Багато водіїв звикли прогрівати двигун узимку – що сильніші морози, то довше працює мотор на холостому ходу. Але влітку ситуація зовсім інша: температура висока, здається, можна одразу сідати й їхати. Однак і тут є нюанси, про які варто знати.
Щоб зрозуміти, чи потрібен прогрів влітку, варто спочатку згадати, навіщо ми взагалі це робимо взимку. У мороз теплові зазори в двигуні змінюються – між поршнями і стінками циліндрів, у місцях тертя, як-от шийки колінвала й вкладиші. Щоб все стало на свої місця і працювало правильно, мотору потрібно трохи часу, аби прогрітись до робочої температури.
Масло в холод теж густіє і гірше змащує деталі. Без попереднього прогріву знос двигуна значно вищий, що може спричинити серйозні наслідки, на кшталт задирів чи провороту вкладишів. Тому я, наприклад, навіть при -5 чи -10°C завжди грію мотор 3-5 хвилин, а при -20°C і нижче – до 10-15 хвилин через автозапуск.
А от влітку зовсім інші умови. Здається, що у спеку нічого гріти не потрібно – все й так тепле. Але не все так просто. Температура хоч і висока, але залежить від регіону. У когось літній ранок – це +5°C, а у когось – +45°C. І хоча теплові зазори швидко нормалізуються, мастило все одно потребує уваги. Масло в теплу пору року рідке, особливо якщо використовується якісна синтетика, яка залишає захисну плівку на деталях. Якщо автомобіль використовується щодня, прогрівати двигун довго не потрібно – достатньо буквально кількох секунд після запуску.
Інша річ, коли машина стояла кілька днів або більше – тоді масло частково стікає з поверхонь, плівка руйнується, і перші секунди після запуску відбувається робота двигуна без повноцінного змащення. Також під час тривалої стоянки, особливо у спеку, починають підсихати сальники – їм теж потрібен час, щоб знову зволожитися й розм’якшити під дією масла. Саме тому навіть улітку, після кількаденної перерви, варто дати двигуну попрацювати хоча б 30-60 секунд перед виїздом.
Колись у більшості інструкцій з експлуатації автомобіля було прямо вказано: після запуску двигун має попрацювати мінімум 30-60 секунд, незалежно від погоди. Зараз багато автовиробників, особливо європейських, наполягають на тому, що прогрівання не потрібне – завів і поїхав навіть у мороз. Але варто пам’ятати, що колись інженери думали про надійність, а сьогодні – про екологію і продаж нових авто. Масляний насос сучасного двигуна справді дуже швидко створює тиск у системі – вже за 3-5 секунд, але для повноцінного проходження кількох циклів масла по системі все одно потрібно 15-25 секунд.
Отже, якщо машина стояла ніч, а тим паче кілька днів – дайте їй хоча б пів хвилини попрацювати після запуску. За цей час не лише двигун почне працювати в нормальних умовах, а й інші вузли, як-от система охолодження, кондиціонер, коробка передач (особливо автомат чи варіатор), також почнуть адаптуватися до роботи. І в результаті ви не лише збережете мотор, а й поїдете комфортніше – з прохолодним повітрям у салоні.