Ціна на пальне зростає майже щотижня, разом з чим експерти ринку ПММ фіксують велику кількість завезення в країну компонентів для виробництва контрафактного бензину. Фахівці столичного Інституту споживчих експертиз провели дослідження на мережах та АЗС з метою виявити реальну обстановку з якістю популярного бензину А-95.
Цього разу перевірили велику кількість регіональних мереж, а також великі всеукраїнські АЗС. Загалом до лабораторії вирушили 14 зразків — WOG, ОККО, SHELL, ZOG, KLO, PRIME, БРСМ-нафта, Avantage 7, BVS, CHIPO, Brent Oil, МОТТО, та для контрасту дві не мережеві АЗС Kraft та Циклон у Дніпропетровській області .
Як завжди, експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену, синю та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали всім нормативам та мали «запас міцності» за якістю, синю – АЗС, паливо яких не мало порушень за вимогами профільного ДСТУ, та червону – мережі, паливо в яких виявилося не кондиційним, тобто мало відхилення у якісних показників.
Зелений зони.
Зелена зона порадувала 4 учасниками – WOG, ОККО, ZOG та PRIME.
Насамперед було перевірено найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число. Норматив встановлено на рівні не нижче 95 одиниць. Усі зразки показали добрий результат – «запас» був у всіх. Найбільший виявлений у WOG (95,6 од.). Їх колег лише на одну десяту не досяг лідера – ZOG (95,5 од). По три десяті вище нормативу виявлено у ОККО та PRIME.
Далі подивилися на вміст сірки, одним з найважливіших показників, який є показником довгого «життя» двигуна. Тут запас виявився не таким великим, але все паливо відповідало нормативам Євро 5. Мінімальне значення виявлено в бензині А-95, придбаному в запорізькій мережі ZOG (7 мг/кг), трохи більше WOG (8 мг/кг). Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників значення в межах норми.
Також було перевірено ще один важливий показник – вміст бензолу. Цього токсичного речовини в бензині має бути якнайменше, оскільки збільшення його кількості прямо впливає на зменшення ресурсу двигуна. Результат – на «відмінно». Найменша кількість – у PRIME (0,33% при нормі не вище 1%), також мінімальні значення виявлені у WOG та ОККО.
Синя зона.
Паливо, придбане на АЗС Avantage 7, SHELL, KLO, BVS, CHIPO та Kraft потрапили у синю зону.
Бензин А-95, що реалізується тут, відповідав усім вимогам ДСТУ, але за деякими параметрами не дотягнув до запасу. Слід зазначити, що за октановим числом бензини Avantage 7, BVS, CHIPO та Kraft показали запас на рівні «зеленої» зони, в районі 6-7 десятих одиниці.
Червону зону.
На жаль, у червоній зоні 4 зразки – і ще сумніше, що це «звичні обличчя». Бензин А-95 не відповідав ДСТУ у мереж БРСМ-нафта, МОТТО, BrentOil та «бочки» Циклон. У перших трьох зразків було виявлено недолік «октану» – БРСМ-нафта (93,3 од.), МОТТО (92,4 од.), BrentOil ( 92,4 од .).
Тобто по суті тут продають «дев’яносто другий» за ціною «п’ятого». Це серйозне порушення, оскільки двигуни сучасних автомобілів чітко налаштовані відповідний рівень октанового числа. Заправка бензином зі зниженим числом, як мінімум, збільшить витрату палива і зменшить потужність двигуна, а як максимум може призвести до поломки паливної апаратури. Що стосується шкідливої для екології та повітря зокрема сірки – то перевищення більш ніж удвічі було виявлено у зразку МОТТО (22 мг/кг за норми не більше 10).
«Ну, а найголовніше почалося під час перевірки вмісту бензолу. П’ятикратне (!) перевищення допустимого рівня цієї токсичної речовини виявлено у пробі БРСМ-нафта (4,88 % за норми не більше 1 %). Не менш шокуючі цифри і у МОТТО з Циклоном – більш ніж триразове перевищення! На їхньому тлі BrentOil зі своїми 1,26% виглядає навіть пристойно», – кажуть фахівці.
Загалом, зазначають дослідники, екологам варто бити на сполох – за таких позамежних змістів бензолу проблеми зі здоров’ям у водіїв та пішоходів практично неминучі.