Categories: Новини

В Україні зросте споживання дизелю і LPG, бензини втрачають популярність

Share

У січні-березні 2018 року продовжилася тенденція, яка була сформована ще в 2016 році, – зниження споживання бензинів і зростання споживання дизельного палива (ДП). Ринок ДП, який формується завдяки попиту від аграрного сектору і промисловості, суттєво не постраждав від кризи. Зі свого боку бензиновий сегмент продовжує скорочуватися на тлі потужної конкуренції яка формується попитом на автогаз. У підсумку з урахуванням збільшення попиту на ДП баланс ринку бензину і дизелю показав зростання на 6,7 %. Ринок LPG виріс на 9,2 %.

Бензини здають позиції

У першому кварталі 2018 року, за даними компанії UPECO, сегмент бензинів знизився на 8,6 %, до 409,7 тис. т. Частка українських виробників у балансі бензинів склала 43 %. Вітчизняні виробники – Кременчуцький НПЗ і Шебелинський ГПЗ – сумарно знизили виробництво на 6,5 %, до 176,4 тис. т. ПАТ «Укртатнафта» (Кременчуцький НПЗ – прим. авт.) знизила виробництво бензинів на 4,4 %, до 150 тис. т. «Укргазвидобування» (Шебелинський ГПЗ – прим. авт.) знизило виробництво бензину на 16,8 %, до 26,4 тис. т. Крім того, протягом першого кварталу імпорт бензинів в Україні скоротився на 10,11 %, з 259,6 тис. т до 233,4 тис. т.

Білорусь продовжує залишатися головним постачальником бензинів, займаючи 75% імпорту. Відзначимо, що обсяги поставок із Мозирського НПЗ знизилися на 22,6 %, до 163,2 тис. т. Зі свого боку відвантаження бензину з Новополоцького НПЗ зросли більш ніж в три рази, до 12,6 тис. т бензину марки А-92. Ключовим покупцем новополоцької «двійки» стала мережа АЗС «БРСМ-Нафта»

Імпорт бензинів А-95 виробництва польсько-литовського концерну Orlen складають 23,2 % від загального обсягу, або близько 54,2 тис. т. З Мажейкяйського НПЗ (Литва) і Плоцького НПЗ (Польща) було поставлено 41,8 тис. т і 12,3 тис. т ресурсу відповідно. Відзначимо, що 20 тис. т бензину А-95 було замовлено для забезпечення української мережі АЗС ОККО. Відзначимо, що у першому кварталі мережа ОККО відмовилася від імпорту угорського бензину виробництва Дунайського НПЗ, що призвело до зниження імпорту бензинів з 5 тис. т до майже 1 тис. т. Також був зафіксований імпорт невеликих обсягів (близько 2,4 тис. т) бензину А-92 і А-95 з Росії, Ізраїлю та Сербії, який в Україні доставляли по морю.

Імпорт бензинів в Україні здійснювало близько 70 компаній, більшість з яких представляють мережі АЗС. Так, за перший квартал найбільшими постачальниками стали «БНК-Україна» – 88,3 тис. т, WOG – 30,7 тис. т, ОККО – 20 тис. т і «БРСМ-Нафта» – 16,3 тис. т.

Російський дизель виходить у лідери

За даними UPECO, в січні-березні цього року баланс ринку ДП виріс на 13,1 %, до майже 1,23 млн т, на тлі збільшення як імпорту, так і внутрішнього виробництва. Українські заводи наростили поставки дизпалива на ринок на 2,8 %, до 148 тис. т. На Кременчуцькому НПЗ збільшили випуск ДП на 2,2 %, до 125 тис. т, на Шебелинському ГПЗ – на 5,9 %, до майже 23,1 тис. т. Відзначимо, що не зважаючи на зростання виробництва, українські виробники займають мізерну частину ринку. Ба більше, за звітний період на тлі зростання імпортних поставок частка українських виробників на ринку знизилася з 13,3 % до 12,1 %.

У I кварталі 2018 року імпортні поставки дизельного палива в Україні зросли до 1,08 млн т, що на 14,7 % більше, ніж за аналогічний період 2017 року. За цей період Росія вийшла на перше місце серед постачальників ДП в Україну. Російські НПЗ загалом відвантажили 526,3 тис. т, що є двократним збільшенням щодо рівня 2017 року. У структурі українського ринку частка дизпалива з РФ збільшилася з 20,9 % до 43 %.

Частка білоруських заводів в балансі знизилася з 50,2 % до 34,4 %. Так, у I кварталі поставки з Мозирського і Новоплоцкого НПЗ скоротилися на 23,6 %, з 553,1 тис. т до 422,4 тис. т. Учасники ринку прогнозують, що протягом 2018 року через конкуренцію з боку російського ресурсу частка білорусів може знизиться ще більше. Відзначимо, що на 4,5 %, до 82,1 тис. т зросло постачання ДП із Мажейкяйського НПЗ.

На тлі зростання трубопровідного імпорту втрачають привабливість морські поставки. Так, якщо раніше танкерний імпорт становив близько 10 %, то в I кварталі він був на рівні 6 %, або близько 65 тис. т. Найбільші обсяги по морю прибули в Україну з Фінляндії і Росії. Крім того, близько 26 тис. т ресурсу надходило морським шляхом із НПЗ Болгарії, Індії, Греції та Туркменістану.

Ринок LPG сповільнюється, але зростає

У I кварталі поточного року український ринок LPG виріс на 9,2 %, до 389 тис. т. Для порівняння, нагадуємо, що ринок бензинів знизився до 409,7 тис. т, що є показовим на тлі конкуренції цих видів моторних палив. Втім, порівняно з аналогічним періодом минулого року намітилося уповільнення темпів зростання ринку LPG ( з 15 % у першому кварталі 2017 року – прим. авт.).

У зв’язку з відновленням випуску нафтохімічної продукції на підприємстві «Карпатинафтохім» баланс українського ринку LPG зазнав змін. Якщо в 2017 році в структурі споживання на автогаз (LPG, що використовується як моторне паливо) припадало близько 95 %, то в I кварталі 2018 року його частка знизилася до 88,6 %. Тепер нафтохімія займає 6,5 % українського споживання. Решта 5 % припадають на комунально-побутовий, агросектор, а також промисловість.

Відзначимо, що за підрахунками UPECO, у I кварталі споживання автогазу в Україні показало зростання на 2 %, до 345 тис. т., що робить Україну одним із найбільших ринків для цього виду моторного палива.

У січні-березні 2018 року внутрішнє виробництво газу в Україні знизилося на 7,9 %, до 101 тис. т. Головний виробник LPG, «Укргазвидобування», збільшило виробництво автогазу на 2,6 %, до 44,4 тис. т. «Укрнафта», навпаки, скоротила виробництво майже на 16 %, до 29 тис. т. Падіння у держкомпанії відбувається на тлі вимушеного скорочення видобутку нафти і природного газу. На Кременчуцькому НПЗ було вироблено близько 20 тис. т LPG, що майже на 20 % менше, ніж за аналогічний період 2017 року.

По-різному I квартал закінчили приватні виробники. ГК «Гео-Альянс» збільшила виробництво LPG на 11,8 %, до 3,4 тис. т. «Полтавська газонафтова компанія» знизила виробництво на 10,9 %, до 2,45 тис. т. «Регал Петролеум» наростив виробництво з 0,9 тис. т до 1,5 тис. т. Загалом на тлі скорочення виробництва і подальшого зростання імпорту частка українських виробників знизилася з 30,8 % до 26 %.

За даними UPECO, протягом січня-березня 2018 року імпорт скрапленого газу в Україну виріс на 16,9 % щодо аналогічного періоду 2017 року, до 287,8 тис. т.

Головним постачальником LPG в Україну є Російська Федерація, частка якої в балансі імпорту становить майже 45 % – 158,7 тис. т. Однак у порівнянні з січнем-березнем 2017 року поставки газу російського виробництва знизилися на 21,7 %. Головною причиною є обмеження, яке травнем 2017 року було введено Федеральною службою з технічного та експортного контролю РФ на експорт LPG із Росії в Україну. Однак, російську частку заповнив білоруський і казахстанський ресурс.

За I квартал 2018 року імпорт LPG, виробленого білоруськими заводами, збільшився більш ніж в два рази, до 88,6 тис. т. Зокрема, приріст забезпечили поставки газу з Мозирського НПЗ – 45,1 тис. т проти 2,4 тис. т у 2017-му. Поставки LPG з Білоруського ГПЗ в Україні також виросли на 11,5 %, до 43,5 тис. т. Отже, у загальному балансі ринку частка білоруських виробників збільшилася з 11,7 % до 22,8 %. У розрізі імпорту з Білорусі слід виділити збільшення поставок автомобільним транспортом, які становлять майже 45 % всіх відвантажень з Мозирського НПЗ і Білоруського ГПЗ. Перевагою автоімпорту є швидкість доставки і дешевша логістика.

З кінця 2017 експортні позиції в Україні відвойовує Казахстан. У зв’язку з ціновою кон’юнктурою виробникам із цієї країни в минулі роки було більш вигідно продавати LPG на прилеглі ринки Таджикистану та Афганістану. Ситуація почала змінюватися в другій половині 2017 року, коли через «газову кризу» і рекордну вартість українські трейдери змогли домовитися про прямі довготермінові контракти на постачання з американсько-казахстанською компанією «Тенгізшевройл». Внаслідок чого в січні-березні 2018 року порівняно з аналогічним періодом у 2017-му імпорт LPG з Казахстану збільшився з 0,9 тис. т до 37,8 тис. т. Відзначимо, що це найвищий показник за всю історію поставок скрапленого газу з Казахстану в Україну.

У компанії UPECO відзначають, що гарантовані поставки з Казахстану роблять український ринок більш прогнозованим. Нині в балансі українського ринку LPG казахстанський ресурс займає вже 9,7 %.

Крім трьох найбільших країн-експортерів, у поставках на український ринок з невеликими обсягами газу продовжували брати участь країни Балтії та Польща – 2,7 тис. т. У своїй масі це LPG Мажейкяйського НПЗ концерну Orlen, а також невеликі обсяги реекспортного газу з Росії .

У I кварталі 2018 року найбільшими імпортерами LPG в Україну стали компанії мережі АЗС «БРСМ-Нафта», які збільшили поставки на 36 %, до 30,2 тис. т. Слідом за «БРСМ-Нафтою» розташувалася «Надєжда», яка наростила імпорт на 11 %, до 27,7 тис. т. У трійку лідерів увійшов завод «Карпатнафтохім». За три місяці підприємство імпортувало 25,3 тис. т скрапленого газу.

Відзначимо, що на 41 % поставки наростили в WOG – до 14,3 тис. т, і майже вдвічі, до 13,7 тис. т, – в ОККО.

Отже, за три місяці 2018 року український ринок скрапленого газу не зменшив обертів, додавши в свій арсенал ще й нафтохімічний напрямок. Втім, головним індикатором і драйвером зростання продовжує залишатися автогазовий сегмент.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Скарбик Павло

Головний редактор видання UaMotors. Захоплюєтся технологіями та новими автомобілями.

Опублікував
Скарбик Павло

Останні записи

Які автомобілі не підходять для зимових умов

До проблемних авто для зимового періоду можна віднести не тільки бюджетні марки, але й деякі…

21.11.2024

Названо порушення через які можна втратити водійські права

За порушення правил дорожнього руху в Україні можуть бути дуже серйозні наслідки, і одним з…

21.11.2024

5 ефективних способів захистити авто від зимових умов без гаража

Зима — це той період, коли машина може стати твоїм головним клопотом, особливо якщо вона…

21.11.2024

Автомобілістам пояснили, чи варто купувати вживаний електромобіль

Згідно з аналізом ринку старих автомобілів від Gaspedaal.nl, електромобілі втрачають свою вартість на 15% швидше,…

21.11.2024

Експерти дали поради, що робити, якщо ваш електромобіль розрядився

Коли батарея електромобіля сідає в нуль, це може бути справжнім кошмаром, якщо поруч немає зарядної…

21.11.2024

Офіційно оголошено ціни на електричний Volkswagen e-Transporter

Volkswagen офіційно оголосив ціни на новий електричний фургон e-Transporter , який готовий скласти конкуренцію Ford…

21.11.2024