Коли спочатку зникли, а потім — подорожчали бензин та дизельне пальне, багато автомобілістів почали замислюватися про електромобіль. А яка ситуація зараз, після початку віялових відключень електрики? AUTO-Consulting зʼясував це у експертів галузі та прихильників електрокарів.
На думку радника міністра інфраструктури Марини Китіної, на відміну від власників автомобілів із ДВЗ, електромобілісти сприйняли відключення електрики без паніки і не почали шукати собі другу автівку з ДВЗ. Хоча, заряджати електромобілі на публічних станціях стало складніше. Причина у тому, що більшість власників електромобілів визначили для себе якісь зручні локації, наприклад, дорогою на роботу, або — на трасі. Зараз велика вірогідність того, що зарядні станції можуть бути відключені, коли ви туди підʼїдете. Сама пані Китіна також потрапила у подібну ситуацію. Але вона відкрила всі додатки із зарядними станціями різних операторів, і знайшла найближчі із тих, які працюють. Так зараз доводиться робити усім електромобілістам. За словами пані Марини, вони й надалі продовжують користуватися своїми електрокарами, просто у них з’явилася ще одна обов’язкова справа.
За спостереженнями пані Китіної, автомобілісти дійсно почали більше уваги звертати на гібриди. Але привабливість поєднання двох типів двигунів — електричного та ДВЗ зʼявилася ще до відключень електрики.
Що до пікових навантажень, які можуть спричинити зарядні пристрої електрокарів, за інформацією Марини Китіної, 80% електромобілістів заряджають свої електрокари вночі, коли мережа найменше завантажена. Для цього існує додаткове обладнання — спеціальний таймер.
Станом на 1 листопада 2022 року в Україні зареєстровано майже 44 тис. «чистих», тобто на акумуляторних джерелах живлення (BEV), електромобілів та ще більше 70 тис. гібридів. За жовтень автопарк України поповнили 1614 авто, що на 73% більше ніж торік та на 2% більше за показник вересня 2022. Всього з початку року, у перший раз зареєстровано понад 10,5 тис. авто, що у півтора рази більше, ніж за аналогічний період 2021 року. Незважаючи на проблеми з постачанням електроенергії, попит не зменшується, за даними компаній-продавців електромобілів, ніхто із замовників не скасував свою закази, та й автівок у наявності в салонах небагато.
Мережа зарядних станцій в Україна налічує більше 8 тис. станцій, тобто співвідношення кількості електромобілів до кількості ЗС в нас на рівні найбільш розвинених країн Європи.
Спостереження Марини Китіної підтверджує і експерт електромобільного ринку, засновник компанії Evodrive Володимир Кулик. За його словами, через відключення електрики, люди, які користуються електромобілями наразі ще більше почали приділяти увагу зарядці по таймінгу. Для них це зрозуміла річ, тому подорожі на більш дальні відстані вони планують ретельніше. Адже зарядні станції також вимикають.
Володимир Кулик також зазначив, що максимальний попит на електромобілі був весною-літом. Наразі він суттєво впав. Стало більше запитів на Plug-In Hybrid, але їхні продажі також просіли.
Більше, ніж віялові відключення на попит на електротранспорт у нас ще з літа вплинули шалений попит на електрокари у Європі, та зростання цін на них. Окрім того, зменшилася кількість шляхів та ринків, з яких зазвичай електромобілі завозили до України. Подорожчала логістика, збільшився термін доставки. Все це скасувало доцільність завозу електричних авто із Кореї, Канади та США. Оптимальними наразі є Китай та Європа.
Ціни на електромобілі зросли весною-літом до +5 тыс USD, порівняно із 2021 роком, — зазначає пан Кулик. На літньому ажіотажі трейдери навіть продавали електромобілі з заробітком +$10 тис,+$15 тис, (раніше це було $1000—3000). Проте, коли усі хто мав гроші, придбали собі електрокар, а ціни продовжували далі зростати, ринок почав падати. Тому, прогнозує Володимир Кулик, коли старі залишки електромобілів в Україні закінчаться, можлива стагнація цього ринку.
Відродження ринку електромобілів пан Кулик бачить вже з весни-літа 2023 р. Якщо, звичайно, війна буде завершена, або хоча б не стане більш руйнівною.
Як повідомили у прес-службі Федерації роботодавців автопрому України, попри всі негаразди, вітчизняний ринок електромобілів стабільно зростає. Четвертий місяць поспіль кількість реєстрацій легкових електромобілів перевищує позначку у 1 500 електромобілів. А загалом за 10 місяців ринок зріс у 1,5 рази і перетнув позначку у 10 тисяч електрокарів.
Звичайно, відключення електроенергії вносять свої корективи у зарядку електромобілів. Але маємо досвід минулих місяців: так само можуть бути проблеми з дефіцитом бензину та стрибками цін на пальне. Тож, як свідчить статистика, прихильність українців до електричного транспорту не згасає, скоріше навпаки, — вважають у прес-службі.
Як повідомив аналітик AUTO.RIA Остап Новицький, статистика перепродажів та перших реєстрацій електрокарів свідчить, що порівняно із вереснем, у жовтні було імпортовано на 10 електричних авто більше. Проте, придбано на 24 шт. менше. Тобто, загальний обсяг ринку електромобілів з пробігом майже не змінювався, починаючи з квітня поточного року (2,1-2,3 тис ел. авто в міс.). Також варто врахувати, що навіть попри воєнний стан, вже імпортовано майже на 1,5 тис більше ЕА, ніж за весь минулий рік (та більше, ніж фіксувалося у попередні роки). А ще маємо 2 місяці до завершення року. Це, на думку пана Новицького, свідчить, що навіть під час певних, (та сподіваємось, тимчасових) негараздів з подачею електроенергії, попит на електромобілі з пробігом не знижується.
Є і ще один цікавий момент, зазначає Остап Новицький. Зараз на AUTO.RIA спостерігається рекордна кількість пропозицій електромобілів – майже 5 тисяч. І це число продовжує зростати. Для порівняння: у попередні роки пропозицій було 1,7-2,2 тисячі.
Якщо розглянути детальніше, що саме пропонують, думка про те, що власники бажають терміново позбутися «електричок», не підтвердиться. Справді, нині дещо частіше пропонують «бюджетний» Nissan Leaf, але значно більше стало таких електрокарів, як VW e-Golf, та ID.4, Renault ZOE, Tesla (усі моделі), Honda/Dongfeng M-NV. Раніше (минулого року) оголошень з кожною із цих моделей налічувалося менше за сотню. Нині – від 100 до 300 пропозицій, розміщених водночас. Зваживши, що серед них є чимало майже нових авто, зокрема таких, що призначені для ринку Китаю, стає зрозуміло, що все ж таки переважає розширення ринкової пропозиції, а не панічні настрої серед власників електрокарів, — підсумовує пан Новицький.
Як бачимо, відключення електрики не вплинули на бажання електромобілістів пересуватися на своєму електрокарі. Правда, з урахуванням існуючої ситуації, для цього наразі потрібно трохи більше думати і планувати, ніж зазвичай.
На вторинному ринку нашої країни почали з'являтися китайські автомобілі, які переступили трирічну межу. На жаль,…
Європейський автопром знову на межі кризи напівпровідників. За словами Томаша Бебена, голови Асоціації виробників автомобільних…
Автомобіль — це вже не просто засіб для пересування, а й частина нашого життя, яка…
Шведський автовиробник представив оновлену версію універсала Volvo V60 2025 модельного року. Лінійка, як і раніше,…
Японські машини зазвичай вважаються надійними, навіть у наших реаліях. Однак є й ті, що не…
Напередодні ми розповідали про те, що Kia вивела на тести нове покоління кросовера Seltos. Машина…
Leave a Comment