Нацбанк заявив про глобальну реформу в обов’язковому страхуванні автомобілів — автоцивілкою (обов’язкове страхування цивільної відповідальності, ОСАЦВ). Водії не мають права сідати за кермо без таких полісів, їхня відсутність карається штрафом від 425 до 850 грн.
НБУ анонсував такі зміни у цьому виді страхування:
• Скасується чинне регулювання цін на поліси автоцивілки. Довгі роки влада пояснювала його тим, що ця страховка є обов’язковою, тому не давали страховикам завищувати ціни, підтримуючи водіїв. На даний час середня ціна ОСAГО знаходиться в районі 2,5-2,8 тис. грн для досвідченого водія (прав більше 2 років) у Києві. Але тепер Нацбанк збирається дозволити страховим компаніям встановлювати розцінки на їхнє розсуд. У якому діапазоні вони можуть бути — фінансисти поки що не передбачають.
• Почнеться поетапне підвищення страхових виплат постраждалим в аваріях до європейських рівнів відповідно до директиви ЄС 2021/2118 від 24 листопада 2021 року. Воно займе від 6-7 років, але в результаті за майновими збитками (пошкодженням автомобіля тощо) постраждалі повинні отримувати до €1,3 млн, а за здоров’ям (якщо хтось отримав травми/загинув) — до €6,45 млн. Поки що страховики платять набагато менше: до 160 тис. грн — за майном, до 320 тис. грн — по здоров’ю.
• Збираються змінити практику виплат постраждалим від здоров’я у разі втрати працездатності та смерті. Поки що люди отримують всю суму цілком (до 320 тис. грн), але влада хоче ввести розбивку (помісячно, поквартально тощо) таких виплат — протягом усієї інвалідності (при втраті працездатності) або всього життя родича-спадкоємця, якщо мова йде йдеться про смерть у дорожній аварії.
• Пряме врегулювання подій хоче зробити обов’язковим, якщо водій цього захоче. Поки що страхові компанії можуть від нього відмовлятися — цей момент залишено на їхній розсуд. Вважається, що новий підхід максимально спростить отримання виплат автоцивілкою. Суть прямого врегулювання полягає у праві постраждалих у ДТП звернутися не до страхової компанії винної сторони (класичне правило — платить СК винної сторони), а до своєї страхової — тому, що він продав поліс автоцивілки.
• Людина отримає якісне обслуговування в компанії, яку сама вибирала, коли купувала ОСАЦВ. Вже після всіх виплат страхова постраждала особа буде зв’язуватися з компанією винуватця аварії та отримуватиме у неї відповідну виплату, тобто виплату за регресом. Все відбувається без участі постраждалої сторони безпосередньо між страховиками.
• Влада хоче посилити гарантії та функції Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ), щоб зробити цю структуру більш ефективною. Вона покликана захищати права водія в різних ситуаціях, у тому числі у разі, якщо винуватець ДТП ховається з місця аварії та залишає потерпілого ні з чим. Це майже як Фонд гарантування вкладів фізосіб для вкладників банків.
Це основні моменти нацбанківської реформи в автоцивілці. У НБУ зазначили, що їх буде детально виписано у новій редакції законопроекту «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».
Коли вона розглядатиметься Верховною Радою, наразі не уточнюється.