Експерт розповів, чи повернуться черги на АЗС

0
1810

Чи повернуться черги на АЗС і якою буде ціна бензину та “дизеля” в Україні.

Що відбувається на українських АЗС, чи впорається країна з дефіцитом палива і що буде з цінами на бензин у найближчій перспективі. Про це в колонці для РБК-Україна розповів директор “Консалтингової групи А-95” Сергій Куюн.

Імпортери наповнили ринок. У червні ситуація з постачанням нафтопродуктів в Україну суттєво покращилася: черги на АЗС зникли, а найбільші мережі заявили про зняття лімітів. Насамперед проблему вдалося вирішити завдяки скасуванням держрегулювання цін. Це дозволило відкрити ринок та активізувати постачальників. У червні кількість імпортерів палива втричі перевищила довоєнну.

Поставляти нафтопродукти почали не лише оптові компанії, які раніше працювали виключно на внутрішньому ринку, а також аграрні, транспортні та промислові підприємства. В результаті ринок досить наповнився дизпаливом та зрідженим газом, а також майже вийшов на мінімально необхідний рівень забезпечення бензином. Також зник ажіотажний попит. У розпал паливної кризи споживачі намагалися не лише заправитися, а й зробити певні запаси. Хтось додатково купував 2-3 каністри, а хтось і барило на 200 літрів. Наразі цього вже немає, що дозволяє поступово наповнювати роздрібну мережу і навіть робити деякі запаси пального на АЗС.

Споживання суттєво впало. У перші місяці війни дуже важко було аналізувати рівень споживання нафтопродуктів в Україні. Були непогані запаси пального на ринку, а імпорту майже не було. Зараз ми чітко бачимо, які постачання та попит. І вже можна констатувати, що споживання всіх марок нафтопродуктів в Україні скоротилося приблизно вдвічі порівняно з довоєнним періодом.

Наповнення ринку призвело до очікуваного початку зниження цін. Наприклад, скраплений газ за останній місяць подешевшав майже на 20%. Якщо на початку червня на деяких заправках він коштував під 45 гривень, то вже наразі є випадки торгівлі по 35-36 гривень.

Також бачимо передумови зниження цін на дизпаливо. Трейдери завезли значні обсяги, треба знижувати ціни, щоб якнайшвидше повернути гроші. Наразі є передумови для здешевлення «дизеля» на 4-5 гривень за літр.

Робити довгострокові цінові прогнози за нинішніх умов складно. Ситуація залишається непередбачуваною через величезну кількість факторів, які впливатимуть на вартість нафтопродуктів. З огляду на знищення внутрішньої нафтопереробки зараз Україна повністю залежить від поставок з європейського ринку.

А сама Європа входить у фазу високого сезонного споживання на тлі відчутного дефіциту вільних ресурсів, що провокує підвищення закупівельних цін. І чим більшим буде дефіцит палива в Європі, тим дорожче і важче нам купуватиме його.

Нафта дешевшає, маржа росте. Цікаві та досить несподівані події зараз відбуваються на світовому ринку, де падає ціна нафти. Якщо в пікові періоди червня вартість марки Brent сягала 130 доларів за барель, то зараз вона знизилася до 100-105 доларів. Це значне зниження, яке навіть завдає удару по доходах Росії від нафтового експорту.

Зараз читають  Укравтодор повідомив, скільки коштуватиме відновлення українських доріг

Однак поки що ніхто не розуміє, чим викликана ця подешевлення. Відсутність яскраво вираженого підґрунтя нинішнього спаду цін може свідчити, що воно має спекулятивну складову, тому надалі не можна виключати відкоту та нового подорожчання нафти на світовому ринку.

Світовий нафтовий ринок сильно трансформується через санкції проти РФ. Останнім особливо стурбовані європейські країни. Ніхто не розуміє, наскільки суттєво ембарго на постачання російської нафти вплине на дефіцит та вартість палива в Європі. Однак очевидно, що це сильно тиснутиме на європейський ринок, а відповідно і на український.

Розслаблятися рано, попереду сезонний пік споживання. Наразі в Україні відчувається спад паливної кризи. Деяким може здатись, що відсутність черг на АЗС свідчить про вирішення проблеми. Але цей відносний спокій на ринку палива оманливий. По-перше, попереду жнива та високий сезон, під час якого споживання в Україні може зрости на третину. Тому зараз перед українськими компаніями стоїть завдання забезпечити ще більші обсяги постачання.

На жаль, на традиційних для України напрямках імпорту також є певні проблеми. Через підвищений попит з боку українських компаній портовий перевал нафтопродуктів у Румунії та Болгарії вже перевантажений. У Польщі взагалі немає вільних потужностей, щоб забезпечити перевалку палива для українського ринку. До того ж, у цих країнах також зростає сезонне споживання, тому не виключено, що їхні уряди намагатимуться обмежити постачання в Україну для забезпечення внутрішніх потреб.

У таких умовах для нас буде дуже небезпечним жити ілюзіями та вважати, що паливна криза вже позаду. Навпаки, вже зараз необхідно працювати над диверсифікацією та розширенням каналів постачання. Причому працювати над цим необхідно як бізнесу, а й державі. Потрібен ефективний діалог з урядами країн, через які ми можемо збільшити постачання нафтопродуктів.

Наприклад, із тією ж Польщею, можливості якої зараз використовуються лише на 50%. З Румунією та Болгарією, які можуть відмовитись від ідей перекрити деякі «вікна» постачання в Україну заради насичення власного ринку. Або з Німеччиною, яка може забезпечувати ефективнішу логістику постачання нафтопродуктів в Україну з портів Бельгії та Нідерландів.

Нині цей процес дуже складний і дорогий, однак у діалозі з бізнесом та урядами цих країн можна значно спростити його. Вже очевидно, що ми здатні побудувати новий надійний та диверсифікований ринок без російських та білоруських нафтопродуктів. До речі, це перший прецедент у Європі.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.