Чому в Україні багато говорять про електромобілі, але мало хто їх купує

0
653

Ринок електромобілів в Україні розвивається, але повільно. Зростання було б більш відчутним, якщо виражати його у відсотках, але в абсолютних цифрах динаміка менш вражаюча. чому це так?

З січня 2022 року по червень 2022 року українці купили загалом 8200 електромобілів. Це на 29,6% більше, ніж за аналогічний період минулого року. За перше півріччя більше 51% (4,3 тис.) електромобілів було придбано на внутрішньому ринку, ще 3,3 тис. (39,5%) було імпортовано з-за кордону, придбано лише 754 нових електромобіля (9,2% від загального обсягу). ). При цьому переважна більшість електромобілів в Україні, понад 90 відсотків, купуються з пробігом.

Ринок електромобілів активізувався на початку травня, коли загострилася паливна криза. Найшвидше зростання продажів на внутрішньому ринку: більшість українців, швидше за все, «вже» потребують автомобіля, тому шукають пропозиції, наявні на ринку.

Імпорт електромобілів з пробігом також трохи зріс у травні, але «буму» не було, на відміну від імпортних автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння. Оскільки імпорт електромобілів з-за кордону не оподатковувався вже 5 років, «нульове» розмитнення фактично не вплинуло на динаміку його імпорту. Продажі нових автомобілів з електродвигунами в середині травня дещо зросли через зростання цін на пальне та дефіцит пального. Після того, як українці купили авто в дилерських центрах, пікові продажі пройшли і повернулися до нормального рівня.

Що заважає масовій мобілізації електроенергії?

У першому півріччі 2022 року електромобілі становили 1,4% у загальній структурі продажів легкових автомобілів в Україні. Це трохи вище, ніж роком раніше, коли показник становив 0,9%.

Цікаво, що в сусідній Польщі частка ще менша. Згідно з інформацією Інституту дослідження автомобільного ринку Польщі, частка легкових автомобілів з електродвигуном у структурі продажів у першому півріччі 2022 року становить 1%. Минулого року ця кількість подвоїлася з 0,5%. Але про масовий продаж не може бути й мови: адже «електромобіль» — це не купити.

Однією з головних причин теоретичного інтересу (який зазвичай не поширюється на практичні літаки) є ціна електромобілів з пробігом. З цінами на масовому ринку в діапазоні 4-8 тис. доларів на нашому ринку вживаних автомобілів, а дешеві електромобілі зараз починаються лише з 9-10 тис. доларів, це далеко не найкращий варіант чи варіант із найдовшим запасом ходу. Коли мова заходить про електромобілі, які можуть конкурувати з легковими автомобілями з двигунами внутрішнього згоряння, ви повинні бути готові витратити 30-40 тисяч доларів.

Отже, причина №1: вартість. За статистикою, понад 70% автомобілів, які купують українці, коштують 10 тисяч доларів. У той же час переважна більшість електромобілів (80 відсотків) коштують понад 10 000 доларів. Водночас 10% ринку складають електромобілі вартістю понад 50 000 доларів із середньою ціною 19 900 доларів у першій половині 2022 року.

Причина 2: на ринку дуже мало дешевих електромобілів. Цю нішу майже повністю займає Nissan Leaf і менше Kangoo Z.E. та Fiat 500e. Тим не менш, в найпопулярнішому сегменті бюджетних автомобілів не вистачає пропозицій і опцій.

Причина 3: Технічні характеристики економних електромобілів не ідеальні. Такі автомобілі довго заряджаються і мають обмежений запас ходу — в більшості випадків до 100 кілометрів до наступної зарядки.

Причина №4. Невелика кількість клієнтів має власні зарядні пункти. Оскільки більшість українців заряджають свої електромобілі вдома, вони є основними покупцями електромобілів. Однак кількість цих людей є незначною порівняно із загальною кількістю автомобілістів.

Причина №5. Ціни на електромобілі поступово ростуть. Порівняно з початком року ціни на всі популярні моделі EV зросли. Nissan Leaf починався з середньої ціни продажу 10 700 доларів, а до червня вона досягла 12 800 доларів. Ціни на Renault Kangoo Z.E зросли до 9650 доларів з 7650 доларів, а на Fiat 500 – до 13 700 доларів з 10 500 доларів. Також дорожчають автомобілі Tesla — Model 3 ($38 900-$40 000) і Model S ($36 075-$37 000), доступні умовно.

Загалом експерти Інституту автомобільних ринків вважають, що масштабний перехід на електромобілі (і це стосується не лише України) можливий за умови поєднання таких факторів:

  • Ціни на паливо зросли далі;
  • Розвивати інфраструктуру зарядних станцій;
  • Знизити ціни на електромобілі та розширити їх асортимент на ринку;
  • Підвищити купівельну спроможність громадян та доступність програм фінансування;
  • Поліпшити технічні характеристики електромобілів, скоротити час зарядки та збільшити ємність накопичувачів енергії.

А поки ж, враховуючи реалії найближчого десятиліття, потрібно поповнювати український автопарк будь-якими авто, адже рівень автомобілізації у нас досі удвічі нижчий, ніж в ЄС: 250 авто на тисячі населення у нас проти 600+ в Європі.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!