Ця процедура спрямована на зниження биття коліс, що виникає при неврівноваженому обертанні. Балансуванню підлягають усі марки автомобілів. Процедуру необхідно виконувати регулярно. Не варто чекати на прояви неполадок з керуванням транспорту.
Виділяють два найбільш небезпечні різновиди порушення:
- Динамічний – вісь інерції знаходиться під кутом по відношенню до осі обертання, нерівномірний розподіл навантаження відбувається по ширині колеса. Виявляється биттям убік. Проблема є актуальною для широкопрофільних шин.
- Статичний осі розташовані паралельно, при цьому навантаження поширюється по колу. Виявляється поздовжнім биттям.
Найчастіше порушення виникає через:
- неправильного виготовлення та монтажу шин;
- внутрішніх або зовнішніх ушкоджень, спричинених агресивною їздою, аваріями та неякісними дорогами;
- нерівномірного зношування шин.
Коли виконувати балансування
Фахівці рекомендують робити балансування через кожні 10 тис. км. або після зміни сезону. Не варто робити балансування рідше одного разу на рік. Також відрегулювати баланс необхідно за умови:
- встановлення нової колісної пари;
- сезонної зміни шин;
- форс-мажорні обставини;
- виявлення биття в рульовій системі, яке найчастіше виникає на підвищених швидкостях.
Процедура виконується на обидві осі, навіть якщо дисбаланс більш виражений передній парі.
Як роблять балансування
Незалежно від виду дисбалансу коригування виконується на спеціальних верстатах з використанням грузила. Обтяжувачі зазвичай виготовляють з цинкового або свинцевого сплаву. Для ліквідації дисбалансу застосовують клейові та набивні грузики. Останні використовуються литі диски. Обтяжувачі можуть розташовуватися на внутрішній або зовнішній стороні обода.
Динамічне порушення працівники СТО виявляють на спеціальних стендах. Пристрій застосовується для обертання колеса та фіксації обтяжувачів у зоні виявлення проблеми. Статистичне порушення усувається у вигляді підвішування на вісь обертання. Виконавши кілька рухів за маятниковим принципом колесо фіксується, при цьому максимально важка точка знаходиться знизу.
Для деяких видів транспорту (наприклад, гоночного) проводиться фінішне балансування. Автомобіль знаходиться на установці, а колесо розкручується на швидкість понад 100 км/год. За допомогою комп’ютера визначається зона фіксації та вид обтяжувача. Така процедура проводиться на окремих станціях технічного обслуговування.
Колеса вантажних моделей проходять автоматичне балансування. Всередину шин насипають спеціальну речовину, гранули якої під час обертання фіксуються у місці виникнення порушення.
Навіщо робити балансування
Тільки власник автотранспорту вирішує, чи потрібно виконувати процедуру чи ні. При цьому важливо оцінювати можливі наслідки дисбалансу. Основними з них є:
- підвищений знос шин;
- погана керованість автомобілем;
- низька ефективність гальмівної системи;
- прискорене зношування вузлів підвіски;
- вібрація кермового кола;
- напруженість та швидка стомлюваність під час їзди.
Leave a Comment