Подорожчання та дефіцит: чого чекати на українських АЗС

Час читання: 4 хв.
0

Передумови подорожчання палива на українських АЗС – падіння світового видобутку нафти, нестабільність курсу долара, повернення акцизів і погодні умови.

Найближчим часом паливо на українських АЗС може подорожчати. Передумови зростання цін – скорочення світового видобутку нафти, нестабільність курсу долара, акцизи і навіть погодні умови.

Як усі ці фактори впливають на ціноутворення та чи потрібно українським водіям платити більше за пальне.

Реклама

Майбутнє підвищення цін

Через тиждень-два на українських АЗС може подорожчати пальне. Про це на своїй сторінці у Facebook повідомив власник «Прайму» та однойменної мережі АЗС Дмитро Леушкін.

«Через підвищення цін на пальне. Це вже неминуче. Нафта дорожчає через скорочення виробництва. Дизельне паливо випробовує літній пік. Все починається в жовтні. І коли жовтневі ресурси потраплять на станції, це коштуватиме щонайменше грн. 2», – написав Леушкін.

Зменшення видобутку нафти чинить тиск на ринки

Зазначимо, 6 жовтня світові ціни на нафту стабілізувалися на рівні тритижневих максимумів після рішення ОПЕК+ скоротити видобуток нафти приблизно на 2 млн барелів на добу. За даними Reuters, це найбільше скорочення з 2020 року, яке призвело до того, що ф’ючерси на ресурс марки Brent зросли на 1,7% і склали $93,41 за барель, а на американську нафту West Texas Intermediate (WTI) збільшилися на 1,4 %, сягнувши $87,78 за барель.

«Угода між країнами ОПЕК+, разом з росією, передує ембарго Євросоюзу на російську нафту в грудні та призведе до скорочення постачання на й без того обмеженому ринку», – пише Reuters.

При цьому в Міністерстві енергетики Саудівської Аравії заявили, що реальне скорочення становитиме приблизно від 1 млн до 1,1 млн барелів. Водночас Bloomberg повідомляє, що росія може скоротити видобуток нафти на 3 млн барелів на день, якщо Євросоюз та США продовжать реалізацію плану щодо обмеження цін на російське паливо.

Керуючий директор аналітичної компанії ClearView Energy Partners Кевін Бук пояснив, що “навіть половина від цього скорочення може вчинити негайний тиск на ринки”.

Похолодання призведе до нестачі дизеля

Окрім зростання вартості нафти у світі, на подорожчання автопалива в Україні вплинуть також інші фактори, зокрема збільшення густини через похолодання. Адже паливно-мастильні матеріали купуються в тонах, а продаються в літрах. І ось цих самих літрів у тоні стане менше. Українському ринку не вистачає морозостійкого дизеля, якого немає й у європейських постачальників.

Реального морозостійкого дизеля на ринку просто немає. Все, що їде з Європи, не готове до нашого клімату. Того, що не мерзне (Мозир, Кременчук, Шебель), зараз немає і цієї зими точно не буде.

Крім того, не менш важливу роль у підвищенні цін на пальне, за його словами, матиме повернення акцизного податку.

Дефіцит зовнішнього ринку, курс долара та акциз

Президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів, гендиректор мережі АЗС SunOil Леонід Косянчук також вважає, що пальне в Україні найближчим часом почне дорожчати, зокрема через зниження видобутку нафти у світі та підвищення акцизу на пальне.

«В Україні існують три фактори, що впливають на вартість палива. Це ціни зовнішнього ринку, курс гривні та сума податків, у даному випадку акцизу», – зазначає Косянчук.

Так, за його словами, на той момент, коли український уряд затверджував запровадження акцизу, таке рішення здавалося правильним, оскільки ціни на європейському ринку палива просіли. Однак сьогодні, коли у світі знизився видобуток нафти, а Україна через зруйновані росією нафтосховища збільшила попит на паливо, європейські постачальники цим скористалися та підняли ціни.

З огляду на те, що до війни європейські виробники планували річний обсяг переробки з розрахунку на меншу потребу України, то зараз їм доводиться збільшувати постачання до нашої країни. При цьому на світовому ринку спостерігається зниження кількості даного продукту через зменшення нафтовидобутку. Відповідно, ціна закупівлі для України зростає – приблизно на 40-60 доларів за тону, причому додатково вона збільшується через зростання курсу долара, а якщо додаємо акциз – це ще приблизно 4 грн за літр.

Першими ціни піднімуть дрібні АЗС

Косянчук впевнений, що найближчим часом українські АЗС будуть змушені підняти ціни. Його прогноз збігається з твердженням Леушкіна: ціни піднімуться в середньому на 2 грн за літр.

«Насамперед ціни піднімуть АЗС середнього та дрібного сегменту. Преміальники зможуть якийсь час утримувати ціни за рахунок великої маржі, однак й вони не працюватимуть собі у збиток», – каже Косянчук.

Подорожчання палива прогнозує також член комітету Верховної Ради з питань енергетики та ЖКП, нардеп від “Слуги народу” Сергій Нагорняк.

«Якщо і буде підвищення, то досить незначне. На рівні гривні-двох, не більше», – сказав він журналістам.

Коли ціни на заправках знизяться

Повернення акцизу на пальне суттєво не змінить його ціну, адже на сьогодні маржинальність досить непогано зберігається в операторів.

На всіх заправках пальне є у достатній кількості. Сьогодні АЗС між собою конкурують за споживача, тому є впевненість, що вони намагатимуться цю різницю покрити за рахунок своєї маржі. Кожна мережа зараз намагається повернути своїх клієнтів, повертає роботу своїх систем лояльності. Водночас кількість авто істотно зменшилася, жодних черг немає, велика кількість залишається за кордоном.

Однак, якщо найближчим часом паливо подорожчає в Україні, то вже на початок зими ціни на АЗС можуть знову знизитися. Грудень, січень та лютий – це “мертвий сезон” на європейському ринку палива, оскільки взимку світовий попит на нафтопродукти зменшується. Відповідно, постачальники зможуть продавати Україні пальне дешевше.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!