В автомобільному середовищі існує безліч міфів, які не мають нічого спільного з реальним життям. Вони стосуються не лише технічного пристрою, а й палива, насамперед бензину. У цьому матеріалі ми розвіємо сім популярних міфів про бензин, в які продовжують вірити навіть досвідчені автовласники.
Міф-1. При аварії бензин у баку може вибухнути
Цей стереотип з’явився завдяки кінематографу. Ви, напевно, пам’ятаєте, як автомобіль героя фільму в момент ДТП вибухав. Насправді потрапити у таку ситуацію майже неможливо. Вибух може статися, якщо пари бензину змішуються із повітрям. Але паливна система герметична, а можливість вибуху бака не пов’язана з обсягом у ньому палива.
А ось займання може статися, якщо паливопровід перестане бути герметичним і бензин потрапить на розпечений колектор або гарячі деталі випускної системи. Тоді можлива пожежа, яку важко погасити.
При аварії може статися мікровибух, але в цьому випадку вибухає не бензобак, а глушник. Таке має місце за довгих спроб запустити двигун старого авто. При цьому НП не становить небезпеки ні для автомобіля, ні для водія з пасажирами.
Міф-2. Бензин не може замерзнути
Це не так. Бензин може замерзнути при температурі 72°C. Крім того, замерзання можливе і за більш низьких температур, якщо в баку, паливопроводі, фільтрі та насосі є вода, що утворюється в ході конденсації. А конденсація, своєю чергою, відбувається при спустошенні бензобака – у цей час на стінах через перепад температур утворюється волога.
Вода може потрапити в бак при заправці авто в дощ або сніг. При сильному морозі вода, яка потрапила до паливної системи, кристалізується у паливному фільтрі та не дає паливу проходити далі. Це загрожує проблемами із запуском двигуна.
За часів СРСР за відтінком палива справді можна було зрозуміти, яке у нього октанове число. Наприклад, рожевого кольору був А-72, жовтого – А-76, червоного – А-93 синього – А-98.
Пізніше окремі марки почали додавати до палива барвники для розмежування фірмового палива від сумнівного бензину стороннього виробника.
Сьогодні за кольором палива неможливо зрозуміти його октанове число. За ГОСТ бензин може містити барвники різних відтінків за винятком зеленого і блакитного. Практика підфарбовування бензину існує, але це потрібно для виявлення підробленої продукції.
Міф-4. Бензин не можна змішувати
Навіть деякі досвідчені автовласники переконані, що бензин із різними октановими числами не поєднується. При доливці в А-92 палива А-98 через різницю щільності друге паливо збиратиметься на поверхні першого. Коли А-98 вигорить, стійкість двигуна до низькооктанового залишку зменшиться. Підсумком буде денотація та збільшене навантаження на агрегат.
Насправді це велика помилка. Незважаючи на те, що щільність бензину з різними октановими числами відрізняється, цю відмінність не можна назвати кардинальною. Різниця знаходиться у межах діапазону 725-780 кг/м3. Тому при змішуванні А-92 та А-98 у рівних пропорціях можна отримати аналог А-95. Це вплине на мотор.
Міф-5. За октановим числом можна зрозуміти про якість бензину
Багато водіїв, особливо початківців, переконані, що дешевше паливо є нижчим, оскільки призначене для невибагливих двигунів. Це не так.
Найбільше октанове число, яке отримує бензин після крекінгу, дорівнює 80. Для подальшого підвищення числа застосовується різний набір присадок, які підвищують стійкість пального до замерзання. У результаті октанове число піднімається до 92, 95, 98 та 100.
Виходить, що паливо з різним октановим числом має одну основу. Більше того, зараз багато автовиробників намагаються адаптувати масові версії для роботи на бюджетнішому А-92.
Міф-6. На відомих заправках не буває поганого бензину
За великим рахунком, це дійсно так. На популярних заправках якість палива висока. Але це правило має винятки, пов’язані з франчайзингом. Наприклад, дрібні фірми під час підписання контрактів із найпопулярнішими компаніями отримують право продавати бензин під розрекламованим брендом. Безумовно, у такому разі велика компанія контролюватиме якість палива на сторонніх заправках, але нерідкі випадки, коли дороге паливо розбавляють іншим, октанове число збільшують присадками, а чистота паливних фільтрів не відповідає нормативам.
Запідозрити каверзу можна тільки завдяки своїй уважності, якщо помітити, що на заправці використовують несучасне обладнання в поганому стані, а персонал не ходить у фірмовому одязі. Зрозуміти, що АЗС працює з франшизи, теж нескладно. На інформаційному табло в цьому випадку буде розміщено інформацію не про організацію-власника АЗС з ІПН та юридичною адресою, а інформацію про ІП.
Це також неправда. Немає сенсу купувати бензин на майбутнє, бо має термін придатності. За нормами він становить 1 рік із дня створення палива. При цьому швидкість деградації бензину зростає зі збільшенням температури і розширення поверхні зіткнення з повітрям і металами. Таким чином, найшвидше паливо втрачає свої властивості в бензобаку.
Термін придатності бензину можна збільшити, якщо використовувати спеціальні присадки – стабілізатори, що перешкоджають окисленню. Їхні виробники гарантують збереження властивостей палива протягом трьох років.