Історія української автомобільної промисловості має безліч захоплюючих розділів, які, до речі, далекі від завершення. Сьогодні ми виділили кілька маловідомих та незвичайних моделей авто з минулого – як далекого, так і близького, дивуючись сміливості та глибині інженерних рішень їхніх творців.
Йтиметься про п’ятірку дивовижних автомобілів, які колись виготовлялися на території України. Під час підготовки даної статті використовувалися джерела з “Автоцентру” та музею “Колеса історії” у Києві.
“Старт” (1963 – 1970 рр.)
Багато хто важко вірить, що цей мікроавтобус космічного вигляду 1960-х років вироблявся радянськими автомобільними інженерами. Проте в “Старті” було багато цікавих дизайнерських рішень, і його створили не на великому автозаводі чи столичному конструкторському бюро, а на авторемонтній базі у Сєвєродонецьку. Цей бус мав корпус зі склопластику, а інженери Сєвєродонецької авторемонтної бази (САРБ) розробили його, використовуючи вузли та деталі серійної “Волги” ГАЗ-21. Дивним було й те, що виробництво “Старту” проходило на чотирьох підприємствах: у САРБ (150 шт.), Луганському автоскладальному заводі ЛАСЗ (20 шт.), Донецькій автобазі тресту “Главдонбасбуд” (10 шт.) та на Коростенському машинобудівному заводі ( 70 шт.). Декілька екземплярів “Старту” збереглися у світі, включаючи Україну.
Ford A (1929 р.)
Протилежністю “Старту” є стандартний та масовий бюджетний Ford A. Його збирали методом дрібнозбірки у Харкові на автоскладальному заводі ХАСЗ. Проект був призначений для короткого життя, але Укртремас – Український державний трест масового виробництва металопродукції – вирішив організувати виробництво з надією на перспективи. Однак плани не справдилися: складання “Фордів” з американських комплектів було тимчасовим заходом до побудови заводу ГАЗ у Нижньому Новгороді. Потім ГАЗ почав виробляти автомобілі за кресленнями “Форда” під своїм брендом – ГАЗ-А, ГАЗ-АА, ГАЗ-ААА та інші. “Седан тудор” із комфортабельним закритим кузовом, як у Харкові, не випускали у Нижньому Новгороді.
ЛАЗ-750/-751 (1950 – 1951 рр.)
Помиляється той, хто вважає, що електромобілі стали популярними лише зараз. Перші електромобілі в Україні випускалися в середині минулого століття на заводі, який згодом став відомим як ЛАЗ. Спочатку було створено шість досвідчених моделей двох видів – три 0,5-тонні та три 1,5-тонні. Ці машини мали несучий каркас з особливого алюмінієвого сплаву, два електродвигуни та можливість змінювати ємність батареї. Пробіг змінювався від 80 км до 50–65 км залежно від навантаження. Заряджання від звичайної розетки займало 4-6 годин. Першу партію з 20 електрофургонів було відправлено на тестову експлуатацію у великі поштові відділення країни. Результати випробувань були позитивними, але через високу вартість електробусів виробництво не продовжили.
Mercedes W211 (2002 р.)
Помиляється той, хто вважає, що електромобілі стали популярними лише зараз. Перші електромобілі в Україні випускалися в середині минулого століття на заводі, який згодом став відомим як ЛАЗ. Спочатку було створено шість досвідчених моделей двох видів – три 0,5-тонні та три 1,5-тонні. Ці машини мали несучий каркас з особливого алюмінієвого сплаву, два електродвигуни та можливість змінювати ємність батареї. Пробіг змінювався від 80 км до 50–65 км залежно від навантаження. Заряджання від звичайної розетки займало 4-6 годин. Першу партію з 20 електрофургонів було відправлено на тестову експлуатацію у великі поштові відділення країни. Результати випробувань були позитивними, але через високу вартість електробусів виробництво не продовжили.
КМЗ “Київ” (1960 – 1961 рр.)
Київський мотоциклетний завод зробив спробу випустити корисну та привабливу вантажівку, використовуючи свій “опозитник” об’ємом 0,750 літра (26 к.с.) та компоненти від “Запорожця”. КМЗ розробив вантажівку та фургон вантажопідйомністю 500 кг. Машина мала переднє розташування двигуна, задній привід, алюмінієву двомісну кабіну та досягала швидкості до 80 км/год. Було виготовлено три бортові машини і два фургони, що пройшли успішні випробування. На жаль, нова модель не пішла в серійне виробництво, можливо через відсутність підтримки держави, яка на той час активно інвестувала в інші галузі. КМЗ не зміг би самостійно здійснити виробництво нового продукту, тому що в той час він тільки важко справлявся з модернізацією застарілого мотоцикла К-750.