Результати тестів опубліковані на сайті Інституту споживчих експертиз. Минулого місяця вітчизняні експерти виявили чималу кількість порушень.
Фахівцям давно та добре відомо, як “базовий” бензин А-92 перетворюють на “95-й” шляхом нехитрих маніпуляцій із різноманітними забороненими присадками. Виходить, що ситуація з якістю А-95 на українських заправках може бути ще гіршою, ніж з А-92, адже “п’ятого” продається на порядок більше?
Основну увагу експерти приділили великим всеукраїнським мережам, але також проби відібрали у середніх та регіональних мережах, які позиціонують себе на ринку як дискаунтери. Відбори відбувалися по території всієї країни. У цьому дослідженні були відібрані зразки 12 мереж – ОККО, SHELL, PARALLEL, KLO, Prime, Укрнафта, Avantage 7, Фактор, БРСМ-нафта, Мотта, Sun Oil та АС Ойл.
Цього разу експерти впровадили нововведення – розділили результати, отримані в лабораторії, на зони – зелену, синю та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали всім нормативам та мали “запас міцності” за якістю, синю – АЗС, паливо яких не мало порушень за вимогами профільного ДСТУ, і червону – мережі, пальне у яких виявилося некондиційним, тобто мало відхилення у якісних показниках.
ЗС (дослідження по ДСТУ 7687 до: 2015) | Октанове число (дослідні. Метод) (норматив – не менше 95 од.) | Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг / кг) | Об’ємна частина ароматичних вуглеводнів (в%, не більше 35) | Об’ємна частка бензолу (в%, не більше 1.0) |
SHELL | 96,2 | 3,9 | 29,4 | 0,44 |
ОККО | 96,2 | 4 | 28,1 | 0,45 |
PARALLEL | 95,9 | 5,2 | 29,5 | 0,47 |
KLOSHEBEL) | 95,9 | 5,3 | 31,5 | 0,56 |
PPIME | 96 | 5,3 | 34,2 | 0,72 |
Avantage 7 | 95, 3 | 5,1 | 32,5 | 0,52 |
Фактор | 95,5 | 5,7 | 31,2 | 0,52 |
Укрнафта | 95,8 | 6,1 | 34,5 | 0,70 |
БРСМ-Нафта | 92,8 | 3,4 | 27,4 | 0,47 |
SunOil | 94 | 17,7 | 19,2 | 1,6 |
МОТТО | 94,2 | 5,5 | 11,8 | 2,3 |
АС-ойл | 88,2 | 14,8 | 23 | 1,2 |
Проби були відправлені в сертифіковану лабораторію, де їх досліджували на відповідність нормативам профільного ДСТУ 7687 до: 2015 (бензин А-95-Евро5). Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки, об’ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу. Також всі зразки були перевірені на вміст заборонених октанопідвищувальних присадок – амінів.
Зелена зона
З 12 учасників у цю зону потрапили 5 зразків – ОККО, SHELL, KLO (пальне українського виробництва SHEBEL), PARALLEL та Prime. Насамперед був перевірений найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число, яке характеризує стійкість палива до детонації – передчасного згорання бензину в камері згоряння. Згідно з ним, норматив встановлений на рівні не нижче ніж 95 одиниць. Всі зразки показали відмінний результат – “запас” у всіх виявився в межах одиниці. Найбільший виявлений у ОККО (96,2 од.), SHELL (96,2 од.) і швидкозростаючої мережі Prime (96 од.). Їхні колеги всього лише на одну десяту не наздогнали рекордсменів – PARALLEL та KLO – по 95,9 од.
Зі змістом сірки, одним з найважливіших показників, який є основним для довгого “життя” двигуна, також проблем не виявилося, все пальне відповідало нормативам Євро 5. Мінімальні значення виявлені у SHELL та ОККО (3,9 і 4 мг/кг відповідно), у PARALLEL, KLO та Prime також значення у межах 5 мг/кг. Це однозначний маркер заводського походження палива.
Що стосується змісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників значення в межах норми. Далі був перевірений ще один важливий показник – вміст бензолу. Цієї токсичної речовини в бензині повинно бути якомога менше, оскільки збільшення його кількості прямо впливає на зменшення ресурсу двигуна. І тут – все на висоті. Найменша кількість – у SHELL, ОККО, та PARALLEL та (0,39, 0,45 та 0,47% відповідно), також відмінні показники у KLO (SHEBEL) – всього 0,5% за нормативу не більш ніж 1%.
І нарешті, експерти перевірили наявність у паливі вміст амінів – заборонених в Україні та світі токсичних присадок, які застосовуються для збільшення октанового числа. Очікувано, у пробах лідерів цих речовин виявлено не було.
Синя зона
Мережі АЗС Avantage 7, Фактор та Укрнафта потрапили у синю зону. Бензин А-95, що реалізується цими компаніями, відповідав усім вимогам ДСТУ, але без “запасу”. З огляду на те, що ці мережі позиціонують себе як дискаунтери, тобто мають більш низьку ціну на стелах, – це пристойний результат. Слід зазначити низький вміст сірки у пробі Avantage 7, яке склало всього 5,2 мг/кг.
До аутсайдерів потрапили чотири зразки, які були придбані в мережах БРСМ-нафта, Мотта, Sun Oil та АС Ойл. У всіх чотирьох випадках було виявлено недолік “октану” – БРСМ-нафта (92,8 од.), Мотта (94,2 од.), Sun Oil (94 од.). Порушення серйозне, але цифри, виявлені у пробі АС Ойл, викликали шок – 88,2 одиниць! З таким октановим числом сучасне авто навряд чи взагалі заведеться, але, якщо все-таки поїде – чекай біди з паливною системою та двигуном. Загалом такі показники октанового числа свідчать про кустарне походження палива, з заводу таке паливо не вийшло б.
Далі – більше. Сірка була перевищена більш ніж в півтора раза в зразках Sun Oil та АС Ойл, а з бензолом і зовсім біда – півтораразове перевищення у них же, та більш ніж дворазове – у Мотта.
Шкідливі аміни були виявлені у зразку Sun Oil. До речі, якщо порівнювати з попереднім дослідженням, в мережі БРСМ-нафта на цей раз амінів не виявилося, але впало октанове число. Мабуть, без використання амінів піднімати октанове число досить проблематично. Також і у фракційному складі була виявлена особливість – пізно настає температура википання, що може призвести до проблем під час запуску двигуна, а також розрідження масла в картері. Загалом такі порушення можуть призвести до серйозних проблем з автомобілями, з довкіллям та власне здоров’ям.
АЗС (дослідження по ДСТУ 7687 до: 2015) | Об’ємна частина ароматичних амінів (ММА, МЕА, в%, відсутність) |
ОККО | відстун. |
SHELL | відстун. |
KLOSHEBEL) | відстун. |
PPIME | відстун. |
Parallel | відстун. |
Фактор | відстун. |
МОТТО | відстун. |
SunOil | 1,8 |
Укрнафта | відстун. |
БРСМ-Нафта | відстун. |
Avantage | відстун. |
АС-ойл | відстун. |
Резюме
Підсумки дослідження показали чітку тенденцію до істотного збільшення на ринку некондиційного палива напів- і кустарного виробництва у певних мережах АЗС. Водночас ціна на такий “продукт” не така вже низька. З іншого боку, великі мережі, такі як ОККО, SHELL та PARALLEL, гарантовано реалізують паливо з європейських та білоруських НПЗ. Слід зазначити і стабільні показники українського палива SHEBEL, реалізація якого неухильно зростає, а також безапеляційну політику якості у великій регіональній мережі Prime.
До проблемних авто для зимового періоду можна віднести не тільки бюджетні марки, але й деякі…
За порушення правил дорожнього руху в Україні можуть бути дуже серйозні наслідки, і одним з…
Зима — це той період, коли машина може стати твоїм головним клопотом, особливо якщо вона…
Згідно з аналізом ринку старих автомобілів від Gaspedaal.nl, електромобілі втрачають свою вартість на 15% швидше,…
Коли батарея електромобіля сідає в нуль, це може бути справжнім кошмаром, якщо поруч немає зарядної…
Volkswagen офіційно оголосив ціни на новий електричний фургон e-Transporter , який готовий скласти конкуренцію Ford…
Leave a Comment