Рівно рік тому, наприкінці 2019-го, кореспондент журналу «Фокус», готуючи статтю «20 прогнозів – що чекає Україну у 2020 році», запитав думки автора цього огляду щодо перспектив розвитку ринку електромобілів в Україні. Ось цей коментар: «Протягом усього року діятимуть пільги на розмитнення легкових електромобілів – нульові ставки мита та ПДВ, залишається лише невеликий акциз, розмір якого на практиці становить від 20 до 100 євро за автомобіль. Це лише один з факторів, який сприятиме зростанню ринку. Зниження цін на вживані електромобілі у США та Європі, звідки вони потрапляють до нас, оновлення актуального модельного ряду, подальший розвиток мережі зарядних станцій, а також можливі закупівлі з боку державних органів – все це допоможе збільшенню продажів».
І що ми маємо зараз, наприкінці 2020-го? Внутрішні перепродажі електромобілів з пробігом кількісно наздогнали імпорт, який поволі зменшується. Нових електрокарів продається кілька десятків, і ще жодного разу їх не було більше за 100 шт. на місяць. Крім цього є ще один важливий показник – відношення пропозиції до фактичних продажів. У вересні охочих продати свій електромобіль було у 2,1 раза більше за тих, хто їх купував, у жовтні – у 2,2, у листопаді – у 2,6 раза. Статистика, на жаль, свідчить про згасання інтересу у цьому сегменті.
Отже, за підсумками листопада, з огляду на дані про реєстраційні дії з транспортними засобами від ГСЦ МВС, загальний обсяг «вторинки» становив 897 електроавто, де «пригнаних» машин виявилося лише 463 шт., а перепроданих – 434 шт. Окрім того, зареєстровано 55 нових електромобілів. А які легкові «електрички» були найпопулярнішими останнього місяця осені?
Серед нових найчастіше купували Jaguar i-Pace (12 шт.), Audi e-Tron (9 шт.), та Porsche Taycan і BMW i3 (по 7 одиниць кожної моделі). Всього ж український автопарк від початку року поповнився на 561 новий електромобіль та на 6053 вживаних. Тож загалом в Україні зараз є близько 24 тисяч автівок, які їздять виключно на електротязі.
А що з торішніми прогнозами: чому, хоч обставини вказували на усі умови для зростання сегменту, цього таки не сталося? Відповідь вкрай проста: із 20 коментарів, розміщених тоді у «Фокусі», в жодному не було згадане слово «карантин», «пандемія» чи «коронавірус». Тоді ніхто про них не знав, а як щось і чув, то не був готовий сприймати за серйозний чинник впливу. І дарма: поки не буде перегорнуто сторінку з коронавірусом, навряд чи є сенс складати будь-які прогнози на наступний, 2021-й рік. Лише зазначимо, що потенціал для розвитку сегмента електрокарів залишається – під тиском обставин він лише, так би мовити, став на паузу.
З іншого боку, для покупців електромобілів умови зараз сприятливі, які ніколи: вибір максимальний, кількість продавців, готових до предметного «торгу», зростає з кожним днем. Так, це не надто позитивний сигнал для ринку, однак наразі ми лише констатуємо те, про що свідчать дані.