Директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн повідомив, що на українському ринку нафтопродуктів триває профіцит. Він стверджує, що це є результатом нової системи постачання пального, яка дозволяє більше диверсифікувати поставки та зробити їх більш живучими та ефективними.
“4 місяці цього року і цілий 2023 рік пройшли із однією “проблемою” для ринку – це хронічний профіцит продукту. Тобто у нас його постійно дуже багато, причому продукту усіх марок – і бензину, і дизпального, і скрапленого газу. Саме це і є результатом нової системи постачань пального, яка виявилась більш живуча, більш диверсифікована у географічному і в логістичному плані”, – сказав Куюн.
За його словами, з 2021 року кількість бензовозів в Україні зросла в 4 рази, до 6 тисяч машин. Раніше імпорт пального відбувався залізницею та морем, але автомобільний імпорт не проводився.
Куюн також зазначив, що на європейському ринку запаси нафтопродуктів також є великими, а поставки з інших джерел, таких як Близький Схід, Азія і Сполучені Штати, стали активніше здійснюватись.
“Десятиріччя слухали, а буквально за рік взяли і все поміняли”, – зазначив експерт.
Після запровадження ембарго до Росії, країна втратила свій найбільш ліквідний ринок нафтопродуктів і тепер мусить експортувати пальне на віддалені бази та країни, що значно підвищує витрати. Експерт зазначив, що хоча санкції не знищили російський ринок, вони в значній мірі знизили його прибутковість.
“Це по 14-15 тисяч кілометрів… І ти за це все платиш. Так, ти можеш продавати, але це все знижує прибутковість цього продажу. І це теж є наслідок санкцій”, – розповів Куюн.
Експерт також зазначив, що удари по російських нафтопереробних заводах дуже суттєво вплинули на їх експорт нафтопродуктів. Крім того, ціни на нафту також знизилися через збільшену її доступність на світовому ринку.
“Якщо на бензин у них було ембарго ще з 1 березня, то на дизпальне ніхто ембарго не вводив. Але обсяги посипалися дуже серйозно – до мінімальних значень за останні кілька років”, – підсумував Куюн.