Ціни на пальне: які виклики має пройти Україна навесні

0
780

Від початку квітня ціни на нафту коливалися від 62,63 до 64,67 дол. за барель. Різку зміну цін спричинили і третя хвиля коронавірусу, і зростання імпорту сировини в Китай, а також посилення напруженості на Близькому Сході. Своєю чергою, МВФ поліпшив прогноз світових цін на нафту на найближчі два роки. У 2021-му очікується середня ціна марок Brent, Dubai Fateh і WTI на рівні 58,52 дол. за барель, у 2022-му ‒ 54,83 дол. за барель. Як ситуація з цінами на нафту позначиться на вітчизняному паливному ринку, у коментарі «Слово і діло» пояснив директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

Експерт зазначив, що зараз ми спостерігаємо сезон активного споживання нафти, а також не варто забувати, що нещодавно Кабмін підписав меморандум із трейдерами.

Які ж проблеми чекають на паливний ринок України і коли саме?

За словами Куюна, є дві проблемні позиції ‒ дизельне пальне і скраплений газ, хоча не все ще зрозуміло і з бензином. Головна причина ‒ затримка у постачаннях «Роснафти», на частку якої торік припало до 22% ринку зазначеного палива. Спершу була надія на швидку заміну Proton Energy, яка продавала ці ресурси з 2016 року, але зараз ясності з новим трейдером немає. Крім того, несподівано зупинився білоруський «Нафтан». Постачання цього заводу в Україні невеликі, основний обсяг йде з Мозиря, але все ж.

«Зараз квітневий баланс щодо дизельного пального сходиться за умови постачань по морю близько 150 тис. тонн. Багато це чи мало? Скажу так: за останні шість років такий місячний обсяг був лише одного разу ‒ восени 2019 року», ‒ зазначив експерт.

щодо скрапленого газу, на переконання фахівця, квітневий баланс насилу, але сходиться. Тонких моментів багато, але шанс пройти квітень більш-менш є.

«А ось як ми будемо жити в травні, поки що незрозуміло. Ситуація ускладнюється пізньою весною, активізація польових робіт зміститься саме на кінець квітня-початок травня, коли з ресурсами може трапитися щось несподіване», ‒ додав Куюн.

До невизначеності з «Роснафтою» (170 тис. тонн) додасться плановий ремонт Мозирського НПЗ. Про нього повідомляли на початку року й обсяг найбільшого постачальника тим самим буде зменшено вдвічі (з 240 до 120 тис. тонн).

«Ще одна вишенька: наприкінці квітня США можуть відновити санкції щодо «Нафтану». Самі білоруси коментують цю тему скупо, мовляв, не вперше. Зрозуміло одне, що будь-який контрагент заводу ризикує опинитися під санкціями. Тому, кожен вирішуватиме сам», ‒ пояснив експерт.

Також він додав, що до травня запаси дизпального, яких нібито багато (але скільки ніхто не знає) і які обов’язково допоможуть пройти квітень, вичерпаються. І тоді ринку необхідно буде знайти 300 тис. тонн дизпального (майже 50% балансу) та щонайменше 40 тис. тонн скрапленого газу (25% ринку).

Як Україна може здолати труднощі з імпортом палива?

«Я не знаю, скільки можна привезти через порти, понад 150 тис. тонн ще не імпортували. У чому нюанс? Прийняти порти можуть і 300, і напевно навіть 400 тис. тонн, але вузьке місце ‒ вивезення через залізницю. У напруженому 2019 році «Укрзалізниця» не змогла зробити нічого, хоча постійно працював антикризовий урядовий штаб. Відтоді ситуація кращою явно не стала. Думаю, в будь-якому випадку, більше ніж 200 тис. тонн по морю зробити не вийде. Де брати ще 100 тис. тонн?» ‒ відзначає Сергій Куюн.

Читайте також  Відомі ціни на оновлений Skoda Kodiaq

За його словами, близько 30 тис. тонн могла б дати «Укртатнафта», наростивши перероблення на 30%. Тим паче, що завод заявляв про готовність перекрити нестачу після зупинення постачань «Роснафти», за що розкритикували Коломойського, бо, мовляв, він захоплює ринок.

«Ігорю Валерійовичу, саме час реалізувати ваш підступний план», ‒ іронізує Куюн та додає: «170 тис. тонн «Роснафти» Ви звичайно не закриєте, але дайте хоча б 30 тис. тонн. І так всі розраховують не тільки на збільшення переробки, але й на імпортні поставки через ваші порти, до того ж як дизпалива, так і скрапленого газу».

Експерт сумнівається, що до середини травня можуть відновитися постачання «Роснафти».

Що буде з цінами на газ, бензин і дизель?

«Наш головний експерт з ринку скрапленого газу Артем Куюн говорить, що весь обсяг замістити точно не вдасться. Що це означає для цін? Нічого доброго. Буде зростання. Брак газу можна закрити бензином. Але знову ж таки, бензин у запасі ніхто не тримає, значить, зростання попиту підвищить ціни й на нього. Ну і зовсім незрозуміло, що буде з дизелем. Всіх цікавить, а на скільки саме ціни можуть вирости. Не беруся прогнозувати. Це неможливо, коли є дефіцит», ‒ наголосив експерт.

Улітку 2017 року ціна на скраплений газ зросла з 12 до 17 грн/л через брак всього 10% в балансі. За словами експерта, у травні вона очевидно буде вищою.

«Що робити? Тут дуже до речі нещодавно підписаний меморандум між Кабміном і трейдерами. Головне, що він передбачає ‒ це щотижневі консультації з поточних питань ринку (а не регулювання цін, як чомусь багато хто вважає). Створювати антикризовий штаб треба вже сьогодні. Як у старі добрі (часи – ред.) брати листочок А4, ручку і моделювати баланси. Якщо є можливість, треба привезти більше ще у квітні, коли навантаження на порти буде меншим, ніж у піковому травні. Треба поквапити залізницю, Нафтогаз, БНК, Укртатнафту та інших», ‒ зазначив Куюн.

За словами експерта, зараз Україна має хороший шанс підготуватися до цього шторму, а не гасити пожежу постфактум, як це відбувається зазвичай, тим більше, що особливо не буде чим.

«А коли ми пройдемо цей травень, поговоримо про те, скільки можна озиратися на Росію з Білоруссю, маючи свої порти й НПЗ», ‒ наголосив директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.