Поширена думка про те, що електромобілі взимку втрачають заряд удвічі швидше, вже не відповідає дійсності. Насправді зменшення запасу ходу на 10-30% за мінусових температур має цілком зрозуміле фізичне пояснення: у літій-іонних батареях уповільнюються електрохімічні процеси. Чим холодніше, тим повільніше рухаються іони та тим менше енергії акумулятор може віддати у конкретний момент. Якщо додати звичні для новачків дії – постійний обігрів, фари, роботу склопідйомників – втрата пробігу зростає до 10-30%, а у сильні морози може наближатися до 40%. При цьому енергія не зникає: частина просто тимчасово блокується, доки акумулятор не прогріється.
Електромобілі значно чутливіші до температури довкілля, ніж авто з ДВЗ. У спеку близько +30 °C запас ходу зменшується приблизно на 5%, а за -10 °C може падати до 25%. Це нормальна робота системи, яку розробники враховують ще на етапі проєктування. Сучасні електрокари мають терморегуляцію, що забезпечує стабільну роботу у спеку та мороз. Вона підтримує оптимальну температуру осередків акумулятора завдяки замкнутому контуру з рідинним теплоносієм, який рівномірно розподіляє тепло й не дає батареї переохолоджуватись під час стоянки або перегріватися під час заряджання. Це допомагає зберігати стабільний пробіг і продовжує строк служби акумулятора навіть після багатьох циклів роботи.
Для українських умов така технологія є критично важливою – електромобіль має впевнено працювати в мороз, на снігу та заряджатися від звичайної побутової розетки. Адаптація до складного клімату стає однією з ключових переваг, а не виправданням для обмежень.
При цьому інженери розраховують і на грамотні звички водіїв. Простий набір дій дозволяє зменшити втрату заряду взимку: бажано прогрівати салон і батарею під час заряджання, заздалегідь увімкнувши клімат-контроль, доки авто під’єднане до мережі. Важливо не допускати сильного розряду – краще тримати заряд на рівні не нижче 20-30%, адже за низького рівня батарея може обмежувати потужність. Корисно паркувати авто в теплішому місці, контролювати тиск у шинах, а також користуватися рекуперацією та економічним режимом, щоб зберегти якомога більше енергії в холодні дні.




