Україна досягла значних успіхів у зменшенні поширеності контрафактного пального, проте це питання залишається причиною для занепокоєння, особливо в малих містах та селищах міського типу.
Нещодавні розслідування виявили певні паливні мережі, зокрема ANP та AVIAS, які були причетні до виробництва контрафактного бензину А-95. Ці мережі агресивно просувають свою продукцію на ринку, і тому отримані результати не є несподіванкою.
Розбіжності в якості пального
Аналіз пального, що постачається окремими мережами, виявив значні відхилення від стандартів, встановлених Державним стандартом України (ДСТУ). Зокрема, бензин KRAFT перевищував допустимий рівень сірки в 35 разів, а вміст сірки становив 352 мг/кг, що значно перевищує гранично допустиму норму в 10 разів. Аналогічна ситуація спостерігалася і з бензином “ДНІПРО ОЙЛ ГРУП”, в якому вміст сірки перевищував норму в 70 разів. Експерти також виявили перевищення вмісту токсичного бензолу як у зразках KRAFT, так і DNIPRO OIL GROUP. На заправках KRAFT вміст бензолу перевищував норму майже в чотири рази, а на заправках “ДНІПРО ОЙЛ ГРУП” – більш ніж у сім разів.
Чим небезпечний високий вміст бензолу
Підвищений вміст бензолу становить значну загрозу як для водіїв, так і для пішоходів. Високий рівень може призвести до проблем з двигуном, перегріву та підвищеного рівня викидів. Бензол є небезпечною сполукою, яка сприяє утворенню сажі, потенційним поломкам транспортних засобів і становить серйозну загрозу для здоров’я.
Зменшення обсягів виробництва контрафактного пального
Зменшення пропозиції контрафактного пального можна пояснити скороченням виробничих потужностей, насамперед через зменшення кількості саморобних виробничих потужностей, відомих як “міні-нафтопереробні заводи”.
Деякі з великих міні-НПЗ були зруйновані внаслідок російських бомбардувань та обстрілів, а інші скоротили виробництво через проблеми з ресурсами та логістикою. Як наслідок, багато паливних мереж перейшли з “червоної” зони (що означає невідповідність стандартам чистоти пального) до “синьої” зони (що означає помірну чистоту), покладаючись на імпортне пальне.
Канали, що залишилися, зосереджені на невеликих регіональних мережах
Решта каналів розповсюдження контрафактного пального в основному обслуговують невеликі регіональні мережі. Ці мережі, що працюють у менших масштабах, залишаються привабливими для виробників контрафактного пального. Щоб уникнути потенційних проблем, пов’язаних з контрафактним пальним, автомобілістам у невеликих містах і селах рекомендується їздити трохи далі до більших, авторитетних АЗС.
Незважаючи на позитивні кроки, зроблені для зменшення кількості підробленого пального, споживачам вкрай важливо залишатися пильними та добре поінформованими про якість пального, яке вони купують. Наполегливо рекомендується регулярно користуватися надійними, перевіреними АЗС, щоб забезпечити безпеку транспортного засобу, захистити роботу двигуна та захистити благополуччя водіїв і пішоходів.
Автомобілісти можуть відігравати вирішальну роль у подальшому зменшенні поширеності контрафактного пального на українському ринку, надаючи пріоритет якості та безпечності пального.