Чим українські водії заправляють свої авто на АЗС: результати досліджень А-95

0
774

Інститут споживчих експертиз провів чергові дослідження. Цього разу увагу фахівців було сконцентровано на бензині А-95

Результати тестів опубліковані на сайті Інституту споживчих експертиз. Минулого місяця вітчизняні експерти виявили чималу кількість порушень.

Фахівцям давно та добре відомо, як “базовий” бензин А-92 перетворюють на “95-й” шляхом нехитрих маніпуляцій із різноманітними забороненими присадками. Виходить, що ситуація з якістю А-95 на українських заправках може бути ще гіршою, ніж з А-92, адже “п’ятого” продається на порядок більше?

Це і перевірили експерти Інституту споживчих експертиз, провівши рейд по найбільш популярних мережах АЗС. Виявилося, що заправка “п’ятим” бензином, як і раніше, може бути історією з сумними наслідками.

Основну увагу експерти приділили великим всеукраїнським мережам, але також проби відібрали у середніх та регіональних мережах, які позиціонують себе на ринку як дискаунтери. Відбори відбувалися по території всієї країни. У цьому дослідженні були відібрані зразки 12 мереж – ОККО, SHELL, PARALLEL, KLO, Prime, Укрнафта, Avantage 7, Фактор, БРСМ-нафта, Мотта, Sun Oil та АС Ойл.

Цього разу експерти впровадили нововведення – розділили результати, отримані в лабораторії, на зони – зелену, синю та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали всім нормативам та мали “запас міцності” за якістю, синю – АЗС, паливо яких не мало порушень за вимогами профільного ДСТУ, і червону – мережі, пальне у яких виявилося некондиційним, тобто мало відхилення у якісних показниках.

ЗС (дослідження по ДСТУ 7687 до: 2015) Октанове число (дослідні. Метод) (норматив – не менше 95 од.) Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг / кг) Об’ємна частина ароматичних вуглеводнів (в%, не більше 35) Об’ємна частка бензолу (в%, не більше 1.0)
SHELL 96,2 3,9 29,4 0,44
ОККО 96,2 4 28,1 0,45
PARALLEL 95,9 5,2 29,5 0,47
KLOSHEBEL) 95,9 5,3 31,5 0,56
PPIME 96 5,3 34,2 0,72
Avantage 7 95, 3 5,1 32,5 0,52
Фактор 95,5 5,7 31,2 0,52
Укрнафта 95,8 6,1 34,5 0,70
БРСМ-Нафта 92,8 3,4 27,4 0,47
SunOil 94 17,7 19,2 1,6
МОТТО 94,2 5,5 11,8 2,3
АС-ойл 88,2 14,8 23 1,2

Проби були відправлені в сертифіковану лабораторію, де їх досліджували на відповідність нормативам профільного ДСТУ 7687 до: 2015 (бензин А-95-Евро5). Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки, об’ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу. Також всі зразки були перевірені на вміст заборонених октанопідвищувальних присадок – амінів.

Зелена зона

З 12 учасників у цю зону потрапили 5 зразків – ОККО, SHELL, KLO (пальне українського виробництва SHEBEL), PARALLEL та Prime. Насамперед був перевірений найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число, яке характеризує стійкість палива до детонації – передчасного згорання бензину в камері згоряння. Згідно з ним, норматив встановлений на рівні не нижче ніж 95 одиниць. Всі зразки показали відмінний результат – “запас” у всіх виявився в межах одиниці. Найбільший виявлений у ОККО (96,2 од.), SHELL (96,2 од.) і швидкозростаючої мережі Prime (96 од.). Їхні колеги всього лише на одну десяту не наздогнали рекордсменів – PARALLEL та KLO – по 95,9 од.

Зі змістом сірки, одним з найважливіших показників, який є основним для довгого “життя” двигуна, також проблем не виявилося, все пальне відповідало нормативам Євро 5. Мінімальні значення виявлені у SHELL та ОККО (3,9 і 4 мг/кг відповідно), у PARALLEL, KLO та Prime також значення у межах 5 мг/кг. Це однозначний маркер заводського походження палива.

Читайте також  Чим в Україні розбавляють бензин?

Що стосується змісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників значення в межах норми. Далі був перевірений ще один важливий показник – вміст бензолу. Цієї токсичної речовини в бензині повинно бути якомога менше, оскільки збільшення його кількості прямо впливає на зменшення ресурсу двигуна. І тут – все на висоті. Найменша кількість – у SHELL, ОККО, та PARALLEL та (0,39, 0,45 та 0,47% відповідно), також відмінні показники у KLO (SHEBEL) – всього 0,5% за нормативу не більш ніж 1%.

І нарешті, експерти перевірили наявність у паливі вміст амінів – заборонених в Україні та світі токсичних присадок, які застосовуються для збільшення октанового числа. Очікувано, у пробах лідерів цих речовин виявлено не було.

Синя зона

Мережі АЗС Avantage 7, Фактор та Укрнафта потрапили у синю зону. Бензин А-95, що реалізується цими компаніями, відповідав усім вимогам ДСТУ, але без “запасу”. З огляду на те, що ці мережі позиціонують себе як дискаунтери, тобто мають більш низьку ціну на стелах, – це пристойний результат. Слід зазначити низький вміст сірки у пробі Avantage 7, яке склало всього 5,2 мг/кг.

Червона зона

До аутсайдерів потрапили чотири зразки, які були придбані в мережах БРСМ-нафта, Мотта, Sun Oil та АС Ойл. У всіх чотирьох випадках було виявлено недолік “октану” – БРСМ-нафта (92,8 од.), Мотта (94,2 од.), Sun Oil (94 од.). Порушення серйозне, але цифри, виявлені у пробі АС Ойл, викликали шок – 88,2 одиниць! З таким октановим числом сучасне авто навряд чи взагалі заведеться, але, якщо все-таки поїде – чекай біди з паливною системою та двигуном. Загалом такі показники октанового числа свідчать про кустарне походження палива, з заводу таке паливо не вийшло б.

Далі – більше. Сірка була перевищена більш ніж в півтора раза в зразках Sun Oil та АС Ойл, а з бензолом і зовсім біда – півтораразове перевищення у них же, та більш ніж дворазове – у Мотта.

Шкідливі аміни були виявлені у зразку Sun Oil. До речі, якщо порівнювати з попереднім дослідженням, в мережі БРСМ-нафта на цей раз амінів не виявилося, але впало октанове число. Мабуть, без використання амінів піднімати октанове число досить проблематично. Також і у фракційному складі була виявлена особливість – пізно настає температура википання, що може призвести до проблем під час запуску двигуна, а також розрідження масла в картері. Загалом такі порушення можуть призвести до серйозних проблем з автомобілями, з довкіллям та власне здоров’ям.

АЗС (дослідження по ДСТУ 7687 до: 2015) Об’ємна частина ароматичних амінів (ММА, МЕА, в%, відсутність)
ОККО відстун.
SHELL відстун.
KLOSHEBEL) відстун.
PPIME відстун.
Parallel відстун.
Фактор відстун.
МОТТО відстун.
SunOil 1,8
Укрнафта відстун.
БРСМ-Нафта відстун.
Avantage відстун.
АС-ойл відстун.

 

Резюме

Підсумки дослідження показали чітку тенденцію до істотного збільшення на ринку некондиційного палива напів- і кустарного виробництва у певних мережах АЗС. Водночас ціна на такий “продукт” не така вже низька. З іншого боку, великі мережі, такі як ОККО, SHELL та PARALLEL, гарантовано реалізують паливо з європейських та білоруських НПЗ. Слід зазначити і стабільні показники українського палива SHEBEL, реалізація якого неухильно зростає, а також безапеляційну політику якості у великій регіональній мережі Prime.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.