Volkswagen Group, як і більшість інших традиційних автовиробників, важко наздогнала Tesla у виробництві електромобілів. Але плани Tesla та інших виробників електромобілів можуть піти не так.
CATL, один із найбільших у світі розробників і виробників акумуляторів для електромобілів, має намір зосередитися на літій-залізо-фосфатних акумуляторах, які, за його словами, є дешевшим варіантом, але менш ефективні, ніж конкуруючі хімікати, які використовують додаткову кількість нікелю та кобальту. Різниці майже немає. .
Однак жодна технологія не гарантує успіху, сказав аналітик UBS Тім Буш у Сеулі. «Навіть для компанії, яка працює в галузі 20 років, важко побудувати великий об’єкт у новому місці», — сказав він, маючи на увазі перешкоди, з якими стикаються такі компанії, як південнокорейська LG і японська Panasonic у Польщі чи Неваді.
«Наразі від 85 до 90 відсотків матеріалів, які використовуються для виготовлення акумуляторів, надходять із Китаю», — додав Буш, з яким існуючі електромобілівні компанії вже мають контракти на більшу частину своїх поставок. Лише нещодавня угода з компанією Ford про постачання мінеральної сировини та катодів для акумуляторів є значною мірою необов’язковою.
Ще більше занепокоєння викликає нестабільність цін на цю життєво важливу сировину та витратні матеріали, які досі були основними продуктами ринку. Ціни на карбонат літію досягли рекордних значень і продовжують зростати. Тільки цього року ціни на сировину порівняно з минулим роком зросли у вісім разів.
Більше того, загрозливий дефіцит мінералів для акумуляторів може зіграти жарт із такими відстаючими електромобілями, як Volkswagen, Ford і GM, які минулого тижня погодилися виплатити виробнику літію Livent авансовий платіж у розмірі 200 мільйонів доларів, щоб забезпечити сировину.
На додаток до літію, який явно переживає поглиблення кризи і значною мірою залежить від Китаю, нікель і кобальт також, ймовірно, будуть у дефіциті до середини століття, і незабаром виникнуть у дефіциті, прогнозує Скотт Яррахам з S&P Global Commodity Insights.
«В Європі та США у виробництво акумуляторів вкладаються великі кошти, але не вистачає сировини», – зазначив експерт. «Тому є великі прогалини.» Нижче за виробничим ланцюгом ситуація не набагато краща.
Генеральний директор Umicore Матіас Мідрайх є одним із небагатьох європейських виробників важливих катодних витратних матеріалів для батарей. Він вважає, що автовиробники намагаються відновити відносини з постачальниками після «травматичного досвіду» дефіциту напівпровідників.
Але незважаючи на це, він попередив, що навіть якби автомобільні компанії виділили достатньо грошей для гірничодобувної промисловості, виникне дефіцит пропозиції у виробництві компонентів акумуляторів. Різке зростання цін на основну сировину для акумуляторів для електромобілів відбувається в той час, коли європейська промислова конкурентоспроможність знаходиться під загрозою, оскільки поставки електроенергії дедалі більше обмежуються війною в Україні.
ZVEI, який представляє енергетичні компанії країни, попередив, що якщо Росія повністю припинить постачання газу до Німеччини цієї зими, акумуляторні заводи можуть бути змушені негайно зупинитися.
Проте війна в Україні ще більше зміцнила рішучість західних урядів зменшити свою залежність від міжнародних постачальників. Сполучені Штати та Європа пообіцяли виділити мільярди доларів субсидій європейським країнам для стимулювання внутрішніх поставок сировини для акумуляторів.
«Не так давно багато німців думали, що батареї завжди можна замовити з Азії», — сказав канцлер Німеччини Олаф Шульц під час візиту до Зальцгіттера минулого місяця. «Тепер ми дуже чітко розуміємо. Пандемія коронавірусу та жорстока атака Росії на Україну чітко показали, що залежність від глобальних ланцюжків поставок у деяких стратегічних сферах є великим ризиком».
Загроза посилилася після того, як китайська CATL затримала поставки від Tesla та Ford після того, як минулого тижня спікер Палати представників США Ненсі Пелосі відвідала Тайвань.
Кілька тижнів тому південнокорейська компанія LG, партнер GM з виробництва батарей, заявила, що може переглянути плани будівництва заводу в Арізоні через «безпрецедентні економічні умови та інвестиційний клімат у Сполучених Штатах».
Південнокорейська SK On, партнер Ford, п’ятий за величиною виробник акумуляторів у світі, втратить цього року близько 760 мільйонів доларів через підвищення цін на сировину. Зростання цін може ще більше зашкодити планам Volkswagen щодо автономності. За словами головного фінансового директора Арно Антлітца, додаткові 10 мільярдів євро екстрених коштів можуть бути використані для забезпечення сировиною шести заводів. Іншими словами, швидке впровадження електромобілів у Європі не виглядає перспективним.