Бензин встав на паузу: що відбувається на ринку автомобільного палива України

1
376

В Україні послаблюють обмеження на продаж бензину, що може свідчити про певну нормалізацію на ринку автомобільного палива, якого в останні місяці було недостатньо. Також спостерігається деяка цінова стабілізація. Однак говорити про те, що всі проблеми з бензином вирішено, не доводиться. «Апостроф» розбирався у поточній ситуації на ринку пального.

Автомобіль — не розкіш, а засіб доставки пального

Вітчизняний ринок автомобільного пального, який після знищення російськими ракетами практично всіх виробництв і великих сховищ на певний час зазнав майже повного колапсу, потроху приходить до тями. Трейдери налагодили канали постачання нафтопродуктів через західний кордон і постійно збільшують обсяги імпорту.

«В червні до України завезено на 70% більше дизелю, ніж в травні, — розповів «Апострофу» експерт «Нафторинку» Олександр Сіренко. — Основний канал постачання — автомобільний транспорт. Операторам ринку довелося докласти значних зусиль для того, щоб організувати перевезення, оскільки раніше автотранспорт для імпорту використовувався дуже мало. Автомобілями завозилося близько 20-25% скрапленого газу, а бензин і дизель перевозили буквально одиничні машини. Зараз операторам вдалося забезпечити практично безперервний потік бензовозів».

За словами експерта, основний потік пального генерують великі оператори ринку, власники розгалужених мереж АЗС.

Проте протягом останніх тижнів в процес постачання активно включаються невеликі підприємства — окремі АЗС чи мережі, що мають декілька точок. Оформивши власні бензовози для міжнародних перевезень, вони самостійно забезпечують себе пальним. Поштовхом для цього стали завищені ціни на гуртовому ринку пального. Адже протягом квітня-травня вартість дизелю досягала 65-70 гривень за літр і значно перевищувала роздрібні ціни.

«Тому замість того, щоб купувати пальне на вітчизняному гуртовому ринку, дрібні постачальники почали їздити за кордон, де його можна придбати по 35-40 гривень, -говорить Олександр Сіренко. — Ще близько 5 гривень витрачається на логістику. При нинішніх роздрібних цінах (станом на кінець червня, середня ціна дизпалива складала 56-58 гривень за літр — «Апостроф») це дає можливість отримувати значний прибуток.»

За його словами, високий попит і завищені ціни на гуртовому ринку дизелю формували переважно аграрії. Не маючи певності в майбутньому постачанні, вони воліли створити власні запаси пального на період збирання врожаю. Через це великі оператори переважну частину дизелю продавали гуртом, оминаючи АЗС, оскільки це давало можливість отримати більший прибуток.

Проте на даний момент аграрії, здається, більш-менш задовольнили свої потреби, і попит з їхнього боку пішов на спад. Як результат — поповзла вниз і гуртова ціна на дизель. Як повідомив у Facebook директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн, в останній тиждень червня, вперше за останні три місяці, вона стала нижчою за роздрібну. На думку експерта, це призведе до того, що оператори почнуть направляти більшу частку пального на АЗС, і це сприятиме подоланню наявного ажіотажу.

Щодо бензину, то ситуація з ним на сьогоднішній день є гіршою, ніж з дизелем: ринок відчуває значний дефіцит цього виду пального.

Зараз читають  Українські АЗС змінили вартість палива: скільки коштує заправитися

«Причина цього в тому, що вітчизняні трейдери не мають сьогодні довгострокових контрактів з європейськими виробниками, — сказав у коментарі виданню керівник спеціальних проектів науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев. — Адже до війни більшість автомобільного пального імпортувалася з росії і Білорусі. Тому вони (трейдери) сьогодні вимушено працюють на спотовому ринку, закуповуючи ті партії пального, що є в наявності. І вільного бензину наразі є набагато менше, ніж дизелю. Цей товар є досить дефіцитним і в Європі».

Втім, попри проблеми, постачання до України бензину, як і іншого пального, поступово зростає, і його дефіцит потрохи знижується. І це, можливо, в майбутньому дозволить дещо знизити ціни.

Насправді, протягом останніх тижнів на ринку вже спостерігається певна стабілізація — навіть з дуже незначним зниженням цін. Наразі, за даними консалтингової групи «А-95», середня вартість дизелю на АЗС складає 56,4 гривні за літр, а бензину А-95 — 50,6 гривні за літр.

Споживання воєнного часу

Дефіцит, як це часто буває, окрім підвищення цін спричинив на ринку цілий ряд негативних явищ, які зазвичай його супроводжують.

«Останнім часом на АЗС поширилися різноманітні практики, які не відповідають правилам торгівлі і порушують права споживачів, — говорить Геннадій Рябцев. — Заправки обмежують об’єм відпуску пального в одні руки, встановлюють продаж лише по талонах чи картках, вимагають встановлення власних застосунків. Існують також випадки, коли пальне продається за цінами, вищими, ніж вказані на ціннику і без проведення по касовому апарату. Також буває невідповідність товару заявленій якості. Наприклад замість бензину стандарту «Євро-5» заливається бензин «Євро-3».

«Проте в міру поступового збільшення постачання можна говорити про те, що останнім часом на формування політики на ринку все більше впливає покупець, — говорить Олександр Сіренко. — Це створює умови для підвищення якості обслуговування і поступового зниження цін».

Для того, щоб позбутися черг, вважає експерт, було б достатньо протягом тижня забезпечити стабільне насичення пального на АЗС. Тоді люди перестали б набирати бензин в каністри, створюючи власні запаси, і ажіотажний попит поступово б знизився.

Проте, на думку Сергія Куюна, нарощування пропозиції пального на АЗС поки що призводить переважно до збільшення кількості автомобілів на дорогах. Люди, які через дефіцит бензину вимушено користувалися іншими видами транспорту, повертаються до звичного способу життя. Відтак збільшення постачання пального поки що не спричиняє значних змін на ринку, який характеризується обмеженістю ресурсу.

Відтак, вважає експерт, долучитися до вирішення загальнодержавних проблем може буквально кожен українець, переглянувши власні потреби у викоританні автомобіля.

«Будь ласка, споживайте відповідально! — закликає Сергій Куюн. — Як мінімум, це звільнить більше ресурсів для тих, хто їх найбільше потребує. А як максимум піде на створення запасів або елементарно дозволить зменшити імпорт. Кожен може долучитися до загальної справи!»

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!

1 коментар

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.