Акумулятор автомобіля, який регулярно обслуговувався та справно «крутив» стартер, несподівано повністю розрядився. Після заряду від зовнішнього пристрою через три дні, доки машина стояла в гаражі, батарея знову розрядилася. На пластинах акумулятора з’явився товстий шар коричневого нальоту, якого раніше не було. Чи багато хто з таким стикався? У чому причина такої несправності? Чи можна її усунути? Давайте розбиратися.
Зазначені симптоми і наліт, що утворився, свідчать про пошкодження АКБ – сильної сульфатації її пластин. За твердженням фахівців Інституту електродинаміки НАН України, найбільш імовірною причиною такої несправності є неконтрольоване збільшення в процесі експлуатації або техобслуговування батареї щільності її електроліту (норма – 1,25-1,26 г/см3).
Це може статися під час вирівнювання або збільшення щільності електроліту (деякі посібники з технічного обслуговування акумуляторів рекомендують робити останнє, щоб зберегти працездатність батареї в зимовий період). В обох випадках в банки АКБ доливають свіжий електроліт підвищеної щільності.
Коли вона становить 1,29-1,30 г/см3, сульфатація пластин різко прискорюється (особливо при тривалому зберіганні батареї). Кристали сульфату свинцю, що утворюються, замикають різнополярні пластини батареї і різко збільшують струми витоку. В результаті акумулятор навіть після повної зарядки швидко розряджається.
Слід зазначити, що це може статися як з вживаними, так і з новими акумуляторами. Ось чому виробники рекомендують доливати в АКБ у процесі експлуатації лише дистильовану воду.
Необхідно пам’ятати, що через невисоку точність побутового денсиметра можлива помилка у вимірах, внаслідок чого щільність електроліту в батареї перевищить допустиму величину – 1,28 г/см3.
З сульфатацією електродів борються, піддаючи АКБ контрольно-тренувальним циклам (див. «АЦ», № 48’2002). Якщо «вік» акумулятора становить 5-6 років, «реанімувати» його навряд чи вдасться. Позбутися товстого нальоту на пластинах вже не вдасться, тому таку батарею слід замінити на нову.