На Україну чекає нова паливна криза

Час читання: 3 хв.
0

В Україні може повторитися паливна криза — з дефіцитом бензину та дизелю, довгими чергами на заправках та зростанням цінників. Причина — зростання попиту на паливо через масове використання генераторів, а також проблеми з його імпортом.

Перші тривожні дзвіночки були під час недавнього блекауту, коли спочатку на АЗС вишикувалися довгі черги, а потім із продажу на деяких заправках зник бензин.

Як пояснив директор з маркетингу «БРСМ Нафта» Олександр Мельничук, попит на паливо зріс на 35%, тобто виникла потреба у «прискоренні» логістики. На одній із АЗС WOG на виїзді з Києва у бік Вишгорода нам пояснили, що в суботу, 26 листопада до обіду бензин був, потім закінчився, а нову партію не встигли підвезти.

Реклама

Власник мережі Prime Дмитро Леушкін каже, що ситуація з паливом стає напруженою.

Причин кілька.

По-перше, розгортається дизельна криза в Європі. З 5 грудня набирає чинності ембарго на постачання російської нафти, напередодні якого трейдери закуповуються паливом. Вільних партій на ринку поменшало, і конкуренція за них зросла. У результаті Польща, звідки наші постачальники возили паливо, за словами Леушкіна, стала «сухою» (тобто дефіцитною) і дорогою.

Профільний ресурс enkorr повідомляє, що пропозиція дизельного палива в Європі обмежена, що вже збільшило вартість логістики, а зараз почали зростати ціни. Через високий попит з боку українських покупців, трейдери Польщі збільшують премії на 30-40 доларів за тонну. А у грудні премії можуть збільшитися до 160-180 доларів.

По-друге, «пересохли» дунайські порти, оскільки фактично зупинено постачання палива морем. Наші трейдери її просто можуть знайти товарних партій ресурсу, — каже Леушкін.

Втім, морські партії все ж таки йдуть, хоча їх обсяги менші за очікувані. Нестача морського ресурсу може тривати протягом 2-3 місяців, повідомляє enkorr з посиланням на одного з нафтотрейдерів.

По-третє, внутрішній чинник. Леушкін каже, що ускладнилася ситуація із логістикою. “Бензовози стовпилися на румунсько-болгарському напрямку (у Болгарії зафіксовано невелике зниження цін на дизель, і всі кинулися туди – Ред), через що його прохідність знизилася”, – констатує експерт.

Лєушкін прогнозує, що через перераховані вище причини в Україні буде паливна криза.

«Бензовозів не вистачить, без моря та залізниці не впораємося. Потрібно протриматись три тижні, потім криза піде на спад і до березня проблема не повернеться. Але у грудні черги повернуться. Поки ми не налагодимо справи на кордоні, на переходах, то житимемо в перманентному кипіші. У нас немає запасів та резервів. Все, що ми можемо, це швидко переорієнтувати бензовози з одного напряму на інший. Але пропускна спроможність кордонів ці „хмари бензолетів“ переварити не може», — стверджує експерт.

Трейдер компанії «Газтрон Україна» Сергій Єрмаков додає до переліку причин проблем із паливом перебої з електроенергією (зокрема, ускладнюється робота пропускних пунктів на кордоні), дефіцит автопарку, блокування податкових накладних.

Леушкін говорить про перспективу зростання цін на дизель та бензин у межах двох гривень на літрі — одна гривня за рахунок зростання закупівельних цін та логістики, одна — на покриття витрат АЗС на генератори, старлінки та ін.

За даними А-95, вже йде зростання цін на пальне і на опті, і в роздріб. Так, бензин станом на 28 листопада коштував на АЗС в середньому 51,27 гривень за літр, дизель — 54,65 гривень. 23 листопада цінники становили 50,7 та 54,41 гривень відповідно.

За словами керівника спеціальних проектів НТЦ «Психея» Геннадія Рябцева, проблема з паливом справді є. Але багато в чому олії у вогонь підливають самі трейдери, які намагаються створити ажіотаж, щоби збільшити свої заробітки. За даними експерта, вони вже перевищують 20 гривень на літрі.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!