В Україні автобум: які це матиме наслідки

Час читання: 4 хв.
0

З початку 2021 року українці купили 936 тис. автомобілів – найбільше за останні 10 років. Дані зафіксували на майданчику із продажу автомобілів RST.ua та в Укравтопромі.

На кожну нову машину припадає 10 уживаних – за 10 місяців українці придбали майже 84,1 тис. нових легковиків і 851 тис. старих. У вересні зафіксували абсолютний рекорд: автовласниками стали 143 379 українців.

Російські ВАЗ відійшли в минуле

10-12 років тому українці найчастіше обирали нові російські ВАЗ, вітчизняні Daewoo Lanos, Chevrolet і чеські Skoda. Рідше корейські Kia й Hyundai, японські Mitsubishi й німецькі Volkswagen.

Реклама

Уподобання автовласників змінилися. Серед нових автомобілів найпопулярнішими є моделі японського виробника Toyota. У жовтні українці купили 1244 таких. Найчастіше беруть через усталений стереотип – Toyota не ламається.

Найчастіше беруть через усталений стереотип – Toyota не ламається

На другому місці за популярністю французька марка Renault із 926 проданими машинами, на третьому корейська Kia, 668 проданих машин. У п’ятірці лідерів уперше опинилася китайська марка Chery. Українці придбали 488 моделей цього бренду. За нею – японський виробник Mitsubishi, продали 456 машин.

Найпопулярнішою новою моделлю в Україні став кросовер Kia Sportage. Має вдалий дизайн, високу якість і помірну ціну. Коштує від 543 тис. грн.

“За останні роки попит на нові бюджетні машини впав, – каже автомобільний експерт Тарас Брязгунов. – Потенційні покупці нових недорогих легковиків частіше обирають уживані автомобілі вищого класу. Через це з українського ринку майже зникли французькі моделі В-класу”.

З українського ринку майже зникли французькі моделі В-класу

Зростання попиту на китайські Chery експерт називає феноменом.

“Вони випустили шість недорогих кросоверів, – пояснює він. – Дешеві, доволі якісні, сучасні, відповідають вимогам споживача. Усі моделі є в достатній кількості на складах, покупцям не потрібно місяцями чекати”.

Кількість проданих нових автомобілів до кінця року наблизиться до 100 тис.

“Але в останні тижні продажі падають. У жовтні купили на 18 відсотків менше, ніж у вересні, – пояснює експерт. – Причина загальносвітова – брак мікрочіпів. У світі зупиняються заводи, конвеєри, виробничі лінії. Певні моделі українці чекають кілька місяців”.

П’ять-сім років тому найпопулярнішими автомобільними кузовами серед українців були седани й п’ятидверні хетчбеки. Зараз більше беруть кросовери: компактні, середньорозмірні, повнорозмірні. Седани відійшли в минуле, хетчбеки втрачають популярність.

Уживані Lanosи, Volkswagen Passat і Skoda Octavia

Частіше українці обирають уживані машини – у вересні купили 143 379 легковиків із пробігом. Це абсолютний рекорд продажів. Найчастіше беруть Daewoo Lanos, Volkswagen Passat і Skoda Octavia.

Найчастіше українці шукають уживані автівки вартістю від $5 тис. до $6 тис. – 135-160 тис. грн. Такі результати дослідження опублікував найбільший майданчик оголошень OLX. Аналітики опитали понад 10 000 респондентів.

“Нові й уживані машини найчастіше купують у містах-мільйонниках – Києві, Харкові, Одесі, Дніпрі, – зазначають аналітики сайту OLX. – Серед областей перше місце за кількістю продажів посідає Київська. Найгірше купують у Житомирській, Чернігівській, Сумській, Запорізькій, Кіровоградській, Миколаївській і Херсонській областях.

Автобум спровокував коронавірус

Збільшення попиту на автомобілі в Україні зумовлене низкою чинників. Найважливіший – пандемія коронавірусу COVID-19.

Зараз більше беруть кросовери: компактні, середньорозмірні, повнорозмірні

“Людям потрібно пересуватися, – говорить автоексперт Тарас Брязгунов. – У громадському транспорті це небезпечно. Епідемічні обмеження ускладнили пересування. Люди прагнуть незалежності, переходять на особистий транспорт”.

Другою причиною росту продажів є збільшення кредитних програм.

“Років 10 тому середня ставка за кредитом на новий легковик була 17-19 відсотків на рік, зараз – 7-9 відсотків, – каже Тарас Брязгунов. – На це частково вплинула зменшена інфляція і домовленості автосалонів із банками”.

З 2020 року почали діяти спільні програми між банками й автосалонами. Наприклад, автомобільна корпорація Stellantis продає 25% машин у кредит. Французький виробник Renault віддає машини дешевше, якщо їх купують у кредит. Знижка сягає до $1 тис. Багато салонів пропонують програми з майже нульовою відсотковою ставкою, якщо покупець оплачує половину вартості машини одразу, а решту впродовж року.

Французький виробник Renault віддає машини дешевше, якщо їх купують у кредит

Третьою причиною збільшення продажів автомобілів є вид оформлення українців на робочому місці. Зараз дедалі більше працюють як фізичні особи-підприємці, а не штатні працівники компанії. Таким банки надають кредити швидше й простіше.

“Банкам легше перевірити справжні доходи й видатки ФОП”, – пояснює Тарас Брязгунов.

Євробляхи й “битки” зі США

З 2017-го вживані автівки суттєво подешевшали.

“Їх стало значно більше, – каже автомобільний експерт Тарас Брязгунов. – Їх дедалі більше везуть із Європи. Це так звані євробляхи, які потім розмитнюють. Набуває популярності схема привезення автомобілів з аукціонів у США, так званих битків. Там можна дешево купити свіжий автомобіль, який потрапив в аварію. Американцям вигідніше продати розбиту машину на аукціоні, ніж відновлювати”.

Транспортний колапс, кілометрові затори й захмарні ціни на СТО
Збільшення кількості легкових автомобілів спричинить низку проблем.

“Найперша й найбільша – кілометрові затори в містах-мільйонниках, транспортний колапс, – попереджає Тарас Брязгунов. – Київ вже входить до 10 міст світу з найбільшими заторами. І постійно рухатиметься до лідерів цього списку. Такі ж проблеми спіткають Дніпро, Одесу, Харків, Львів. Щодня гострішою ставатиме проблема стоянок”.

В Україні досі немає державної стратегії щодо уникнення транспортного колапсу.

“У всій країні будують не нові дороги, а реставрують старі за старим стандартом – одна смуга в кожному напрямку й без підземних пішохідних переходів, сучасних розв’язок, – каже автоексперт. – Нещодавно мер Києва Віталій Кличко презентував нову транспортну стратегію міста. Передбачає оплату за стоянку у дворах і на узбіччях, перехоплювальні парковки. Ефект важко спрогнозувати. У Києві сьогодні є сім перехоплювальних паркінгів біля метро. Належно не працюють, бо розраховані на малу кількість машин. Досі не розв’язали проблему транзиту вантажівок через столицю. Києву потрібна нова велика кільцева дорога.

Американцям вигідніше продати розбиту машину на аукціоні, ніж відновлювати

Збільшення кількості автомобілів спровокує подорожчання послуг автомайстерень і мийок.

“Вартість робіт на СТО в Україні щороку зростає. Але однаково коштують дешевше, ніж у Франції, Німеччині, Італії, Австрії. Дороге обслуговування – головна причина, чому європейці позбуваються старих машин. Їм вигідніше купити нову, ніж лагодити стару”.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!