Гібридні автомобілі – ті, які мають ДВЗ (двигун внутрішнього згорання) та електромотор, який черпає заряд від електробатареї. Формально вони поділяються на такі три групи:
- Повні гібриди (Hybrid)
- Під’єднувані гібриди (Plug-in hybrid, PHEV)
- М’які гібриди (Mild hybrid)
Попри те, що сьогодні майже всі чули про гібридні автомобілі, більшість людей насправді не знають про різні типи таких машин, які є на ринку. А різняться вони дуже суттєво. У цій статті ми в uamotors розглянемо 3 основних типи гібридних транспортних засобів і опишемо те, що робить кожного з них унікальним.
1. Повні гібриди: «паралельні» та «серійні»
Повністю гібридні транспортні засоби оснащені як бензиновим двигуном, так і електричним. Більшість повних гібридів на певну відстань працюють виключно на електричній енергії. Зазвичай це відбувається на нижчих міських швидкостях, і разом з тим є однією з причин, чому ви можете побачити витрати палива в місті значно менші, ніж на шосе (тоді як в усіх стандартних автомобілях з ДВЗ навпаки).
Повні гібриди поділяють на два принципово різні види: так звані «паралельні гібриди» (або звичайні гібриди) та «серійні гібриди».
У випадку паралельних гібридів двигун внутрішнього згорання працює як разом з електромотором, так і самотужки, коли батарея розрядиться. Також можливий рух винятково на електротязі, зазвичай на старті і невеликих швидкостях. Пробіги на чистій електриці вимірюються декількома десятками кілометрів, але цього вистачає, щоби в умовах міста ви не платили маже нічого за своє пересування. Коли батарея розряджається – вона сама собі «бере» енергію при русі автомобіля, доки знову не акумулює її.
Прихильником паралельних гібридів здавна виступала фірма Toyota. Сьогодні можна знайти гібридну модифікацію з такою технологією майже у кожної моделі Toyota, а також Lexus.
Значно особливішими є серійні гібриди. В такому випадку у рух автомобіль приводить лише і лише електромотор! Завжди! ДВЗ слугує лише для вироблення електроенергії, яка іде до батареї, а звідти її забирає електродвигун. Бензиновий двигун насправді ніяким чином не з’єднаний з трансмісією і колесами.
Найяскравішим виробником серійних гібридів сьогодні є компанія Nissan зі своєю технологією e-Power. Вона застосовується на таких моделях як Note, Kicks (для японського ринку), Qashqai та X-Trail та буде впроваджуватись ширше надалі.
Фактично, повні гібриди заряджають свою акумуляторну батарею виключно за рахунок енергії від бензинового двигуна, а також рекуперативного гальмування.
2. Під’єднувані гібриди (плаг-ін / PHEV)
Усі попередньо згадані гібридні машини заряджають свої акумулятори виключно за допомогою внутрішніх засобів рекуперації енергії. Основна відмінність від них plug-in гібридів полягає в тому, що останні можуть заряджати свої акумулятори як завдяки рекуперації, так і за допомогою зовнішніх зарядних пристроїв – зарядних кабелів, підключених до розетки. Як наслідок, під’єднувані гібриди мають більший запас ходу на електротязі, ніж «паралельні повні» гібриди. Можна сказати, що plug-in гібриди виступають ніби зв’язувальною ланкою між повністю гібридними автомобілями та електромобілями.
До речі, деякі під’єднувані гібриди, як-от Chevrolet Volt чи Honda Clarity PHEV, можуть запускати ДВЗ для накопичення електроенергії в акумуляторах, не зв’язуючи його без необхідності з трансмісію і колесами. Тобто деякою мірою подібно до серійних гібридів.
На даний час плаг-ін гібриди є найбільш поширеним типом гібридних автомобілів. Їх виробляють усі – та ж сама Toyota (Prius/RAV4 PHEV), Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Volkswagen, Ford, Land Rover та купа інших фірм.
3. М’які гібриди
Найновішим технічним рішенням є так звана «м’яка» гібридна установка, яка, як правило, не рухає автомобіль лише на електричній енергії. Взагалі назва тут доволі оманлива. По факту, це всього лиш стартер-генератор, який використовується для невеликого прискорення роботи бензинового двигуна автомобіля, як правило, при розгоні з мертвої точки.
Також ця система бере на себе живлення енергоємних робочих пристроїв, таких як клімат-контроль чи ввімкнене світло. Батареї такого стартера-генератора беруть енергію від роботи двигуна та від рекуперації – тобто при гальмуванні.
М’які гібридні системи зараз дуже популярні у багатьох різних компаній: eAssist (General Motors), eTorque (FIAT-Chrysler), EQ Boost (Mercedes-Benz), i-MMD (Honda) та ін.