Навесні 2018 року суд в Лейпціга (Німеччина) дозволив місцевій владі забороняти використання автомобілів на дизельному паливі в містах. Після цього мерії близько 30 німецьких міст ввели заборону на в’їзд в центр міста для авто на дизелі. Такого рішення давно домагалися екологічні організації. Тепер в планах екологів – за найближчі десять років поширити такі обмеження на всю територію Європейського Союзу.
Чим европейців не влаштовують дизельні авто?
Забруднення повітря у великих містах – це проблема всіх розвинених країн. За оцінками дослідників, найбільшу небезпеку для здоров’я людини представляють отруйні оксиди азоту. Висока концентрація цих частинок в повітрі призводить до подразнення дихальних шляхів, захворювань серцево-судинної системи і зростання смертності. А дизельні двигуни є одним з головних джерел цих шкідливих речовин. Крім того, такі двигуни викидають в повітря канцерогенні зважені частинки.
Робота систем фільтрації вихлопних газів у більшості дизельних авто не відповідає встановленим нормам. Більш того, виявилося, що німецький автогігант Volkswagen протягом семи років обманював споживачів, виробляючи машини зі спеціальним програмним забезпеченням, яке дозволяло обходити перевірку рівня викиду шкідливих речовин.
Всі ці обставини і змусили німців «оголосити війну» дизелю. Виняток допускається тільки для тих дизельних авто, які відповідають стандартам «Євро-6».
Що таке Євро-6?
Так називається екологічний стандарт для виробників автомобілів, який регулює вміст шкідливих речовин у вихлопних газах. Він почав діяти в країнах Євросоюзу з 1 вересня 2015 року. Згідно з нормами «Євро-6», викиди вуглекислого газу новими авто повинні становити не більше 130 грамів на кілометр шляху.
При чому тут Україна?
Зараз в Німеччині налічується близько 10 млн автомобілів з дизельними двигунами. З них менше 3 млн машин відповідають стандартам «Євро-6». Директор транспортної компанії «A + S Україна» Дмитро Беспалов попереджає, що до 2025 року багато старих і невідповідних екологічним нормам авто опиняться на вулицях українських міст. За словами експерта, по найбільш песимістичному сценарію, кількість автомобілів в Києві може скласти 450 авто на 1000 наявного населення.
Чому багато автомобілів – це погано?
Справа не тільки в забрудненні повітря. На думку транспортного експерта Антона Гагена, автомобілізація робить життя мешканців великого міста менш комфортною. Для постійно зростаючої кількості машин потрібні нові місця для паркування, нові розв’язки і підземні переходи. Це погіршить умови для руху громадського транспорту – одна поїздка на роботу або з роботи буде займати в середньому 1,5-2 години. Крім того, автомобілізація означає подальший занепад міського простору, особливо в центрі.
Що робити?
На думку експертів, в українських міст є кілька шляхів, щоб уникнути похмурого майбутнього. По-перше, необхідно розвивати міську інфраструктуру, в першу чергу – громадський транспорт, який повинен бути якісним і доступним. По-друге, потрібно ввести законодавчі обмеження на ввіз старих дизельних авто з країн ЄС.
Крім того, Антон Гаген вважає, що влада українських міст повинна суворіше карати автомобілістів за порушення правил парковки і ввести екологічний контроль якості повітря в містах.