В мережі показали, яким був перший автомобіль ЛАЗ (ФОТО)

0
2151

Якими злими часом бувають стереотипи! Кілька десятиліть слово “ЛАЗ” було у нас синонімом слова “автобус” – і ось виявляється, що задовго до автобусів під львівським брендом випускалася – подумати тільки – будівельна техніка!

Яким був перший автомобіль марки ЛАЗ, сьогодні взнати нескладно. Важче зрозуміти логіку господарників, які за десяток років тричі змінили спеціалізацію підприємства. Але в післявоєнний період 1945 – 1955 рр. обговорювати накази не було прийнято.

Початок

Тільки вчора відгриміли останні бої Другої світової війни, а у Львові взялися за організацію автоскладального підприємства. Заснований у травні 1945-го завод запрацював через три роки, але насправді, збирали тут ніякі не автомобілі, а причепи-автолавки, легкі причіпні фургони-хлібовозки і ковші для екскаваторів типу “зворотна лопата”.

А кілька років потому дійшла черга і до автомобілів, правда, не зовсім звичайних, а самохідних автокранів вантажопідйомністю 3 тонни. У 1951 році почали виробляти уніфіковану модель крану АК-32 на шасі вантажівки ЗІС-150. Це була адаптована під львівські можливості модель К-32, яку в Радянському Союзі випускали відразу кілька заводів.

Автокран К-32 випускався на декількох заводах Союзу, причому кожне підприємство вносило в конструкцію свої незначні зміни. Львівська версія називалася АК-32 (1951 – 1955 рр.) і ЛАЗ-690 (1955 – 1964 рр.)

А в 1955-му з’явився перший автомобіль під брендом ЛАЗ – кран ще раз модернізували (наприклад, полегшили на 500 кг) і назвали ЛАЗ-690. Заради справедливості слід сказати, що причепи та фургони також носили бренд, відомий нам за тисячами автобусів, що досі бігають дорогами країни: ЛАЗ-150Ф, ЛАЗ-712, ЛАЗ-729, ЛАЗ-742Б. Але хронологічно автокран ЛАЗ-690 все ж видається першим самохідним транспортним засобом львівського автобусного заводу.

Як влаштований перший ЛАЗ

Автокран був робочою конячкою ремонтників і монтажників на будівництві, в комунальному господарстві великих і малих міст, на великих підприємствах. Власне, він піднімав і переміщав все, що потрібно було перекласти з місця на місце в межах його вантажопідйомності і досяжності його 6,5-метрової стріли.

До 1957 р. автокрани ЛАЗ-690 базувалися на шасі вантажівки ЗІС-150 (на фото), а після того – на його модернізованій версії ЗІЛ-164

Конструктивно це була проста і невибаглива техніка, кран відносили до категорії канатно-блочних. Привід підйомного механізму був механічним, від рядного 8-циліндрового двигуна ЗІСа крутний момент передавався через коробку відбору потужності на черв’ячні редуктори стрілового і вантажного барабанів – свого роду лебідок, які канатами піднімають, відповідно, стрілу і сам вантаж. На крані не було навіть обов’язкових в нинішній час колодок з барабанами для гальмування лебідок при виконанні команди “майна!” (вниз) – використовувалося гальмування двигуном, подібно до того, як це відбувається з автомобілем під час руху накатом.

Зараз читають  Названі найнадійніші автомобілі з великим пробігом
Запаска за кабіною кранівника – характерна ознака саме ЛАЗу. Фара на даху цієї кабіни була лише в пізніх версій даної моделі

Для простоти і надійності конструктори відмовилися від додаткових силових передач і реалізували регулювання швидкості підйому й опускання гака через штатну коробку передач (до речі, п’ятиступінчасту!). Щоб піднімати вантаж з потрібною швидкістю, кранівник вибирав відповідну передачу і “давав газку” або навпаки “скидав” обороти за допомогою другого акселератора, спареного з тим, що був у нього під ногою в передній, водійській кабіні.

Як не дивно, з новинкою вітчизняного автопрому можна було познайомитися на рекламних флаєрах

До речі, про задню кабіну, яка чарівним чином перетворювала водія на кранівника. Автокрани ЛАЗ відрізнялися тим, що вона була суцільнометалевою, в той час як інші заводи використовували архаїчний дерев’яний каркас. Скління було круговим, посередині – м’яке крісло, перед ним – важелі і педалі керування підйомними механізмами і поворотом стріли.

Все це, з дозволу сказати, кранове господарство першого ЛАЗу містилося на поворотній платформі, яка через роликовий пристрій спиралася на так зване коло катання. Завдяки йому і зубчастому вінцю кранівник міг повертати стрілу куди йому потрібно.

А тепер – автобуси!

Всього у Львові було випущено 3000 автокранів ЛАЗ-690, але в кінці 1950-х завод почали переорієнтовувати на автобуси, тим більше, що перший проект таких був готовий ще в грудні 1955 р. Але про перші львівські автобуси ми розповімо наступного разу.

Автобус “ЛАЗ Україна-1” – справжній тріумфатор автобусного тижня в Ніцці та виставки в Брюсселі 1967 року

А сьогодні згадаємо лише, що найбільший автобусний завод в Європі потужністю 15 тис. автобусів на рік не раз дивував автомобільний світ своїми конструкціями. Наприклад, спроектовані у Львові моделі “ЛАЗ Україна” отримували Гран Прі автобусного тижня в Ніцці і звання “Кращий європейський автобус – 1967” на автобусній виставці в Брюсселі. Визнані експерти відзначали не тільки виразний стиль і комфортабельність львівських машин, але і передову і раціональну будову зазначених автівок – про що говорить, наприклад, отримана тоді ЛАЗом Золота медаль за конструкцію кузова.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!

ДЖЕРЕЛОmashyna.com.ua
ПОШИРИТИ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.