Виявляється, в цінах на бензин було закладено до 20 грн прибутку за літр.
Попри падіння офіційного курсу гривні підвищення цін на пальне очікувати не варто, а в окремих регіонах можна навіть сподіватися на їх зниження. Це показало опитування учасників ринку, пише “ЕП”.
З одного боку експерти заявили про шок.
Так, за словами директора групи компаній PRIME Дмитра Леушкіна, новина про підвищення курсу долара стала для ринку справжнім потрясінням.
“Зранку в четвер (21 липня – ред.) гуртовий ринок вийшов зі старими цінами, а після оприлюднення рішення регулятора всі виставили нові ціни”, – каже він.
Як стверджує директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн, вартість закупівлі пального для імпортерів одразу зросла на 10 грн за літр. Після рішення НБУ приблизно на таку ж суму підвищилися гуртові ціни. Щоправда, ближче до вечора вони трохи відкотилися: зростання становило 8 грн за літр.
Деякі оператори обіцяють підняти ціни на бензин до 59 грн за літр, на дизельне пальне – до 62 грн за літр.
Проте, після першого шоку з’явилися і більш оптимістичні прогнози.
По-перше, останнім часом трейдери закладали у вартість пального високу маржу прибутковості.
По-друге, знижуються світові ціни на нафту і нафтопродукти.
Щодо маржі, окремі мережі під час війни заробляли надприбутки, які в окремих випадках могли сягати від 10 грн за літр до 20 грн за літр.
“Така маржа дозволила залити ринок скрапленим газом та дизельним пальним і значно покращити ситуацію з бензином. Насичення ринку спричинило очікуваний результат: гостру конкуренцію та падіння цін”, – каже Куюн.
Експерт ринку пального Геннадій Рябцев також каже, що вартість нафтопродуктів в Україні була сильно завищена через військові ризики.
“Причинами великої маржі були необхідність повної перебудови логістики, втрата морських поставок, затори на дорогах, ракетні удари по нафтобазах у перші місяці війни, втрата об’єктів інфраструктури”, – сказав Геннадій Рябцев.
Надалі всі очікували, що завдяки скороченню маржі ціни на пальне протягом наступних двох тижнів зменшаться на 5-8 грн за літр. Тепер же цей потенціал просто перекриється курсовим стрибком, а для споживачів ціни не зміняться.
Зокрема, за словами Куюна, поточні розцінки на заправках можуть і не змінитися. Вартість скрапленого газу здатна стабілізуватися на рівні 30 грн за літр, дизельного пального – 55-57 грн за літр, бензину – 52 грн за літр.
Але Рябцев вважає, що на заході України ціни на пальне повинні навіть знижуватися.
“Враховуючи логістику, у західному регіоні ціни мали знизитися набагато раніше, оскільки вони були вищими від економічно обґрунтованих”, – каже він.
Це рішення означає, що імпортери купуватимуть іноземну валюту дорожче, а різницю закладатимуть у кінцеву вартість товарів. Представники НБУ попередили, що це призведе до зростання цін, зокрема на нафтопродукти.