Горловина бензобака може розташовуватися як з лівого, так і з правого боку. Чому? З яких міркувань інженери вибирають для неї місце?
Традиції різних країн
Більшість європейських автомобілів горловина виведена на праву боковину. Це зроблено для того, щоб мінімізувати ризик заправки з каністри. При правосторонньому русі лючок під час зупинки перетворюється на узбіччя. Водій може спокійно відкрити його і залити в бак пальне, не побоюючись, що його зіб’є транспорт.
Праве розташування горловини дозволяє вільно відкривати двері водія на АЗС. Автомобілісту не доводиться бути обережними, боячись подряпати її об огорожу або бордюр. Людина може швидко покинути салон, щоб сплатити пальне. Крім того, машину з правим розташуванням бака набагато легше підігнати впритул до колонки.
Це ще не всі причини. У старих європейських містах часто трапляються мініатюрні АЗС. Такі заправки складаються з 2-3 колонок, розташованих поруч із проїжджою частиною. До них зручніше наближатися саме правою стороною, а іноді такий спосіб є єдиним можливим варіантом (наприклад, на вулицях з одностороннім рухом).
Американські інженери міркують трохи інакше. У США, незважаючи на правосторонній рух, чимало машин із лівим розташуванням горловини. Конструктори пояснюють це тим, що так водієві не доводиться докладати додаткових зусиль та витрачати зайвий час. Щоб заправити бак такого автомобіля, достатньо вийти та зробити кілька кроків.
Японія для власного ринку випускає машини з правим кермом та лівим розташуванням лючка. Ця ситуація дзеркальна європейською, але принципи тут ті самі: зручність заправки та можливість широко відчиняти двері. Однак якщо кермо автомобіля, призначеного для експорту, переноситься вліво, горловина зазвичай залишається на колишньому місці. Виробники вважали, що змінювати конструкцію автомобіля в даному випадку недоцільно. Це призвело б до додаткових витрат і збільшення собівартості продукції.
Роз’яснення спеціалістів
Конструктори автомобілів стверджують, що розташування лючка визначається особливостями конкретної моделі. Розробляючи новий автомобіль, інженери повинні враховувати вимоги безпеки. У разі зіткнення можливість займання палива має бути мінімальною.
Для оцінки наслідків можливої аварії інженери проводять краш-тести, досліджуючи динаміку кузова та моделюючи небезпечні ситуації на дорозі. Отримані результати аналізують та узагальнюють. Якщо випробування показують, що різниці у розташуванні горловини немає, лючок розміщують там, де зручніше.
З вантажними автомобілями та іншою великогабаритною технікою справа інакша. Якщо у великої машини чи автобуса лючок вивести на протилежний бік, водієві щоразу доведеться оминати транспортний засіб. Крім того, під час під’їзду до бензоколонки йому буде складніше розрахувати габарити. Через це горловину частіше розташовують з боку водійських дверей.
Поділ на АЗС
Статистика показує, що у ⅔ автомобілів у всьому світі горловина виведена на протилежний від керма бік. Такий поділ був створено навмисно, але він має важливий позитивний ефект. Різне розміщення лючків дозволяє розосередити транспорт на заправці. Частина машин під’їжджає до колонки ліворуч, а частина праворуч. В результаті потоки автомобілів рухаються швидше, і водії витрачають менше часу на очікування своєї черги.
Щоб автомобіліст не заплутався на АЗС, виробники машин оснащують панелі приладів підказками. Біля піктограми бензобака зазвичай знаходиться стрілка, що вказує на бік з лючком. Подивившись її, водій може швидко зорієнтуватися.