Український ринок палива чекають кілька місяців обмеження

0
413

Український ринок палива чекає кілька місяців турбулентності через необхідність перебудови європейського ринку через обмеження G7, Австралії та ЄС ціни на російську нафту на рівні $60 за барель та інші обмеження, пов’язані з морськими перевезеннями нафти російського походження, вважає директор Консалтингової групи «А -95» Сергій Куюн.

«На нас чекають 2-3 місяці турбулентності, поки європейський ринок не адаптується спочатку до нафтових, а потім і до нафтопродуктових санкцій. А поки що ми ці санкції відчули першими. Питання навіть не в ціні, а в наявності товару. Так, ми маємо всі можливості привезти, головне щоб було що», – написав він у своєму Facebook у неділю.

Куюн зупинився на поточній ситуації за основними напрямками постачання пального в Україну, зазначивши, що, зокрема, Болгарія повністю припинила експорт через невизначеність подальшої роботи лукойлівського НПЗ у Бургасі, а в Румунії спостерігається затримка танкерів через погодні умови, ремонт резервуарів порту Констанца, а також заблокований причал через підозри у російському походження дизпалива. Крім того, поширюються чутки про зупинення лукойлівського НПЗ «Петротел» через санкції.

У той же час, італійський ринок переживає турбулентність через націоналізацію найбільшого лукойлівського НПЗ ISAB на Сицилії, а в Туреччині українські компанії відмовляються від дизеля НПЗ STAR через недостатню морозостійкість, а також спостерігається відсутність вільних партій у порту Opet.

Водночас у Греції немає пропозицій для продажу, а у Польщі є обмежений ресурс, а також зриває графіки поставок через завантаженість залізниць, зокрема збільшення обсягів перевезення вугілля.

«Є спільні для всіх проблеми. Російську нафту замінюють іншими сортами, які переважно легші. Тобто відбір середніх дистилятів – дизеля та авіагасу – менший. А саме це найпопулярніші позиції у Європі», – пояснив експерт.

Водночас він зазначив, що є позитивні моменти – збільшення випуску бензину, з яким ситуація на ринку набагато краща.

Куюн зазначив, що «цей період потрібно просто пройти», як Україна пройшла набагато складніший етап перебудови ринку навесні, коли довелося замістити 100% довоєнних джерел палива.

За його словами, Європі слід замістити набагато менше – орієнтовно 40%, хоча, на думку експерта, це також проблема. Ситуація із заміщенням Європою російського газу, де вона вже досягла деякого успіху, набагато складніша за нинішню ситуацію з нафтопродуктами.

«З газом це зробити набагато складніше, адже там брак танкерів та перевалок. А дизель возять морем десятиліттями. Вже є сигнали про переорієнтацію на Європу великих танкерів з Індії та Китаю. Привабливі (високі) ціни затягуватимуть до Європи все більші обсяги продукту по всьому світу», – переконаний експерт.

За його словами, щойно нова конфігурація поставок сформується, ціни на ресурс впадуть.

“Тим більше, що на відміну від природного газу, про подорожчання в рази поки не йдеться”, – переконаний Куюн.

Втім, поки, за даними експерта, нинішня ситуація призвела до збільшення цін та послуг з перевезення пального морем та сушею – за останні пару тижнів премії міжнародних трейдерів вже зросли на $70-80/т (до 3 грн/л).

«Але навіть ті, хто готовий накинути $100, не можуть отримати продукт, тому що його немає», – зазначив директор консалтингової групи.

Водночас, він закликав не критикувати союзників України за максимальну ціну на російську нафту $60/бар, зазначивши, що питання не в ціні, а в тому, щоб не було дефіциту, який, зі свого боку, призведе до «космічної ціни ».

«Потрібно дочекатися, коли російське пальне повністю залишить Європу з 5 лютого (запровадження заборони на широкий спектр послуг, пов’язаних із перевезенням російської нафти – ЕР). Хоча все більше трейдерів відмовляється від нього, воно є на ринку. Скажу більше, воно є і в Україні і також гальмує повний перехід до ринку «без вас», – підсумував експерт.

Як повідомлялося, 3 грудня країни групи G7 разом з Австралією приєдналися до ЄС і оголосили, що погодилися встановити стелю цін на нафту, експортовану з РФ морем, на рівні $60 за барель.

У заяві G7 нагадує, що «наступного тижня коаліція з питань граничної ціни (G7, ЄС та Австралія) запровадить заборону на широкий спектр послуг, зокрема, судноплавне страхування та торгове фінансування, пов’язаних із морськими перевезеннями сирої нафти російського походження, за винятком тих випадків, коли покупці купуватимуть нафту за вартістю $60 або менше як $60 за барель.

Водночас уточнюється, що імпортери, які купують російську нафту в рамках цінової межі, збережуть доступ до різних послуг у державах – учасницях коаліції, які необхідні для торгівлі нафтою.

Зазначається, що з 5 лютого 2023 року заборона на такі послуги поширюватиметься на морське транспортування нафтопродуктів російського походження, за винятком продуктів, що продаються в рамках встановленої стелі цін.

Зі свого боку, президент України Володимир Зеленський заявив, що встановлена ​​гранична ціна $60 за барель російської нафти, що експортується з РФ морем, «не є серйозною».

Росія, зазначив президент, вже завдала колосальної шкоди всім країнам світу свідомою дестабілізацією енергоринку, а світ ніяк не може зважитися на її справжнє енергетичне роззброєння.

«Це слабка позиція. І лише питання часу, коли все одно доведеться застосовувати сильніші інструменти. Шкода, що цей час буде втрачено. Логіка очевидна: якщо обмеження ціни на російську нафту – $60 замість, наприклад, 30, про які говорили, зокрема, Польща та країни Балтії, російський бюджет отримуватиме на рік близько $100 млрд», – наголосив він.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!