Спочатку визначимося з тим, що означає фраза «більше заводських». Справа в тому, що практично для всіх автомобілів виробники пропонують кілька варіантів розмірності колісних дисків і шин: кожен з цих варіантів схвалений виробником, оскільки пройшов випробування і означає не тільки фізичну можливість встановити колеса на автомобіль, але і оптимальність експлуатаційних параметрів.
Таким чином, якщо ви купили автомобіль з дисками діаметром 15 дюймів, але в іншій комплектації виробник пропонує 17-дюймові колеса, ви можете самостійно встановити такі і на свою машину, не побоюючись негативних наслідків. Однак перед установкою обов’язково варто перевірити допустимі розміри коліс для вашого автомобіля в керівництві по експлуатації, щоб переконатися в технічній можливості і правильно вибрати розмірність дисків і шин.
Говорячи ж «більше заводських», ми маємо на увазі перш за все колеса, розмір яких перевищує параметри, рекомендовані виробником. Саме такі «експерименти» впливають на експлуатаційні характеристики. Однак навіть якщо діяти в межах дозволеного виробником, фізику не обдуриш, і установка 17-дюймових коліс замість 15-дюймових, зрозуміло, теж не пройде непоміченою – багато з того, що буде перераховано нижче, буде справедливим і в цьому випадку.
Також визначимося з тим, що колесо – це готовий до установки елемент в зборі, що складається з шини і колісного диска. І «збільшення» в цьому сенсі – поняття багатозначне: адже збільшення діаметра диска зовсім не обов’язково означає збільшення діаметра колеса. Розберемося по порядку.
Чим шкідлива установка великих дисків?
Перш за все диски більшого діаметру, як правило, мають більшу вагу – а отже, зростає маса без амортизації. Більш важке колесо складніше розкрутити двигуну – тобто, витрата палива стане вище, а динаміка – гірша. Крім того, збільшення безамортизаційної маси позначається і на ресурсі підвіски – вона розрахована на певне навантаження, обмежену штатними колесами.
Збільшенню діаметра диска зазвичай супроводжує і зростання його ширини, а також зміна вильоту (глибини посадки диска в колісної арки). Це змінює параметри роботи ступичні підшипників, збільшуючи навантаження на них, і відчутно скорочує їх ресурс. Залежно від ступеня відхилення параметрів від штатних підшипники можуть прослужити на 20-30% менше, а можуть і «сипатися» буквально кожні кілька тисяч кілометрів.
Ну а тепер перейдемо від дисків до шин – адже збільшення діаметра диска змінює і параметри встановлених шин.
Чим шкідлива установка великих шин?
Правило про зростання ваги зі збільшенням розміру справедливо і для шин: як правило, шини більшого посадкового діаметра мають велику масу, яка додається до маси колеса в зборі та підсумкової маси.
Другий недолік пов’язаний з тим, що в переважній більшості випадків збільшення діаметра диска відбувається за рахунок зменшення профілю шини: тобто, щоб нові великі диски влізли в арку, на них потрібно надягти низькопрофільну гуму. Ну а зменшення профілю – це погіршення плавності ходу і загального комфорту автомобіля. Крім того, більш «тонка» шина гірше гасить ударні навантаження і більше передає їх далі – на диск і підвіску. Таким чином, їзда на низькопрофільних шинах по неідеальних дорогах означає зниження ресурсу підвіски і дисків і відповідне збільшення експлуатаційних витрат, в тому числі і на шини, ризик пошкодити які зростає зі зменшенням профілю.
Так, ще один непрямий, але все ж недолік – це фінансова сторона питання. Більше грошей доведеться віддати не тільки за нові диски, але і за гуму для них, і за шиномонтаж, і за потенційний ремонт низькопрофільної шини.
Ну а ще в числі неприємних наслідків можна згадати зміну точності показань спідометра: спочатку спідометри зазвичай налаштовують на легке завищення показань щодо реальної швидкості, і з поступовим зростанням діаметра колеса він спочатку стане точніше, а потім буде «брехати» все сильніше. Крім того, зі збільшенням ширини шини зростає її схильність до аквапланування.
Чи є плюси в установці великих коліс?
Звичайно, збільшення діаметра колеса не означає суцільні недоліки, є в ньому і позитивні сторони. Наприклад, колеса більшого діаметру означають збільшення дорожнього просвіту, а також збільшення максимальної швидкості – адже за один оборот колесо більшого діаметру проходить більший шлях. Зростання ширини гуми означає збільшення плями контакту з дорогою і, відповідно, зчеплення з нею – це поліпшує керованість автомобіля і швидкість проходження поворотів.