Україну накриє хвиля автомобільного “секонду”

Час читання: 5 хв.
0

Старих автомобілів до України ввозять більше, ніж нових. З початку року до країни завезли 61,9 тис. вживаних авто. Це на 86% більше, ніж минулого року, говориться в звіті “Укравтопрому”.

Нових автомобілів вже купують менше. У серпні українці придбали 7,3 тис. нових легковиків і 10,3 тис. вживаних авто з Європи. Це новий рекорд для України.

“Порівняно з серпнем минулого року попит на старі іномарки зріс майже вдвічі”, – зазначають в асоціації автовиробників. А якщо порівнювати з 2016-м, то більш ніж втричі.

Реклама

Чому нових авто продають менше
Цього року до України вперше ввезли більше старих автомобілів, ніж нових. Рубіж вживані машини перетнули ще в лютому 2018 року. Справа в тому, що з 2016-го розмитнити стару машину стало вигідніше, ніж нову. Тоді парламент прийняв пільгові ставки акцизу для старих машин. Вони повинні відповідати екостандартам Євро-5.

За перший рік ввезення до країни вживаних авто зросло втричі – з 17,4 тис. до 56,8.

“Це абсолютно прогнозований і закономірний процес, який почав розвиватися з тимчасовим введенням в серпні 2016 року знижених ставок акцизу на імпорт легкових авто, що були в експлуатації, випуском не старше 2010 року. Цього року під ці ставки вже потрапляють машини віком до 8 років, тобто середній прайс імпортних авто з пробігом значно знизився останніми роками, що розширило коло покупців таких автомобілів”, – говорить Георгій Овсянников, директор департаменту маркетингу і економічного аналізу асоціації “Укравтопром”.

До того ж, цей крок не вирішив проблему “євроблях”. За даними AUTO-Consulting, до кінця літа автомобілі на іноземних номерах вже займали 19% вторинного ринку. Тобто, кожен 5-й старий автомобіль в серпні вже був на єврономерах.

“Автомобілі на іноземних номерах щомісяця відвойовують по 8-12 тис. клієнтів на українському ринку і стають все масовішими. Це також не може не позначатися на ринку нових автомобілів, як і на офіційному ринку старих авто”, – зазначає Олена Чепіжко, радник керівника Федерації роботодавців автомобільної галузі.

Пільги на розмитнення закінчуються вже цього року – це тільки підігріває ситуацію. Українці поспішають купити вживані авто за зниженою ставкою.

Депутати хочуть зменшити податки на розмитнення авто
І нові, і вживані автомобілі можуть стати дешевше. Влітку парламент прийняв у першому читанні два законопроекти, №8487 і 8488, які знизять ставки на розмитнення машин. Подешевшати повинні як нові авто, так і старі.

Щоб проекти стали законами, депутати повинні ще прийняти до них зміни і затвердити їх в цілому.

Що змінить законопроект №8487?

Базова ставка акцизу для нового автомобіля з бензиновим двигуном об’ємом 1000 куб. см становитиме 50 євро, для дизеля – 75 євро. До цієї ставки застосовуватимуться два коефіцієнти. Один залежить від об’єму двигуна, другий від віку авто.

Розмір акцизу визначатиметься за формулою:

Базова ставка * (об’єм двигуна куб см/1000) * вік (років) = акциз

Наприклад, розмитнення автомобіля 2001 року випуску з двигуном 1,6 л обійдеться в 50 євро * (1 595 куб. см/1000) * 17 = 1356 євро.

Зараз депутати пропонують поміняти як ставки, так і коефіцієнти. Наприклад, хочуть змінити коефіцієнт віку на коефіцієнт, що залежить від відповідності екостандартам євро. Чим нижче стандарт – тим дорожче буде розмитнення. При цьому ввозити до України можна буде будь-яке авто, а не тільки таке, що відповідає Євро-5, як зараз.

Що змінює законопроект №8488?

Цей законопроект вводить ряд обмежень. Ввезти “євробляху” без розмитнення стане складніше. А для порушників вводиться суворіше покарання.

Наприклад, іноземець (литовець або поляк) не зможе ввезти до України понад один автомобіль. За кожен наступний ввезений автомобіль йому треба буде внести заставу – повну суму розмитнення машини.

Автомобіль, ввезений в транзитному режимі, не можна буде передавати комусь іншому, за порушення – штраф 34 тис. грн., такий же штраф за “таксування” на єврономерах.

Законопроект вдарить і по “пересічніках” – штрафи для них зростуть. В транзитному режимі авто на іноземних номерах може перебувати в країні п’ять днів, якщо треба перетнути одну область, якщо більше – дається 10 днів. Цією можливістю користуються жителі прикордонних районів – вони купують машину в сусідній країні і без розмитнення користуються нею. Але для цього кожні п’ять днів треба перетинати кордон. Депутати ж хочуть підвищити розмір штрафів за порушення строків транзиту. За перевищення терміну більш ніж на 10 діб штраф становить 8500 грн. Депутати пропонують встановити штраф за перевищення терміну від 10 до 20 діб – 8500 грн, від 20 до 30 діб – 85 тис. грн, більше ніж на 30 діб (а також за втрату або розкомплектування машини) – 170 тис. грн, або конфіскацію авто за рішенням суду.
А поліція отримає повне право зупиняти авто на іноземній реєстрації, встановлювати особу водія і за допомогою автоматизованої системи обміну інформацією перевіряти все, що стосується “євробляхи” – коли вона була ввезена, ким, і всі інші деталі. При виявленні порушення патрульний зможе накласти штраф і передати інформацію на митницю.

Як законопроекти вплинуть на авторинок
Тексти законопроектів до другого читання ще не підготовлені. Кількість і зміст правок, запропонованих нардепами, величезна, тому зараз складно прогнозувати, як вплине на ринок ухвалення цих законів, вважає Овсянников.

Законопроекти №8487 і №8488 не вигідні ні автовиробникам, ні офіційним дилерам та імпортерам. Але вигідні українцям, які зможуть ввезти старий автомобіль, розмитнити його і легально їздити на українських номерах. Так само, як і купити новий автомобіль за доступнішою ціною.

“Наразі запропоновані законопроекти – це єдина конструктивна спроба врегулювати проблему з неконтрольованим ввезенням автомобілів з іноземною реєстрацією. Тому пропоновані зміни, безсумнівно, матимуть великий вплив на український авторинок. Який саме – важко передбачити. Оскільки сьогодні важливо навіть не те, які саме поступки будуть прописані в законопроектах. Ключовий момент – це те, як виконуватимуться ці законопроекти, і чи виконуватимуться взагалі “, – зазначає Чепіжко.

Тому в майбутньому треба створити такі умови, щоб українці не шукали нові лазівки в законодавстві. А щоб їм було вигідно легально придбати автомобіль, заплативши мінімальну кількість податків, і бути офіційним власником такого автомобіля вже на українських номерах.

Старі автомобілі неможливо утилізувати
В Україні, між тим, найстаріші автомобілі в Європі. Середній вік українських авто зріс до 19 років. Одна з причин: в нашій країні ніде утилізувати непотрібні машини. Підігріває ситуацію і завезення до країни все більшого числа старих авто.

27% автомобілів в Україні старше 30 років, 47% автомобілів віком від 10 до 30 років. Чим старіше автомобіль, тим більше шкоди навколишньому середовищу він приносить: до ґрунту потрапляють свинець, ртуть, машинне масло, залишки паливно-масляних речовин, іржі. 2013 року в Україні набув чинності закон про утилізацію транспортних засобів, згідно з яким в країні повинна була з’явитися мережа утилізаційних центрів. Планувалося, що держава відшкодовуватиме вартість утилізації підприємствам, для цього на все нові автомобілі ввели утилізаційний збір. Але вже 2015 року новий податок скасували через тиск автомобілістів і бізнесу, а система так і не запрацювала, хоча ліцензію на утилізацію авто 2015 року отримали понад 280 підприємств в Україні.

До того ж, українці не мають стимулу позбуватися старих машин. Наприклад, у Франції, якщо громадянин не здасть автомобіль на утилізацію, йому загрожує штраф 75 тис. євро і два роки ув’язнення. Норвежці платять 350 доларів при покупці авто, гроші повертаються при здачі транспорту на утилізацію. У Німеччині виробник повинен використовувати не менше 95% матеріалів, які можна переробити. А в Україні старий автомобіль, в кращому випадку, розбирають, щось здають на металобрухт, а з шин роблять клумби або облаштовують ними дитячі майданчики.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!