Categories: Новини

На українському ринку автомобільного пального може настати нова криза

В Україні напередодні сезону весняно-польових робіт може здорожчати дизельне пальне через припинення постачання з Республіки Білорусь. Сусідня до нас країна перестала отримувати нафту з Росії ще на початку січня 2020 року і конфронтація двох держав затягується.

Чим це може загрожувати Україні та яка роль білоруських поставок дизелю до України розбирався Kurkul.com.

Витоки нафтової кризи 2020 року лежать ще у квітні 2019, коли до міжнаціонального нафтопроводу «Дружба» з Росії почала надходити нафта, забруднена хлорорганічними сполуками.

30 та 31 грудня президент РБ Олександр Лукашенко провів телефонні переговори з президентом РФ Володимиром Путіним, під час яких сторони домовились про продовження постачання нафти з Росії у 2020 році, проте контракт з умовами постачання ще не був підписаний.

3 січня 2020 року стало відомо, що Росія припинила подачу нафти на нафтопереробні заводи в Білорусі.

«Для недопущення зупинки і заморозки виробничих потужностей вітчизняних НПЗ ми змушені були знизити завантаження НПЗ до рівня технологічного мінімуму», ― заявили в «Бєлнафтохімі».

Яка частка білоруського дизелю в Україні

Баланс українського ринку у 2019 році дизельного палива зріс на 7,3%, до 6,99 млн тонн, в порівнянні до 2018 року (6,52 млн тонн). Про це повідомляє пресслужба «Консалтингової групи А-95».

При цьому внутрішнє виробництво дизельного пального становило усього 812 тис. т, що складає 11,6% ринку. Головними виробниками в Україні були Кременчуцький НПЗ «Укртатнафти» (725 тис. т) та Шебелинський ГПЗ «Укргазвидобування» (87 тис. т).

Імпорт ДП в Україну зріс на 6,9% до 6,18 млн т. Головними постачальниками дизелю залишались Росія та Білорусь. Частка Росії складала 35,7% або 2,5 млн т, частка Білорусі ― 35,4%. Третім за величиною постачальником стала Литва з часткою 7,1% ринку. Надходження дизпалива морським шляхом забезпечили 10% об’єму ринку.

Які можуть бути наслідки для України

Згідно заяви керівництва «Бєлнафтохіму», нафтопереробні заводи Білорусі працюють із мінімально можливим завантаженням у 10% потужності та користуються накопиченими раніше запасами. Цих запасів вистачить лише на 20 днів у подібному режимі роботи.

Президент Білорусі Олександр Лукашенко дав розпорядження налагодити постачання нафти із альтернативних джерел. У першу чергу ― за рахунок залізничних поставок з портів Прибалтики.

Також на заводах створено 10-денний запас пального усіх видів, що повинне забезпечити безперервність надходження пального у разі короткочасної зупинки заводів.

Втім, як зазначають експерти, мова йде лише про забезпечення внутрішнього споживання, а от для експорту альтернативних поставок нафти не вистачить.

Скорочення або припинення імпорту дизпалива з Білорусі може мати негативні наслідки для України, враховуючи наближення весняно-польових робіт, коли споживання дизелю в країні різко зростає і країна відчує дефіцит палива найбільш гостро.

У квітні-травні 2019 року ми вже мали подібну ситуацію, коли через забруднення нафти російською стороною та припинення поставок пального з Білорусі на заправках в Україні почався ріст цін.

Лужна Софія

Кондитер в минулому (професія яка немає ніякого відношення до автомобілів). З 2015 року роблю вигляд, що щось розумію в машинах.

Опублікував
Лужна Софія

Останні записи

ТОП-9 позашляховиків, які найбільше знецінюються за п’ять років

Купівля автомобіля - важлива та бажана подія, але нове авто сьогодні коштує надто дорого, тож…

23.11.2025

В Україні прогнозують подорожчання бензину А-95 через підвищення акцизів у 2026 році

В Україні прогнозують відчутне подорожчання бензину А-95, і головна причина - підвищення акцизу, яке запрацює…

23.11.2025

Названі найнадійніші розкішні кросовери та позашляховики у 2025 році

Експерти порталу TopSpeed склали рейтинг найнадійніших розкішних SUV та кросоверів, враховуючи якість збірки, двигуни та…

23.11.2025

Керування автомобілем у стані сп’яніння: штрафи, покарання та права водія

Керування автомобілем у стані сп'яніння є серйозним правопорушенням (ст. 130 КУпАП), але на практиці поліція…

23.11.2025

Чому автодилери скептично ставляться до електромобілів

Багато автодилерів ставляться до електромобілів скептично, і справа тут не у батареях чи страхах покупців.…

23.11.2025

Ідеальні оберти для двигуна: як продовжити ресурс мотора

Щоб двигун служив довго, важливо уникати крайнощів у роботі. Надто високі оберти (червона зона на…

23.11.2025