Переваги та недоліки електромобілів

0
96

Про «електричну революцію» на авторинку говорять уже не перший рік. Але сьогодні драйвером зростання електрокарів вже є не виробники, а покупці, які проявляють активний інтерес до таких автомобілів. У своїй колонці я вирішив розглянути плюси та мінуси електрокарів, а також наслідки електрифікації для автобізнесу загалом.

Перехід від автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння до електрокар є всі підстави вважати революційним. За 9 місяців 2022 року продаж електрокарів у світі зріс на 75%. Такого підйому не було навіть при переході від механічних до автоматичних коробок. При цьому важливо брати до уваги, що цифри могли бути ще більш вражаючими, якби не було дефіциту напівпровідників, кобальту, нікелю та інших металів, необхідних для виробництва електрокарів. Досягти успіху в реалізації тренду на електрифікацію, який раніше ставили США та Євросоюз, вдалося Китаю. На даний момент 50% з 8 млн проданих електрокарів припадають на Піднебесну. На ринку Китаю вже представлено близько 300 моделей. Глобальним лідером серед виробників за кількістю вироблених електрокарів у 2022 році став BYD, за яким слідує Tesla. Очікується, що всього у світі 2023 року буде продано 11 млн електромобілів.

На поточному етапі зростання продажів електрокарів відбувається не зверху (від виробників, що диктують ринку, що потрібно купувати), а знизу (від клієнтів, які пред’являють попит на електрокари). У цьому нічого дивного. Роки пандемії розширили нашу свідомість – ми стали активніше купувати в онлайні, користуватися різними онлайн-сервісами, виріс загальний рівень інформатизації. Україна завжди була однією з провідних країн світу з погляду проникнення гаджетів, рівня покриття мережами передачі даних, розвитку технологій VR. Тому саме Україна схильна до тренду на електрифікацію. На сьогодні багато покупців уже зараз ставляться до автомобіля як до гаджета. Тому змінюється і ставлення до електрокар.

Відразу хочу зазначити, що мій поточний бізнес ніяк не пов’язаний з електрокарами, я не маю відношення до їхньої популяризації. Але вивчивши уважно питання і познайомившись з електрокарами, я став розглядати собі можливість покупки такого автомобіля. Те, що моя наступна машина буде електричною чи гібридною – це вже точно. Але насамперед я хочу пояснити, на чому базується моє рішення.

Поширеним міфом щодо електрокарів було те, що вони нібито не призначені для холодних умов експлуатації . Зараз можна впевнено говорити, що це не так. За окремими параметрами вони краще адаптовані під холодний клімат, ніж автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння. Подивіться характеристики сучасних китайських електрокарів – батарея в них працює, як заявляють виробники, до -60 градусів, а експлуатація автомобіля дозволена до -40. При цьому, прогрів електрокара займає не 20 хвилин, як у авто з дизельним мотором, а лише 5 хвилин.

Інший момент, що викликає побоювання частини потенційних покупців – надійність . Електрокари вирізняє максимально проста конструкція. Вартість великих вузлів повністю нівелюється зі звичайними автомобілями. Запчастини в рамках бренду максимально уніфіковані та спрощені. Потрібно лише вирішити питання з електрикою та підвіскою. Батарея за потреби змінюється як повністю, так і частково. Вся електроніка “заливається” через комп’ютер, і ніякі системи там не можуть “глючити”. Щодо кузовного ремонту, то якихось складнощів я тут не бачу. У разі потрапляння у ДТП потрібно лише дочекатися приходу нового бампера.

Ще один міф, що часто зустрічається, – це те, що поточний стан інфраструктури нібито не дозволяє експлуатувати електрокари в Холодний клімат. Це також далеко від реального стану справ. Україна має важливу перевагу – в нашій країні 70% населення сконцентровано в містах на відміну від США, де все з точністю до навпаки. Тому досягти потрібного охоплення інфраструктури в Україні набагато простіше. У країні вже працює близько тисячі зарядних станцій. Є з десяток великих компаній, які за півроку можуть поставити станції, що бракують, у будь-якому великому місті. Наприклад, в Омську електрозарядні станції вже поставили різні компанії – від мережі «Лукойл» до місцевого дилера BMW – компанії «Барс». Постачальники можуть навіть встановлювати станції швидкої зарядки. За наявності попиту терміни їхньої окупності будуть досить невеликі. Тому щойно населення масово пересяде на електрокари, то і «Газпромнефть», та інші великі гравці ринку АЗС, певен, поставлять свої станції.

Інший міф, який часто можна почути про електрокар – це невеликий запас ходу.  Говорити про те, що заряду батареї вистачає для їзди від роботи та назад, вже давно неактуально. Їздити без підзарядки можна цілий тиждень. Можна навіть доїхати на машини з Києва до Львова на одній зарядці. Більше того, не можуть не вражати динамічні характеристики електрокарів. Більшість моделей розганяється до 100 км/год за 5-7 секунд. І мова не про якісь спорткари, а про звичайні універсали, мінівени та інші сімейні автомобілі. При цьому кількість режимів роботи у електрокарів перевищує аналогічну кількість у автомобілів з двигуном внутрішнього згоряння.

За останні роки електрокари суттєво зробили крок вперед не тільки за своїми характеристиками, а й по оснащенню.У 2022 році я побував на заході «Автостату» в Москві, де на території лофта було представлено близько 30 китайських електрокарів – від автомобілів «А» та «Б»-класів до кросоверів та люксових представницьких седанів. Достатньо було лише поглянути на них, щоби переконатися, як значно змінилася внутрішня начинка автомобілів, ергономіка, системи керування автомобілем. І це не кажучи вже про абсолютно космічний дизайн, що нагадує фантастичні фільми. Це стосується як інтер’єру, так і інтер’єру. При цьому вражає рівень оснащення. Багато хто, можливо, пам’ятає, як у базових версіях Volkswagen Polo Sedan або Renault Logan були механічні склопідйомники. У випадку з електрокарами в базових версіях є і люк у даху, і електрорегулювання сидінь, і діодне освітлення, і щонайменше 4-5 РК-моніторів.

З огляду на те, що держава всіляко стимулює напрям електрокарів, їх купівля стає ще економічно виправданою . По-перше, йдеться про субсидії на придбання електрокарів. По-друге, податкові пільги. На електрокар ставка податку на сьогодні становить 15%, на гібрид – 28%. Таким чином, податок нижчий у 2-3 рази, ніж на автомобіль із ДВС. А якщо ми врахуємо також економію витрат на паливо, то висновки будуть ще очевиднішими.

Багатьох хвилює питання ліквідності електрокарів на вторинному ринку.На сьогодні темпи зниження залишкової вартості електрокарів вищі, ніж у автомобілів із ДВЗ, але це тимчасова ситуація. Насамперед, це пов’язано з тим, що електрокари, куплені 5-10 років тому, відрізняв зовсім інший рівень технологічної бази та батарей. Втрати раніше могли становити до 70% вартості. Зараз технологічний рівень електрокарів зовсім інший. Гарантійний період став більшим, термін життя запчастин та конструкції також збільшився. Зменшуватиметься відсоток втрат. Я переконаний, що за 5-7 років електрокари втрачатимуть у вартості не більше ніж автомобілі з ДВС. Тут немає зносу металу та великих вузлів, як у випадку з автомобілями з ДВС. Немає ризику поломки дорогих вузлів. Тому залишкова вартість буде вищою. Якщо ви подивіться на залишкову вартість Tesla, то вже сьогодні вона практично не відрізняється від Mercedes-Benz чи Kia. Автомобілі марки втрачають на рік по 5% на рік, а дехто продається навіть дорожче, ніж при покупці.

Чи варто дилерам перемикатися на електрокари, і як взагалі буде влаштована їхня дистрибуція?  На сьогодні багато виробників електрокарів, наприклад, Skywell, Evolute, як і раніше, практикують «класичну» схему дистрибуції, що передбачає приведення дилерських центрів у повну відповідність до діючих стандартів і брендбука. У той же час є постачальники, які ввозять до України електрокари відразу кількох брендів. Вони навіть не мають власних салонів, не кажучи вже про дилерську мережу в регіонах. Але, незважаючи на це, вони дають гарантійну підтримку на автомобіль, його ключові вузли та агрегати, включаючи батарею. Жодних брендованих салонів, жодної агресивної реклами, все в онлайні. Такий ось гібридний формат. Можливо, за ним майбутнє дистриб’юторської моделі – без автопалаців, мільйонної реклами, зациклювання на одному бренді, тощо. Адже всі ці витрати зрештою завжди лягали на клієнта. Спрощена модель пропонує іншу собівартість продажів. Значить, самі автомобілі можуть бути доступнішими. Істотно нижчий поріг входу приверне нових партнерів – таким чином, гравців буде більше, конкуренція вища, що призведе до вищої якості обслуговування.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!