцевістю складна і для водія, і для автомобіля. Від першого потрібні додаткові увага та навички, від другого – підвищена віддача. Адже на відміну від рівнинної дороги, на гірській автомобіль витрачає енергію не тільки на своє переміщення по горизонталі, але і бореться із силою земного тяжіння – причому як на підйомі, так і на спуску. Як це проявляється на практиці і що конкретно повинен робити водій для безпечної їзди в горах?

На затяжних спусках необхідно гальмувати двигуном, а гальма використовувати тільки для точної корекції швидкості і повної зупинки

На спуску. Багато водіїв не вміють гальмувати в гірських умовах, за рівнинною звичкою думаючи, що головне в цій справі – гальма. Насправді, перший помічник водія у справі сповільнення в горах – це силовий агрегат. На спусках гальмувати потрібно двигуном, а педаллю гальма лише тонко коригувати процес, наприклад, остаточно підбираючи швидкість перед самим поворотом або для екстреної зупинки. Інтенсивність гальмування двигуном регулюється підбором передачі, потрібно включити таку, щоб при всіх відпущених педалях автомобіль котився вниз з бажаною для вас швидкістю.

На машинах з автоматичною трансмісією для цього потрібно перейти в ручний режим (manual, sport) і також самостійно вибрати потрібну передачу. Якщо ж на спусках весь час користуватися тільки гальмами, то легко перегріти механізми і залишитися повністю без гальм через рідину, що закипіла. Якщо спуск короткий і гальмування двигуном застосувати важко, потрібно сповільнюватися короткими, енергійними натисканнями на педаль гальма, а не постійним м’яким притриманням педалі.

На підйомі. Поширена помилка багатьох пілотів – неправильно підібрані оберти двигуна. Для мотора небажані як надмірно високі, так і надмірно низькі обороти.

На довгих підйомах важливо стежити за оборотами двигуна, щоб не перегріти його і не перевантажити надмірно низькими оборотами

Оптимальний діапазон в режимі тривалого підйому для більшості сучасних моторів 2000 – 4000 об./хв. Звичайно, ваш автомобіль зможе їхати і на більш низьких, і на більш високих оборотах. Але це буде шкідливо для нього (перегрів, перевитрата палива і масла) і його ресурсу, або небезпечно для вас, оскільки задавлений навантаженням “на низах” двигун не дасть вам можливості швидко прискоритися за необхідності. Деякі автоматичні трансмісії не зовсім коректно працюють в горах, передчасно перемикаючись “вгору”, в такому випадку потрібно перейти в ручний режим коробки і самостійно вибирати потрібну передачу.

На старих АКП без ручного режиму для такого випадку є положення селектора “2” або “3”, коли водій примусово обмежує кількість передач двома (або трьома) ступенями. Під час руху на підйомі важливо не звертати уваги на машини, які обганяють вас, керуйтеся тільки своїми міркуваннями. Адже у “гонщиків” можуть бути або більш потужні мотори, або відмінне від загальноприйнятого ставлення до безпеки та стану автомобіля.

Повороти. На гірських серпантинах часто доводиться знижувати швидкість до 5-15 км/год, інакше в 180-градусний поворот просто не вписатися. Враховуючи, що в такому повороті зазвичай є ще і перепад висоти, під’їжджати до нього необхідно вже на потрібній, нижчій передачі. Якщо почати перемикання безпосередньо в повороті, вам може просто не вистачити рук і уваги, щоб повноцінно стежити за керуванням автомобілем і навколишнім оточенням.

Найважливіше на гірському серпантині – не виїжджати, навіть частково, на зустрічну смугу в крутих поворотах

Оглядовість. Багато поворотів на гірських дорогах зовсім не проглядаються, до того ж ширина дорожнього полотна гранично мала, тому важливо в будь-якій ситуації дотримуватися своєї смуги і не “вилазити” на зустрічну. Також погано видно дорогу в кінці підйомів, що загрожує неприємностями при обгонах. З цієї причини уникайте обгонів не тільки в такій ситуації, але і на крутих підйомах в принципі, адже на незнайомій гірській дорозі ви не можете бути впевнені, що ваш мотор не “скисне” раптом через збільшення кута підйому або з іншої причини. А місця для того, щоб ухилитися від зустрічної машини, якщо ви затримаєтесь на зустрічній смузі, в горах зазвичай немає.

Зупинки. Причин для зупинки в горах більше, ніж на рівнині: і пасажира може заколисати, і водій стомлюється швидше, та і хочеться помилуватися краєвидами. На багатьох таких дорогах і в Україні, і за кордоном передбачені спеціальні майданчики. Зазвичай вони невеликі, але ми рекомендуємо зупинятися саме на них, оскільки вузькі узбіччя (там, де вони є) і місцеве розширення проїзної частини для цього не підходять зовсім.

Асфальт в горах часто буває мокрим через хмари, дощ і туман. Цей факт потрібно враховувати, вписуючись в незнайомі повороти

Не плутайте з оглядовими майданчиками кишені-пастки, облаштовані в кінці довгих спусків для автомобілів, що втратили керування – зупинятися в них не варто.

Рекомендації

Рух гірською дорогою справді вимагає від водія особливої напруги. Тому будьте готові до того, що той, хто сидить за кермом, втомиться більше за інших, а також не побачить нічого з місцевих красот. Тому, якщо в екіпажі досвідчений водій не один, влаштуйте зміну пілотів під час привалу.

Джерело: Авто 24

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Скарбик Павло

Головний редактор видання UaMotors. Захоплюєтся технологіями та новими автомобілями.

Опублікував
Скарбик Павло

Останні записи

Водії розгублені через новий знак із чорною стрілкою: пояснюємо значення

Новий дорожній знак, який нещодавно з’явився на автошляхах деяких країн, може викликати здивування серед водіїв.…

19.01.2025

BMW планує абсолютно новий дизайн решітки радіатора

BMW готується до запуску нової ери у дизайні автомобілів. З переходом на платформу Neue Klasse…

19.01.2025

Honda анонсувала випуск нового кросовера CR-V

Цього року на ринку з'явиться оновлений кросовер Honda CR-V, який розширить своє сімейство за рахунок…

19.01.2025

Електрокари стають популярнішими: продажі зросли у 2024 році

Минулого року світовий продаж електромобілів досяг рекордних показників. За даними консалтингової компанії Rho Motion, 2024-го…

19.01.2025

Податок 25 000 гривень для власників авто: нові правила та критерії

У 2025 році в Україні вводиться новий “податок на розкіш”, який стосуватиметься власників автомобілів, вартість…

19.01.2025

Tesla готується випустити патрульну версію Model Y Juniper

Автомобіль Tesla Model Y Juniper буде випущений у США в 2025 році, а потім переобладнаний…

19.01.2025