В Україні під час війни з російськими окупантами не проводять офіційних перевірок якості бензину та дизельного палива, які продають мережі АЗС. Це спричинило збільшення кількості низькоякісного палива. Журналісти програми «Гроші» провели розслідування та з’ясували, яке паливо зараз продають українським водіям.
Журналісти програми «Гроші» за допомогою спеціаліста взяли зразки палива (по 5 літрів) на чотирьох всеукраїнських мережах АЗС – WOG, АВІАС, БРСМ та ОККО. Потім бензин та дизельне паливо направили на дослідження до незалежної акредитованої лабораторії (її назва не уточнюється). Зразки позначалися лише номером, щоби фахівці лабораторії не знали, чиє паливо вони перевіряють. Із представником кожної АЗС оформляли акти відбору проб палива.
В результаті виявилося, що дизельне паливо в одній із мереж АЗС, чиї зразки досліджували у лабораторії, абсолютно не відповідає українським стандартам. Дизель інших трьох мереж АЗС відповідає стандартам, але помітно відрізняється за характеристиками один від одного.
У низькоякісному дизельному паливі можуть бути залишки бензину. Як бензин потрапляє в ДП? Наприклад, якщо насосна станція спочатку перекачувала бензин, а потім перекачувала дизельне паливо. Дизель вимиває все, що знаходиться у трубопроводах, забирає із собою фракції вуглеводнів та зберігає їх.
Лабораторні дослідження бензину виявили в одному зразку надто великий вміст бензолу. Його рівень не відповідає нормі. Бензол – це токсичний канцероген. Він дуже шкодить здоров’ю людей.
Загалом результати лабораторного дослідження бензину виявилися несподіваними. Бензин деяких мереж АЗС, які позиціонують себе як преміальні, за якістю гірший, ніж у дискаунтерів.
Тим часом, станом на вересень 2023 року приблизно 30% бензину А-95, який продавали в Україні, мало значні порушення якості. Такого висновку в результаті лабораторних досліджень дійшли експерти Інституту споживчих експертиз. Найбільше неякісного бензину продавали у Запорізькій області. Там, за даними Інституту споживчих експертиз, більше половини заправок торгує неякісним паливом.
Експерти Інституту споживчих експертиз вважають, що збільшення кількості неякісного палива відбулося через запровадження з 1 липня 2023 року довоєнних податків на пальне. Чому? Тому що прибутковість фальсифікування палива значно збільшилася, і цим користуються «ділки».