Чи справді в Україні подешевшали вживані автомобілі

0
1185

Команда Інституту досліджень авторинку проаналізувала статистичні дані понад 1,7 мільйона унікальних оголошень продажу автомобілів за січень-червень 2022 року. На основі цієї бази даних експерти визначили, як змінювалися ціни протягом 2022 року, що на це впливало, а також спрогнозували можливі зміни в майбутньому.

Як повідомляють в Авто24, найбільша кількість пропозицій продажу автомобілів в Україні сьогодні, як і до початку повномасштабного вторгнення, складають машини вартістю до $10 тисяч.

Проте, якщо в лютому найбільше українці продавали авто в ціновому діапазоні $1-2 тисяч (9,1% від загальної кількості оголошень) та $5-6 тисяч (8,7%), то вже у червні — в межах $3-4 та $4-5 тисяч (9,5% та 10,6% відповідно).

Також, порівнюючи лютий, квітень та червень, можна помітити суттєве скорочення кількості оголошень продажу авто в цінових діапазонах до $1 тисяч та $1-2 тисячі. Таких пропозицій стало майже удвічі менше.

Причиною таких змін є:

Підвищений попит на дешеві авто на початку повномасштабного вторгнення. Забезпечуючи потребу в мобільності, українці розкупили найдешевші пропозиції на авторинку. Щось схоже вже відбувалося на ринку з початком «локдауну» весною 2020 року.

«Нульове розмитнення» дало можливість українцям привезти краще авто з-за кордону за менші гроші, ніж уже наявні пропозиції на ринку. Така конкуренція змусила продавців знижувати ціни.

На ринок потрапила значна кількість «свіжопригнаних» авто вартістю $2-5 тисяч, ввезених під «нульове» розмитнення. Збільшення пропозиції в ринковій економіці завжди сприяє здешевленню товару.

Станом на 21 лютого 2022 року середня ціна вживаного авто складала $7 тисяч. Уже за тиждень, після початку повномасштабного вторгнення Росії, цей показник знизився до $6300.

На початку березня під впливом стресу війни ціни продовжували падати: 7 березня середня ціна вживаного авто на українському ринку зафіксована на рівні $5700. Протягом наступних двох тижнів ринок стабілізувався та ціни почали навіть дещо зростати ($6 тисяч станом на 21 березня).

Ще один «злам» відбувся у кінці березня, коли у Парламенті ухвалили «нульове» розмитнення: 28 березня середня ціна вживаного легковика складала уже $5 550. Наступні три тижні на ринку було більш-менш стабільно, допоки в Україну не почали ввозити перші автомобілі «під нульове розмитнення». Українці переконалися, що закон працює на практиці та продовжили знижувати ціни на свої авто.

Найнижча середня ціна вживаних машин у 2022 році зафіксована 25 квітня: $5100 доларів. Після цієї дати українці почали пропонувати до продажу більше дорогих авто. Це не обов’язково означає, що машини почали дорожчати. Найімовірніше, через великий попит з продажу зникла частина оголошень із нижчої цінової категорії, а в інтернеті почали продавати й дещо дорожчі авто, пригнані під «нульове» розмитнення.

До середини червня крива середньої ціни, з невеликими стрибками, трималася на рівні $5800. Із середини червня, коли стало відомо про ухвалене у профільному комітеті Верховної Ради рішення щодо скасування «нульового» розмитнення, ціни почали плавно зростати. В останній тиждень червня вживане легкове авто в Україні коштувало в середньому вже $6500.

Перелік найпопулярніших моделей протягом останніх півроку майже не змінився. Проте з лютого по червень змінювалися їх середні ціни.

• Volkswagen Passat у квітні подешевшав на 16,4%, а в червні ще на 1%. Зі збільшенням кількості цих авто на ринку, зросла конкуренція. Щоб швидше продати машину, продавцям доводиться знижувати ціни.

• Skoda Octavia у квітні подешевшала на 14%, а от у червні мінімально подорожчала — на 0,8%.

Зараз читають  Укравтодор повідомив, скільки коштуватиме відновлення українських доріг

• Volkswagen Golf у квітні подешевшав на 13%, натомість в червні його середня ціна стала вищою на 4,8%.

• Renault Megane, який у квітні подешевшав на майже 20%, у червні подорожчав на 1,4%.

Ці моделі є лідерами серед «пригону», тобто імпортних вживаних машин з-за кордону.

Через скасування «нульового» розмитнення, продавці почали дещо піднімати ціни на них, усвідомлюючи, що привезти таке ж авто з-за кордону тепер суттєво дорожче.

Середня ціна Daewoo Lanos, лідера внутрішніх перепродажів, у квітні зросла на 2,5%. Проте це не означає, що автомобіль подорожчав. Забезпечуючи потребу в мобільності, українці шукали варіант «аби їхало», і розкупили найдешевші пропозиції цієї моделі. Відповідно зросла і середня ціна машин, що залишилися в продажу. У червні ж середня ціна «ланоса» також знизилася на 15,2%.

Загалом у червні середня ціна вживаного автомобіля зафіксована на рівні $6424, що на 14,1% менше, ніж у лютому, у відсотковому вимірі, та на понад $1000 менше у грошовому.

Що буде з цінами на авто в Україні далі?

В умовах війни робити які-небудь прогнози непросто. У мирний час на автомобільний ринок України впливають, зокрема:

• Курс валют, який змінюється не на користь гривні;

• Купівельна спроможність, яка зменшується;

• Податки на імпорт вживаних авто з-за кордону, котрі були повернуті до умов, створених у 2018 році, які містять доволі високе податкове навантаження на більшість легковиків;

• Баланс попиту та пропозиції на ринку, котрий постійно змінюється через нестабільність;

• Пріоритети покупців та їх впевненість у завтрашньому дні.

Зваживши на всі чинники, експерти Інституту досліджень авторинку дійшли наступних висновків:

Різке підвищення вартості (на 40%) долара США, а саме в цій валюті заведено встановлювати ціни на автотранспорт в Україні, спричинить пропорційне зниження купівельної спроможності населення, яке переважно отримує доходи у гривні. Це своєю чергою потягне зміщення фокуса покупців на ще дешевші автомобілі, ймовірно з переміщенням піка найвищої активності торгів до діапазону $3000-4000. Зараз цей пік знаходиться у діапазоні $4000-5000 (8,8% вторинного ринку легкових авто);

Продовжиться практика «крапельних продажів», коли окремі власники під тиском обставин будуть вимушені вдаватися до істотного зниження цін на свої автомобілі, однак частота таких випадків зменшуватиметься;

Потреба у мобільності та недостатня доступність громадського транспорту утримуватиме попит на надбюджетні ($1000-$3000) та бюджетні ($3000-$6000) легковики з пробігом на високому рівні, що своєю чергою утримуватиме ці сегменти від загального зниження цін у них;

У зв’язку зі зниженням темпів імпорту, та одночасним зростанням цін у країнах ЄС та загальним підвищенням рівня ставок на страхових аукціонах у США й збільшення витрат на доставляння, на легковики у ціновому сегменті $7000+ зниження цін не передбачається, а у групі $10000+ можливе їх зростання;

На ринку може утворитися «застійний» кластер автомобілів, які споживають велику кількість пального. З однієї сторони на них не буде великого попиту через зростання цін на пальне, а з іншої — власники таких машин не будуть готові поспішно їх продавати за суттєво зниженими цінами. Тому такі машини можуть просто на довго «зависнути» у продажі. Їх частка, за оцінками експертів, може складати до 10% українського ринку.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.