Статті

За скручений пробіг автомобіля пропонують штрафувати на 34 000 грн

У Верховній Раді з’явився законопроєкт, в якому йдеться про запровадження відповідальності за скручування пробігу автомобіля. Штрафувати пропонують на доволі великі суми.

Ось дослівно як виглядає головна частина цієї пропозиції: «Фальсифікація пробігу вживаного транспортного засобу з метою продажу третім особам, яка виявлена під час реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу тягне за собою накладення штрафу». За вперше виявлене подібне порушення – від 8500 грн до 17000 грн. За аналогічне друге, виявлене протягом року – від 17000 грн до 34000 грн. Право складати протоколи про такі адмінпорушення запропоновано надати уповноваженим працівникам Національної поліції.

Однак, як це буває часто, нове рішення викликає нові питання. Ось про що ще варто було б потурбуватися авторам нової ініціативи.

Оскільки фіксація пробігу відбувається зараз і без окремих законів, при чому не перший рік, виникає ризик, коли власник авто, який не підозрює про те, що до нього кимось раніше пробіг був «скручений», може отримати штраф за «чужі гріхи», двічі ставши жертвою. Тож аби такого не ставалося, слід зазначити, що виявлення математичної різниці пробігів зі знаком мінус можливе лише щодо даних, внесених до Єдиного державного реєстру не раніше, ніж з дня набуття чинності новими правилами, або після першої реєстраційної дії з відповідним ТЗ  після такої ж дати.

Умовою настання відповідальності за «скрутку», як зазначено в проєкті, є фальсифікація пробігу з метою продажу авто третім особам, що може бути виявлено при реєстрації чи перереєстрації. Однак, оскільки умова продажу виключна, при «вписуванні» ГБО, при зміні адреси власника, втраті свідоцтва про реєстрацію та ще низці варіантів розбіжність між фактичним та зафіксованим у ЄДР значенням одометра не вважатиметься порушенням. Відповідно, можна «змотати», звернутися до СЦ МВС для заміни «техпаспорта», й внести до ЄДР вже «змотаний» пробіг. Без штрафу.

Український автопарк приблизно на 16-17% складається з автомобілів, вироблених або сконструйованих ще у радянські часи, де лічильник кілометражу має 4-5 сегментів. І за час експлуатації може не раз переповнитися, тобто дійти до значення 99999, й «обнулитися». Далі власник такої машини знову ж ризикує отримати штраф за те, що на одометрі менше значення, ніж було зафіксовано раніше. При цьому будучи невинуватим.

Не з шахрайських мотивів, а з потреби замінити, наприклад, американського формату панель приладів з милями та Фаренгейтами на європейського зразка, щоб вона відповідала місцевим стандартам, власник може купити таку вживану деталь, в пам’яті якої інший пробіг. Така ж потреба може виникнути для заміни панелі (або тахографа), яка вийшла з ладу, чи при встановленні цифрового «віртуального» варіанту замість аналогового. І знову, якщо пробіг на новому інструментальному кластері інший, є ризик отримати штраф. Тому слід розробити спосіб звернення до СЦ МВС із заявою про заміну лічильника пробігу й внесення до ЄДР відомостей про таку операцію й нових показників без штрафних санкцій.

Запропонований механізм передбачає штрафи лише для власників автомобілів, які їх продають. Що загалом логічно, адже головний вигодонабувач від шахрайства з пробігом – продавець. Проте зазвичай, оскільки сучасна електроніка доволі складна, саму «скрутку» виконують окремі спеціалісти, за гроші, які володіють відповідними знаннями й обладнанням. При цьому часто відкрито рекламують свої послуги. Тож не менш логічно було б передбачити відповідальність для виконавців послуг зі «змотування» пробігу.

У жовтні цього року розпочалося бета-тестування переоформлення автомобілів у Дії. Тобто, цілком без відвідування сервісного центру МВС, якщо вас влаштовує цифровий варіант «техпаспорта» й «старі» номерні знаки. Невдовзі, після завершення тестування, послуга мала б стати доступною для всіх громадян. Проте обов’язковість фіксації пробігу при перереєстрації унеможливлює роботу цього механізму, адже очевидно, що пробіг фіксувати може лише працівник СЦ МВС, бо якщо його записувати зі слів продавця, все цілком втрачає сенс.

Втім, нагадаємо, що все це лише проєкти законів, які мають пройти певні процедури та розгляди, щоб їм дозволили потрапити у сесійний залі не факт, що це взагалі відбудеться.

Скарбик Павло

Головний редактор видання UaMotors. Захоплюєтся технологіями та новими автомобілями.

Опублікував
Скарбик Павло

Останні записи

Дизель в Україні дорожчає, але дефіциту не очікується

В Україні зростають ціни на дизельне пальне, і головною причиною стали нові санкції та посилення…

30.09.2025

Mercedes і Volkswagen повертають фізичні перемикачі в автомобілі

Автовиробники, які довгі роки робили ставку на сенсорні екрани, поступово повертаються до фізичних елементів управління.…

30.09.2025

BMW готує X5 нового покоління з ультракомпактними «ніздрями»

Компанія BMW активно працює над новим поколінням свого бестселера X5, який очолює рейтинг продажів преміальних…

30.09.2025

Toyota оновлює старі моделі замість випуску нових

Останніми роками Toyota обирає обережний підхід до оновлення своїх популярних моделей. Нові версії RAV4 і…

30.09.2025

Названо 3 схеми штрафів, на які варто звертати увагу кожному водію

Попри активне використання автоматичних камер, протоколи поліції досі відіграють значну роль, і водії іноді стають…

30.09.2025

Mercedes об’єднує дизайн електромобілів і ДВЗ у єдиному стилі

Mercedes-Benz запускає нову еру у дизайні: електричні та бензинові версії моделей тепер майже не відрізнятимуться…

30.09.2025