У виробничих лінійках багатьох виробників є моделі автомобілів з поршневими моторами та електричними двигунами. При виборі типу силової установки слід орієнтуватися на умови експлуатації. Наприклад, електричний мотор поки що мало підходить для далеких заміських поїздок через тривалий час зарядки і слабкий розвиток мережі зарядних станцій в України.
Переваги та недоліки електромобілів
Автомобілі з електричним двигуном відрізняються:
- хорошими динамічними характеристиками за рахунок високого та стабільного крутного моменту двигуна;
- спрощеним технічним обслуговуванням – електромотор не потребує регулярної заміни олії та фільтрів;
- меншими витратами на кілометр пробігу через різницю цін на рідке паливо та електроенергію.
Перед покупкою електричного автомобіля слід заздалегідь продумати – де заряджатимуться батареї. Якщо покупець має власний будинок, то можна скористатися побутовою мережею або встановити на території портативну зарядну станцію. Стаціонарні станції загального користування є лише великих містах, час зарядки залежить від потужності установки.
Зазначений виробниками запас ходу без підзарядки скорочується при різких розгонах, використанні кондиціонера та іншого енергоємного обладнання. Акумуляторна батарея поступово деградує, що призводить до падіння ємності. Прискорена зарядка також не найкраще впливає на ресурс батареї, але в будь-якому випадку акумулятор витримає щонайменше 7-10 років експлуатації.
Переваги та недоліки автомобілів з поршневим двигуном
Великою перевагою машин із двигуном внутрішнього згоряння є швидкість заправки – для заливки повного бака потрібно 3-5 хвилин із урахуванням витрат часу на оплату палива. Крім того, можна взяти додатковий запас пального у каністрах, що важливо при далеких поїздках дорогами без розвиненої інфраструктури.
Недоліки машин з ДВЗ:
- необхідність регулярного технічного обслуговування;
- висока вартість кілометра пробігу, порівняно з електричними автомобілями;
- недостатній крутний момент при низькій частоті обертання колінчастого валу.
Гібридні автомобілі
На ринку Європи та Північної Америки пропонуються автомобілі з гібридною силовою установкою (PHEV) із підтримкою зарядки від зовнішнього джерела. На борту встановлено поршневий двигун та електромотор-генератор – запас ходу на електричній тязі не перевищує 100 км у міських умовах. Двигун внутрішнього згоряння використовується для підтримки електромотора під час різких розгонів, руху з високою швидкістю та підзарядки батареї.
В результаті середня витрата палива становить від 1 до 3 л на 100 км шляху. Передбачено заряджання батареї від зовнішнього джерела (наприклад, спеціальної станції або побутової мережі). Підживлення акумуляторів відбувається при гальмуванні за рахунок рекуперації та подальшого перетворення накопиченої енергії.
Автомобіль із гібридною силовою установкою універсальний – підходить для міської експлуатації та далеких поїздок, у разі розряду батареї машина продовжує рух на бензиновому чи дизельному моторі.
Ще одним популярним напрямом розвитку є «м’які» гібриди – автомобілі з поршневим мотором та стартер-генератором, розрахованим на напругу 48 В. Електрична тяга використовується тільки в момент старту та розгону до 40-60 км/год, знижуючи навантаження на поршневий мотор економити паливо. Рух тільки електричним двигуном для «м’якого» гібрида не передбачено.
Вибір
Автомобіль із двигуном на рідкому паливі підійде для тривалих та частих поїздок. Розвинена мережа заправних станцій дозволяє придбати паливо на будь-якій трасі чи у будь-якому місті. Машину з класичним ДВЗ простіше відремонтувати, оскільки електричні та гібридні автомобілі мало вивчені автомеханіками.
Електричні автомобілі підійдуть для поїздок містом. Наявність у власника свого будинку стане великим плюсом, оскільки йде проблема підзарядки акумуляторної батареї. У інших ситуаціях експлуатація електричного транспорту пов’язані з труднощами.
Автомобілі із гібридними установками є оптимальним вибором. Машини придатні для поїздок на будь-які відстані, заправити бак рідким паливом набагато простіше, ніж заряджати акумулятор від мобільної або стаціонарної станції.
Висновок
Електричні автомобілі на 30-50% дорожчі за бензинових побратимів. Паралельно пропонуються машини з гібридними силовими установками (PHEV, «м’який» гібрид), які ввозяться в Україну з Європи та Північної Америки неофіційними каналами. Вибір типу силової установки залишається за покупцем, який має орієнтуватися не лише на дизайн та ціну, а й враховувати умови експлуатації та технічні можливості автомобіля.
Реклама